Grafikkort går bara i 50%

Permalänk
Medlem

Grafikkort går bara i 50%

När jag lirar BF3 så tycker jag att jag får jättelåga FPS. Sitter med 6850CF och har senaste drivrutinerna. Jag får ca 50Fps på Medium i 1080. Fast jag egentligen skulle ha kanske ~80. Grafikkorten går bara i ca 50% styck när jag kollar MSI afterburner, kan det vara processorn som flaskar? Har en X2 550BE som är upplåst till X4 och nu går i 3,2GHz.

Tacksam för svar!

Permalänk

Låter som om det är cpun som flaskar.

Permalänk
Medlem

Processorn flaskar tyvärr. Du måste upp i 3.5GHz eller så.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har typ samma problem, Sitter med 2 st 6950 och har en AMD T1055 6 kärnig och som alla andra har sagt så är det din CPU som flaskar.

Visa signatur

Fractual Design Define XL - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1055T @ 3.5GHz - Antec Hühler H2O 920 - G.Skill 16GB 1600MHz Ripjaws Gaming - XFX Radeon HD 6950 CF - Fractual Design Newton R2, 1000W - Eyefinity

Permalänk
Medlem

Låter lite konstigt att den x4 på 3.2 ghz ska flaska så mycket. Kolla CPU-användningen? I Sweclockers test ser man ju att man får bra prestanda så länge man kör quad-core eller mer.

Har inte märkt att min 1055T flaskhalsar direkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Processorn flaskar tyvärr. Du måste upp i 3.5GHz eller så.

Nej, det är nått fel på drivrutinerna eller BF3. Satt precis och kollade, CPU ligger på typ 50-70% på alla 6 kärnor, GPU går aldrig över typ 70, gick upp till 90 på caspian border en liten sväng. Ska prova att dra upp CPU:n i 4ghz, men tror f*n inte det kommer göra någon skillnad.

Med 1 GPU ligger GPU-usage på 100 nästan hela tiden. Verkar som att den inte är så duktig på att skala över SLI?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nej, det är nått fel på drivrutinerna eller BF3. Satt precis och kollade, CPU ligger på typ 50-70% på alla 6 kärnor, GPU går aldrig över typ 70, gick upp till 90 på caspian border en liten sväng. Ska prova att dra upp CPU:n i 4ghz, men tror f*n inte det kommer göra någon skillnad.

Med 1 GPU ligger GPU-usage på 100 nästan hela tiden. Verkar som att den inte är så duktig på att skala över SLI?

Det har inte med loaden att göra utan hastigheten. Jag har haft ett 6950 som jag körde både med en Phenom II X3 720 (X4@3.2) och sen en i7 2600K.
Blev riktigt stor skillnad!

Men visst drivrutiner kan påverka också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Spelar ändå ingen roll, även när spelet går i 60+ fps konstant känns det inte helt "mjukt", animeringen kanske är kass vad vet jag, man bara fastnar på saker och kameraskakningarna är helt överdrivna, inte som att hela världen skakar när en granat går av. Börjar faktiskt bli ganska less bara efter några dagar. Sen ser man ju inte ett skit heller på banan, man blir bländad av alla ljus och solen är ju helt galen, hela skärmen blir ju vit när man tittar i motljus. Hela spelet käns bara som en uppvisning av Frostbite 2 snarare än ett spelbart spel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Spelar ändå ingen roll, även när spelet går i 60+ fps konstant känns det inte helt "mjukt", animeringen kanske är kass vad vet jag, man bara fastnar på saker och kameraskakningarna är helt överdrivna, inte som att hela världen skakar när en granat går av. Börjar faktiskt bli ganska less bara efter några dagar. Sen ser man ju inte ett skit heller på banan, man blir bländad av alla ljus och solen är ju helt galen, hela skärmen blir ju vit när man tittar i motljus. Hela spelet käns bara som en uppvisning av Frostbite 2 snarare än ett spelbart spel.

Får jag fråga har du samma problem, jag ligger på 60 fps med vsync på men fortfarande känns det som det laggar. Jag kan inte skilja på om det är server lagg eller om det är vanligt för han verkar fastna hela tiden.

Jag pröva se vilken fps jag låg på och den ligger på 60 i alla stunder. Några enstaka stunder där den droppar ner till 50 och jag har allting på high.

Ultra hade jag cirka 53-55 fps på dock inte med data specen som jag har på sweclockers utan en annan burk här hemma.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, får försöka klocka upp processorn och se om det blir någon skillnad..

Tror ni jag skulle vinna något på att köpa en X6? Inte så sugen på att byta hela systemet till Intel direkt. Men är det ändå inte lite skumt att korten går i halvfart?:S Vilket program kan man kolla belastning i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Tack för alla svar, får försöka klocka upp processorn och se om det blir någon skillnad..

Tror ni jag skulle vinna något på att köpa en X6? Inte så sugen på att byta hela systemet till Intel direkt. Men är det ändå inte lite skumt att korten går i halvfart?:S Vilket program kan man kolla belastning i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom jag själv har en x6 @ 3.5ghz och får samma problem, så blir mitt svar nja, lite kommer du tjäna kanske.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Eftersom jag själv har en x6 @ 3.5ghz och får samma problem, så blir mitt svar nja, lite kommer du tjäna kanske.

Okej, det verkar nästa flyta jämnare ju högre inställningar jag har, lägre snitt, men mindre dropps. Ett litet tips bara. Blir väl ivy kanske, eller en 2500k om priset sänks:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Okej, det verkar nästa flyta jämnare ju högre inställningar jag har, lägre snitt, men mindre dropps. Ett litet tips bara. Blir väl ivy kanske, eller en 2500k om priset sänks:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kom på att det kanske har med V.Ram att göra. När GPU-minnet blur fullt, så kommer ju inte själva grafikprocessorn kunna jobba MAXIMALT om den inte får någon ny information. I sweclockers test så ser man att ett ensamt GTX 580 inte fixar att hålla sig borta från dippar på under 60fps (vilket jag upplever som lagg) om man har högre inställningar än Medium. På high dippar det ner ända till 46, tycker spelet känns segt då. Provade då att köra medium och fick nästan identisk prestanda som ett ensamt 580 vilket borde stämma. Kom IBLAND nån enstaka dipp ner till 55FPS, vilket jag tror beror på att GTX580 har mer V.ram. Så det kanske stämmer ändå. Dock ser ju spelet mkt sämre ut på Medium jämfört med vad BC2 gör med allt på högsta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag kom på att det kanske har med V.Ram att göra. När GPU-minnet blur fullt, så kommer ju inte själva grafikprocessorn kunna jobba MAXIMALT om den inte får någon ny information. I sweclockers test så ser man att ett ensamt GTX 580 inte fixar att hålla sig borta från dippar på under 60fps (vilket jag upplever som lagg) om man har högre inställningar än Medium. På high dippar det ner ända till 46, tycker spelet känns segt då. Provade då att köra medium och fick nästan identisk prestanda som ett ensamt 580 vilket borde stämma. Kom IBLAND nån enstaka dipp ner till 55FPS, vilket jag tror beror på att GTX580 har mer V.ram. Så det kanske stämmer ändå. Dock ser ju spelet mkt sämre ut på Medium jämfört med vad BC2 gör med allt på högsta.

Okej, kanske dum fråga, men om jag kör cf med 2st 1gb kort, borde inte jag ha 2gb då?

Om inte, så kanske det hjälper att spela på in mindre skärm i lägre upplösning?:)

Hur kollar man vrams användningen?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Okej, kanske dum fråga, men om jag kör cf med 2st 1gb kort, borde inte jag ha 2gb då?

Om inte, så kanske det hjälper att spela på in mindre skärm i lägre upplösning?:)

Hur kollar man vrams användningen?:)

Skickades från m.sweclockers.com

nej du får inte 2gig
kan man förklara de lite simpelt som att korten jobbar med varannan frame alltså gpu 1 kör udda 1 3 5 7 då gpu2 kör jämna 2 4 6 8

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

nej du får inte 2gig
kan man förklara de lite simpelt som att korten jobbar med varannan frame alltså gpu 1 kör udda 1 3 5 7 då gpu2 kör jämna 2 4 6 8

Okej, ganska stor risk att det är vramet som tar slut isf..:/ tror ni det hjälper mycket att gå ner lite i upplösning till 1680x1050 istället för full hd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Okej, ganska stor risk att det är vramet som tar slut isf..:/ tror ni det hjälper mycket att gå ner lite i upplösning till 1680x1050 istället för full hd?

Skickades från m.sweclockers.com

det vet jag inte med säkerhet om de skulle hjälpa läser man sweclockers prestanda test om bf3

"Här är inte heller Crossfire eller SLI en räddning eftersom minnet speglas mellan grafikkorten i systemet, den enda praktiska lösningen för att få upp bildfrekvensen när videominnet inte räcker till är helt enkelt att skruva ned inställningarna"

som jag tolkar detta så hjälper de inte

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Okej, ganska stor risk att det är vramet som tar slut isf..:/ tror ni det hjälper mycket att gå ner lite i upplösning till 1680x1050 istället för full hd?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du rätt stöd för CF på dit moderkort? Så att inte grafikkorten blir "gimpade" av att de inte sitter i en x16/x8 port.

Sen så sitter jag med ett ASUS HD Radeon 6950 (klockat långt över 6970an ;]) och med en AMD Phenom II X4 955BE som är klockad upp till 3.7GHz, jag har ej vatten kylning eller liknande.

Mitt BF kör jag HELT lagg fritt på High settings med medium på shadows och motion blur av.

Visa signatur

Fraktfritt Inet!

Varse gó ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oden1:

Har du rätt stöd för CF på dit moderkort? Så att inte grafikkorten blir "gimpade" av att de inte sitter i en x16/x8 port.

Sen så sitter jag med ett ASUS HD Radeon 6950 (klockat långt över 6970an ;]) och med en AMD Phenom II X4 955BE som är klockad upp till 3.7GHz, jag har ej vatten kylning eller liknande.

Mitt BF kör jag HELT lagg fritt på High settings med medium på shadows och motion blur av.

Okej, ska kika på det när jag kommer hem, är ditt kort ett 2gb kort?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Okej, ska kika på det när jag kommer hem, är ditt kort ett 2gb kort?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Yes det är ett 2gbs

Visa signatur

Fraktfritt Inet!

Varse gó ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oden1:

Yes det är ett 2gbs

Tror helt enkelt det inte går att köra high/ultra i 60fps med bara 1gb vram. Inte så konstigt att mina GPU:Er inte går upp över 50-70%. Frågan är nu bara vilka inställningar som käkar mest v.ram och vilka inställningar man kan dra upp utan att torska v.ram?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tror helt enkelt det inte går att köra high/ultra i 60fps med bara 1gb vram. Inte så konstigt att mina GPU:Er inte går upp över 50-70%. Frågan är nu bara vilka inställningar som käkar mest v.ram och vilka inställningar man kan dra upp utan att torska v.ram?

Texture Quality samt shadows i settings käkar upp det mesta av grafikminnet

Visa signatur

Cpu AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz
Gpu Crossfire XFX Radeon HD6870 1GB
Mobo MSI 870A Fuzion AM3'
Minnen Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz
Skärm LG W2453V

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikssonNn:

Texture Quality samt shadows i settings käkar upp det mesta av grafikminnet

Intressant, får tweaka lite när jag kommer hem. Betyder respektive inställning mycket för grafiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Intressant, får tweaka lite när jag kommer hem. Betyder respektive inställning mycket för grafiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa inaktivera MSAA, detta drar ned prestandan väldigt mycket utan att göra någon egentlig märkbar skillnad i bildkvalité.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Mitt kort ligger på 99% när jag spelar bf3? ska man se det som fördel eller nackdel?
har ett Gtx580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Testa inaktivera MSAA, detta drar ned prestandan väldigt mycket utan att göra någon egentlig märkbar skillnad i bildkvalité.

Okej, tackar för tipset!:) är inte så grafik-kåt, tycker dock det är otroligt jobbigt med drops!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tror helt enkelt det inte går att köra high/ultra i 60fps med bara 1gb vram. Inte så konstigt att mina GPU:Er inte går upp över 50-70%. Frågan är nu bara vilka inställningar som käkar mest v.ram och vilka inställningar man kan dra upp utan att torska v.ram?

BT3 i sig är väldigt krävande spel, mest krävande på markanden just nu vilket ni säkert vet.

Det finns ett video klipp där en ifrån DICE pratar om just grafik och deras nya motor (Frostbite 2) för BF3 här.

För att spela på högre än medium med 60 fps så måste du ha minst 2gb video minne.

Och för att svara på din fråga så skulle jag tro att Shadow, Motion blur, AA, View Distance och Texture Quality ligger på toppen.

Visa signatur

Fraktfritt Inet!

Varse gó ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oden1:

BT3 i sig är väldigt krävande spel, mest krävande på markanden just nu vilket ni säkert vet.

Det finns ett video klipp där en ifrån DICE pratar om just grafik och deras nya motor (Frostbite 2) för BF3 här.

För att spela på högre än medium med 60 fps så måste du ha minst 2gb video minne.

Och för att svara på din fråga så skulle jag tro att Shadow, Motion blur, AA, View Distance och Texture Quality ligger på toppen.

Grym inte, men är inte metro2033 mer krävande?;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Mitt kort ligger på 99% när jag spelar bf3? ska man se det som fördel eller nackdel?
har ett Gtx580.

Det är väl bra. Tråkigt att betala dyra pengar för ett kort som inte får jobba

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts