Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2011

Montera cpu-kylare. Vilket håll?

Hej på er. Jag ska köpa en ny cpu-kylare och den jag har fått upp ögonen för har fläkten på sidan av heatsinken. Åt vilket håll ska jag montera kylaren för att få bästa luftgenomströmning i chassit? och vilket håll blåser den luften? Är det in i heatsinken eller ut från heatsinken?

Kylaren i fråga är en Cooler Master 212 Plus (http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Vilket chassi har du?

Man vill ju försöka få så att den blåser i linje med nån annan fläkt i chassiet, och transporterar luften effektivare på så vis. Generellt sätt monterar man den så att luften blåser bakåt eller uppåt, dock. (Oftast bakåt, faktiskt)

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2011

Tackar för svaret Jag har, genom youtube videor, lyckats komma på hur jag ska mounta den. Jag har en Antec 300, men är riktigt sugen på en NZXT Phantom, planerar en rejäl investering av en ny burk.

Har även sett att just Phantomen har lite problem med stora cpu-kylare som 212+ om man vill ha den stora sidofläkten, men jag tänkte inte köra SLI, så den fläkten ryker bort

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Pingomannen:

Tackar för svaret Jag har, genom youtube videor, lyckats komma på hur jag ska mounta den. Jag har en Antec 300, men är riktigt sugen på en NZXT Phantom, planerar en rejäl investering av en ny burk.

Har även sett att just Phantomen har lite problem med stora cpu-kylare som 212+ om man vill ha den stora sidofläkten, men jag tänkte inte köra SLI, så den fläkten ryker bort

I Antec 300 är det bästa att ha kylaren monterad uppåt i originalutförande, det är där utblåsfläkten sitter.

Räknas Hyper 212+ som stor kylare? Alltid tyckt den var rätt liten.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Leifson:

I Antec 300 är det bästa att ha kylaren monterad uppåt i originalutförande, det är där utblåsfläkten sitter.

Räknas Hyper 212+ som stor kylare? Alltid tyckt den var rätt liten.

Liten och liten, beror på vilket chassi du har Sitter med en Hyper 212+ i PnP just nu medan jag väntar på att Posten ska få tummen ur och öka takten med leveransen. (Väntat över en vecka nu, Ånge är verkligen inte uppskattat)

Jag har just och pass rum för den i mitt CM 690 II chassi, 1cm till toppfläktarna, 1.5 cm till bakre fläktarna, några millimeter ovanför mina ramminnen också.

Någon som vet var jag kan få tag på AMD CPU Bracket (Den svarta plast grejen runt CPU sockeln som du fäster stockkylaren på)? Behöver tydligen den till H60 kylaren :/.

Playstation 4 - o_O

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Tomtelol:

Liten och liten, beror på vilket chassi du har Sitter med en Hyper 212+ i PnP just nu medan jag väntar på att Posten ska få tummen ur och öka takten med leveransen. (Väntat över en vecka nu, Ånge är verkligen inte uppskattat)

Jag har just och pass rum för den i mitt CM 690 II chassi, 1cm till toppfläktarna, 1.5 cm till bakre fläktarna, några millimeter ovanför mina ramminnen också.

Någon som vet var jag kan få tag på AMD CPU Bracket (Den svarta plast grejen runt CPU sockeln som du fäster stockkylaren på)? Behöver tydligen den till H60 kylaren :/.

Jag har också en beställning som har fastnat i Ånge, det går inte fort där. haha

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0