Vattenkylning till processor, noll koll

Permalänk
Medlem

Vattenkylning till processor, noll koll

Jag skulle vilja skaffa vattenkylning till min processor. Det är bara ett problem: jag har noll koll på vattenkylning. Fyller man på vatten eller vad menas med vattenkylning? Kan någon förklara tack, och ge gärna förslag på vattenkylning till en i7 930. Vill överklocka.

Permalänk
Medlem

föreslår att du antingen köper ett färdigkit, typ Corsair h80/h100 om du har plats med det,
alternativt skaffar en luftkylare av storlek större.

att bygga ett eget vattenkylningssystem kräver att man är duktigt teknisk för att det ska bli bra.>

det som menas med vattenkylning är att det är vatten som cirkulerar istället för luft,

luft...
processor har kontakt med heatpipes som går till kylflänsar som leder ut värmen i luften.

vatten...
processorn har kontakt med en dosa, med vatten i, som pumpas runt i slang till en kylare som har kontakt med luft, och leder ut värmen där. och tillbaka kallare till processorn.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Ett förslag kan vara att kolla runt lite till exempel: http://www.koolance.com/technical/cooling101/001.html

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Kolla under överklockning/kylnings delen av forumet, ska finnas en FAQ där nånstans

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

föreslår att du antingen köper ett färdigkit, typ Corsair h80/h100 om du har plats med det,
alternativt skaffar en luftkylare av storlek större.

att bygga ett eget vattenkylningssystem kräver att man är duktigt teknisk för att det ska bli bra.>

det som menas med vattenkylning är att det är vatten som cirkulerar istället för luft,

luft...
processor har kontakt med heatpipes som går till kylflänsar som leder ut värmen i luften.

vatten...
processorn har kontakt med en dosa, med vatten i, som pumpas runt i slang till en kylare som har kontakt med luft, och leder ut värmen där. och tillbaka kallare till processorn.

Tack för infon! Men hur fyller man på vätska i ett vattenkylningssystem? Är det vanligt vatten eller någon speciell vätska man ska köpa och när vet man att man behöver byta ut vätska, eller behöver man byta vätska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Tack för infon! Men hur fyller man på vätska i ett vattenkylningssystem? Är det vanligt vatten eller någon speciell vätska man ska köpa och när vet man att man behöver byta ut vätska, eller behöver man byta vätska?

Du kan ha i öl om du vill, däremot kleggar nog det igen med lite temperatur i lådan tillslut.

Påfyllningen beror på om du köper ett färdigt system eller bygger själv,

Corsair h80 kommer med vatten i,
Egenbygge får du fylla själv.

Rekommenderar dock luft, utan tvekan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av qwinoa:

Tack för infon! Men hur fyller man på vätska i ett vattenkylningssystem? Är det vanligt vatten eller någon speciell vätska man ska köpa och när vet man att man behöver byta ut vätska, eller behöver man byta vätska?

I system man bygger själv är det väl tänkt att man fyller på själv med antingen en färdig blandning eller destillerat/avjoniserat vatten med tillsats av algdödande medel. De små färdiga systemen (Antec Kühler 620/920, Corsair H60, H80, H100) är färdiga slutna system som redan är färdigfyllda.

Om du inte vill lägga tid på att sätta dig in i hur du bygger ett bra vattenkylningssystem och väljer bra komponenter till detsamma, så ta ett färdigt slutet system eller en maffig luftkylare som Noctua NH-D14 (den luftkylaren presterar nästan lika bra som de färdigbyggda slutna systemen).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

I system man bygger själv är det väl tänkt att man fyller på själv med antingen en färdig blandning eller destillerat/avjoniserat vatten med tillsats av algdödande medel. De små färdiga systemen (Antec Kühler 620/920, Corsair H60, H80, H100) är färdiga slutna system som redan är färdigfyllda.

Om du inte vill lägga tid på att sätta dig in i hur du bygger ett bra vattenkylningssystem och väljer bra komponenter till detsamma, så ta ett färdigt slutet system eller en maffig luftkylare som Noctua NH-D14 (den luftkylaren presterar nästan lika bra som de färdigbyggda slutna systemen).

Har man ett bra luftflöde i chassit kyler väll Noctua NH-D14 bättre än de slutna vattenkylarna?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Skrivet av dav1d:

Har man ett bra luftflöde i chassit kyler väll Noctua NH-D14 bättre än de slutna vattenkylarna?

Det är mycket möjligt, det varierar ju en del i de recensioner jag sett, ibland bättre, ibland sämre. Men det beror nog som sagt på hur pass bra luftflöde man har i sitt chassi (nu jämför jag med de bättre vattenkylarna H80, H100 och Kühler 920).
Här är ett exempel:
http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_hydro_series_...

Noctua NH-D14 presterar i varje fall riktigt bra.

Visa signatur

~Pelle~