Antal minnesmoduler 1st resp. 2st på RAM-minnen

Permalänk

Antal minnesmoduler 1st resp. 2st på RAM-minnen

Hej,

Vad är för- och nackdelarna med 1st resp. 2st minnesmoduler på RAM-minnen? Antar att 2st innebär minnesmoduler på bägge sidor av själva minneskortet...eller?

Jag lade först in ett styck 2x4GB RAM-minne i "kundvagnen" men läste sedan detaljs för moderkortet att om jag skulle välja att komplettera med mer minne så kommer endast RAM med 1st minnesmoduler på sig stödjas!

Känns då bättre att pumpa in 2 stycken 4GB med 1st minnesmodul på varje minne. Då sprider man ju även risken för minneshaveri på fler fysiska minneskort...eller? Rätta mig hemskt gärna om jag har fått något om bakfoten.

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Medlem

Det jag antar att du har fått lite om bakfoten är antalet minnesmoduler. Handlar du i valfri webbshop som definierar det som t.ex. 2x4GB så betyder det att du får två minnesmoduler/minneskort/ram-stickor/etc på 4GB styck, dvs. totalt 8GB. De säljs alltså i par snarare än styckvis. Det handlar inte om att de är dubbelsidiga ev. enkelsidiga.

Permalänk

Tackar tackar. Ja det hade jag fått om bakfoten!

Men då innebär utdraget nedan, från ASUS hemsida (http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H61M_EVO...) gällande moderkortet som jag är intresserad av, att jag bör köpa enkelsidiga minnen. Hur vet jag att minnena är det? :/ Är det de som är non ECC då eller...förvirrad...

"* Due to Intel H61 regulation, when install four DIMMs to form a dual-channel operation, only DIMMs of single-sided are supported."

Jag kan alltså lugnt köpa minnen som webshoppar säljer som exempelvis 2x4GB. Tackar!

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]