Permalänk

ERROR System Fan Has Failed.

Ja så står det när jag försöker starta en av mina datorer.

Har flyttat komponenter från ett HP DX5150 till ett nytt m-ATX chassi. Har två 120mm fläktar som snurrar utan problem. CPU fläkten snurrar på också så allt funkar men ändå så kommer jag inte förbi detta. Problemet är att jag inte kommer åt BIOS så datorn stänger ner sig innan. Jag har nämligen läst att vissa moderkort kollar så att allt spinner i en viss RPM. Och om de inte gör det får man detta meddelandet. Men jag får inte upp tex att man ska trycka F2 för att komma förbi. Och jag kan inte ta mig in i BIOS och stänga av denna kontrollen.

Jag har prövat att koppla ur chassifläktarna med samma resultat.

Den här CPU fläkten har funkat innan i det gamla chassit utan problem. Ändå skillnaden är att vi fick skarva om kabeln så den blev längre. Kan det vara det som är fel? Men när man startar datorn varvar fläkten på i ett par sekunder och sen kör den på lägre hastighet.

Om ni har en ide över vad detta kan vara så skriv gärna av er för jag börjar få slut på ideer.

Tack på förhand.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Beroende på hur ni skarvade den och hur lång skarvkablen blev så kan skarven i sig blivit ett motstånd vilekt gör att fläkten snurrar långsammare numera.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av Laggboxx:

Beroende på hur ni skarvade den och hur lång skarvkablen blev så kan skarven i sig blivit ett motstånd vilekt gör att fläkten snurrar långsammare numera.

Ja den tanken slog mig också. Vi ska skarva om den med annan kabel nu återkommer med resultat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Prövade att skarva om samma problem fortfarande. Någon som har några ideer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Om jag förstått saken rätt, så kan du väl då isf pröva att ansluta en chassifläkt som CPU-fläkt och stänga av "kontrollen"?

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Om jag förstått saken rätt, så kan du väl då isf pröva att ansluta en chassifläkt som CPU-fläkt och stänga av "kontrollen"?

Jag har läst runt lite. Så prövade nu att stoppa tillbaka den lilla Foxconn fläkten på 80mm och nu startar den..... Så uppenbarligen behöver moderkortet en liten högvarvig fläkt för att tro att där är tillräcklig kylning. Ska in i BIOS imorgon och se om man kan stänga av denna funktionen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

CPU_FAN - Ignore

i Bios

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva