Artefakter överallt - Har mitt Radeon HD 4850 gjort sitt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Artefakter överallt - Har mitt Radeon HD 4850 gjort sitt?

Hej på er,

Jag har suttit vid datorn en längre tid idag och för cirka en timme sedan började en massa små gröna streck flyga omkring på skärmen lite då och då i Windows. När jag startar ett spel eller vill titta på en film blir fenomenet ännu tydligare. Jag provade att använda min TV som skärm men artefakterna försvann inte. En bild på de gröna artefakterna finns här: http://img210.imageshack.us/img210/6721/artefakter.jpg. Bilden är tagen då jag försökte titta på en film.

Jag misstänker att det är mitt grafikkort som verkligen börjar sjunga på sista versen. Det är ett Sapphire Radeon HD 4850 som jag har haft i 3 år. Jag har inte överklockat det men temperaturen på GPUn har alltid varit väldigt hög i spel (upp till 110-115 grader). I idle ligger den på 85-90.

Då jag aldrig tidigare sett dessa typer av artefakter vill jag gärna höra vad andra tror att det kan vara för fel. Har mitt grafikkort gjort sitt? Jag har tyvärr inget annat kort jag kan testa med för att försäkra mig om att mitt 4850 verkligen är trasigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Det är nog dags att baka det i ugnen. Videos på hur det går till finns på till exempel Youtube.

Utöver det borde du fundera på att justera upp fläktarna på grafikkortet för att sänka termperaturen på kortet antingen med hjälp av amd control center eller 3:e parts program som MSI Afterburner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004

ser ut som mitt 6800gt dock ej original utan med ett överklockat ultra bios, som höjde spänningen till kortet ytterligare utöver vad ett ultra bios gjorde, Testade bland annat att baka det men utan resultat, I början var det bara små artefakter, men det gick snabbt och inom 2 veckor gick det knappt att se skrivbordet, så testa baka, annars beställ ett nytt kort så snabbt som möjligt eller var beredd på att klara dig utan datorn ett tag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av xemacs:

Utöver det borde du fundera på att justera upp fläktarna på grafikkortet för att sänka termperaturen på kortet antingen med hjälp av amd control center eller 3:e parts program som MSI Afterburner.

Jag vill helst undvika att justera upp fläkten. Den låter redan som en dammsugare. Den snurrar i 7000-8000 rpm (normalt?) när jag kör på medium settings i spel som t.ex World of Warcraft eller Starcraft II. Jag skaffar hellre ett helt nytt kort än att börja mixtra med fläkten.

Problemet är tillfälligt löst. En uppdatering av drivrutiner och en omstart av datorn gjorde susen. Förmodligen vad det omstarten då jag tidigare idag spelade WoW utan artefakter. Jag har dock en känsla av att det inte kommer att fungera felfritt så länge till. Blir nog till att skaffa ett nytt kort ändå.

Jag har ingen ugn i min nuvarande studentetta, så att baka någonting kommer inte på fråga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Du kanske ska montera om fläkten (samt rengöra den) för ingen fungerande korrekt monterad fläkt ska gå i 7000-8000 rpm och ändå nå termperaturer på 100+ ⁰C.