Konstiga temperaturer på min oklockade i5 750 (90+)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vittangi
Registrerad
Jul 2003

Konstiga temperaturer på min oklockade i5 750 (90+)

Tjo,

skaffade mig nyligen Starcraft 2, vilket väl är det första krävande program som min dator faktiskt kört. Av rent intresse skaffade jag mig HW monitor för att kolla hur varm min CPU blev och till min fasa insåg jag att den varmaste kärnan maxade på 94 (!) grader. Slog på max på alla fläktar i datorn samt öppnade främre luckan på mitt Fractal R2 och numera maxar samma kärna på 89 grader (vilket jag tolkar som att jag har kylningsproblem).

Kör med stock-kylare och kan inte påstå att jag får några märkbara problem på grund av det här men vill minnas att den här cpu'n skulle vara sval och gå enkelt att överklocka även på stock-kylare. Så verkar ju inte alls vara fallet och har hört att jag bör oroa mig om någon kärna går över 75 grader och således är jag nu rätt orolig.

Chansade på att den här tråden skulle ligga här då jag nu är intresserad av vad jag borde lägga in för kylning istället för min stock-kylare som ju bevisligen inte håller måttet?

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 2x120GB SSD + 3.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vittangi
Registrerad
Jul 2003

Mycket bråk senare så har jag kladdat på lite mer kylpasta och den går nu "bara" upp i 70-75 i load. Vilket känns lite mindre läskigt än 90+.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 2x120GB SSD + 3.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
x200t.laptops.local
Registrerad
Nov 2010

Du har tryckt in alla "push-pins"? De kan vara jävliga.
För mycket kylpasta har isolerande effekt (i.e dåligt)
En Hyper 212+ är helt ok för en billig peng.

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl