Höga temps med Antec kühler h2o 620 och AMD 965?

Permalänk
Medlem

Höga temps med Antec kühler h2o 620 och AMD 965?

Tja!
När jag kör autoclock på AMD overdrive så ligger processorn och snuddar vid 62-63 c vid 3,6 ghz. Är inte det väldigt högt?

Visa signatur

Tja tja bloggen

Permalänk
Inaktiv

När är det den "snuddar" 62-63?

Permalänk
Medlem

Använd inte autoclock så kanske probemet är löst. Lär ju vara ganska hög spänning

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Under tiden Autoclock "tunar"
Abortade efter ett tag då jag läst att man inte ska pressa över 62 grader.

Nu är den klockad till 3,6. seedar i 500 kB/s samt skriver här på sweclockers och tempen ligger stadig på 45. Är inte det fortfarande mycket?

Visa signatur

Tja tja bloggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddbot:

Under tiden Autoclock "tunar"
Abortade efter ett tag då jag läst att man inte ska pressa över 62 grader.

Nu är den klockad till 3,6. seedar i 500 kB/s samt skriver här på sweclockers och tempen ligger stadig på 45. Är inte det fortfarande mycket?

Låter som att den inte är korrekt monterad.
Sitter pumpen kopplad på SYS_FAN (eller liknande) och inte CPU_FAN? Pumpen måste gå i 100% hela tiden och det gör den inte på CPU_FAN uttaget om du inte satt den på att köra fullt ös hela tiden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Man SKALL alltså koppla till SYS_FAN?

Visa signatur

Tja tja bloggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddbot:

Man SKALL alltså koppla till SYS_FAN?

SYS_FAN eller PWR_FAN beroende på vad den heter på ditt moderkort ja.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte

Visa signatur

Tja tja bloggen

Permalänk

hur kör du fläkten på den? och vilken fläkt kör du med?
Annars Känns det som den inte är riktigt korrekt monterad och har dålig kontakt.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag är jättetacksam för alla hjälpsamma svar!

Hade lite bry med, när jag monterade kylaren, om jag skulle ta bort plåten som satt bak på moderkortet (som am3-kylarfästet som kortet kom med var fastsatt i). Det slutade med att jag tog bort den.

Jag använde sedan de gröna distanserna som man klickade i fästet. när jag satte dit fästet.

Slutligen tryckte jag dit kylaren, vred till lite och skruvade åt.

Fläkten (den medföljande) sitter närmst chassit och är monterad så att den suger luft genom radiatorn och ut.

Är det något som verkar konstigt?

Visa signatur

Tja tja bloggen

Permalänk
Medlem

Har själv problem med Antec kühler h2o 620

Hej,
har råkat ut för samma problem vid installation av denna. Måste säga att instruktionspapperet är väldigt tunt och liknar IKEA:s dito....
Satte pump ström kabeln i CPU_FAN och startade datorn och fick direkt hög temperatur på CPU:n Intel I2500K.
Ska flytta strämkablen till PWR_FAN nu och hoppas att CPU:n klarade sig....

Permalänk
Medlem

Haha, ja visst var instruktionen värdelös!
Det hjälpte inte ett skvatt för mig att flytta fläkten till SYS_FAN... Fattar inte vad det kan vara.

Visa signatur

Tja tja bloggen

Permalänk
Medlem

Kolla kylpastan!!, en gång skulle jag byta kylpasta, så höjde tempen sej istället för sjunka, det var för att jag inte har gjort rent ytorna så bra, och smeta inte ut pastan, har för mej att det bildas luft bubblor

Permalänk
Medlem

Kan också säga att Antec 620 med min AMD 965 gav relativt höga temperaturer. Bästa tipset jag har är att stänga av all fläkstyrning i BIOS, pumpen in i CPU_FAN, och montera fläkten så att den tar den kalla luften utanför chassit, genom radiatorn och in i chassit igen, samt byta kylpasta till något vettigt typ AS5, Antec Formula 7 med mera.

Var NOGA med monteringen av pumpen mot stålramen, hände ibland att den inte klickade fast på en eller två piggar, då blev det rätt varmt på 2/4 kärnor.

Fick byta min 620 iallafall och väntar på H60 som lär komma idag med posten, återkommer med resultat senare idag.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jäävligt skumt, bytte pastan o tryckte till ordentligt (körde ärtstor kula klick och tryckte ut med kylaren bara). Hjälpte inte fo shizzle..

Visa signatur

Tja tja bloggen

Permalänk
Medlem

Min i7 930 ligger på 39c idle och 60c under belastning. Fläkten ska suga UT luft från kylradiatorn , inte igenom det.. Står klart och tydligt i manualen. Vänd på fläkten och testa igen.

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solid-Snake:

Min i7 930 ligger på 39c idle och 60c under belastning. Fläkten ska suga UT luft från kylradiatorn , inte igenom det.. Står klart och tydligt i manualen. Vänd på fläkten och testa igen.

http://img830.imageshack.us/img830/731/skrmklippi.jpg

Läser jag hans inlägg får jag det iallafall till att det är det han menar. Fläkten ska sitta närmast chassit med radiatorn på sig, således drar den luften från chassit, in i radiatorn och ut?