Problem med mitt HD4870x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Problem med mitt HD4870x2

Hej

Jag har ett problem med mitt HD4870x2, jag spelade BF3 med det här om dagen och fick en bluescreen. Notera att temperaturerna inte var så höga (cirka 70 grader). Nu får jag bluescreen direkt när jag startar ett spel (oavsett om det är bf3 eller vad som helst) vilket gör att jag misstänker att något är allvarligt fel med kortet.

I vanliga fall hade jag dragit slutsatsen att kortet är fysiskt trasigt men det verkar konstigt av två anledningar, för det första så var temperaturerna för låga för att det ska hända (70 grader ska inte bränna ett hd4870x2) och för det andra fungerar allt annat som det ska inklusive filmtittning i 1080p, surfning, bildbearbetning etc.

när felet inträffade använde jag 11.10 preview3 och nu uppdaterade jag precis till 11.10 men felet kvarstår.

Är kortet trasigt tror ni? kan jag kontrollera det på något vettigt sätt? Är det överhuvudtaget grafikkortet eller kan det vara något annat som spökar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av victorix:

Hej

Jag har ett problem med mitt HD4870x2, jag spelade BF3 med det här om dagen och fick en bluescreen. Notera att temperaturerna inte var så höga (cirka 70 grader). Nu får jag bluescreen direkt när jag startar ett spel (oavsett om det är bf3 eller vad som helst) vilket gör att jag misstänker att något är allvarligt fel med kortet.

I vanliga fall hade jag dragit slutsatsen att kortet är fysiskt trasigt men det verkar konstigt av två anledningar, för det första så var temperaturerna för låga för att det ska hända (70 grader ska inte bränna ett hd4870x2) och för det andra fungerar allt annat som det ska inklusive filmtittning i 1080p, surfning, bildbearbetning etc.

när felet inträffade använde jag 11.10 preview3 och nu uppdaterade jag precis till 11.10 men felet kvarstår.

Är kortet trasigt tror ni? kan jag kontrollera det på något vettigt sätt? Är det överhuvudtaget grafikkortet eller kan det vara något annat som spökar?

Testa andra spel/program som kräver 100% GPU och rapportera sedan vad som händer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Hade samma kort för ett år sedan innan det gick sönder. Hör du något tjutande ljud från kortet när du kör något spel?

Nuvarande rigg: CPU: AMD R5 1600 @ 3.9 GHz, RAM: Corsair LED 3200 MHz @ 3200 MHz, GPU: Sapphire R9-290X Tri-X OC, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F4), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i, Chassi: NZXT Phantom 820, PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W
https://valid.x86.fr/xiv17e

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Racka:

Testa andra spel/program som kräver 100% GPU och rapportera sedan vad som händer.

Som sagt, oavsett vilket spel jag kör nu så får jag blue screen omedelbart vid start.

Skrivet av S-FighterPilot:

Hade samma kort för ett år sedan innan det gick sönder. Hör du något tjutande ljud från kortet när du kör något spel?

Nej, det låter helt normalt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av victorix:

Som sagt, oavsett vilket spel jag kör nu så får jag blue screen omedelbart vid start.

Förlåt, missade det.

Men se om det kraschar vid en speciell temp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Racka:

Förlåt, missade det.

Men se om det kraschar vid en speciell temp.

Lungt Jag provade att dra upp fläktarna till 70% vilket gav mig en gpu temperatur på 45 grader precis när datorn kraschade vilket precis som tidigare hände i samma ögonblick som spelet startades (i detta fallet testade jag dessutom ett spel som inte är krävande alls)

När jag startade om datorn fick jag ett felmeddelande som löd "WARNING, SYSTEM BOOT FAIL". Fick starta om datorn igen och då kom jag in i windows. Jag tog ett foto på felmeddelandet ifall det är av intresse?

Tack så mycket för hjälpen föresten, uppskattar att ni ar er tid att hjälpa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2008

Hej jag skulle vilja låna tråden.. Jag har upptäckt att mitt 4870x2 börjat ge ifrån sig ett klickande elektriskt ljud efter att jag installerat nya drivrutinerna 11.10..

Jg har provat allt, alla gamla drivrutiner jag vet har funkat för mig, mitt gamla moderkort, nya ram-minnen, 2 st andra nätagg.. Men det fortsätter klicka i skrivbordsmiljö också..

Det började klicka först vid battlefield, en annan grej är att kortet ligger på 70c idle och närmare 95c vid load..

Hur kan jag lösa detta? Det verkar ju vara kortet som är paj..

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2002

Du har inte klockat grafikkortet? I och med att det krashar när du startar spel misstänker jag att det är när kortet byter från 2D till 3D profil och går upp till "normal" klockhastighet. Googla på CCC 2D och 3D profile och se till att din 3D profil har rätt klockhastighet (Du kan t.o.m. prova sänka den).

Intel Core i7 2600k @ 4.5GHz 24/7 Vattenkyld, Asus Maximus IV Extreme, 4x4GB Corsair Dominance 1600MHz (8-8-8-24), SLI Gainward GTX 580 "GOOD" Edition 1536 MB Vattenkylt, Intel X25-M G2 SSD 120GB, 2x Intel 320 120GB RAID 0, Corsair Obsidian 800D, Corsair CPMSU-1200AX 1200W