Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2010

Uppgraderingstips till BF3

Tjenare alla på SweClockers!

Nu är äntligen Battlefield 3 här, och det är väldigt krävande på högre detaljnivåer (vilket många fått ta, inklusive mig).
Jag har att till jul tänkt uppgradera min aktuella dator till något som klarar av just Battlefield 3 bättre. Har satt ihop en liten inköpslista som jag gärna skulle önska kritik på. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1069832/bf3

Processor
Min nuvarande processor är en AMD Phenom II 955, fortfarande hygglig prestanda i den (kan såklart hjälpas med en överklockning). Dock såg jag i SweClockers test att CPU'n spelar en ganska stor roll i BF3, samt att den äldre Phenom II serien inte har så mycket att säga till om jämfört mot Intel's Sandy Bridge. Av den anledningen valde jag en processor som verkar vara mycket populär och prisvärd.

Att lägga ner 1000kr extra på en 2600K är inget jag skulle se som aktuellt, om ni inte ger mig en god anledning vill säga. Datorn används för det mesta till just spel, även om jag använder uträkningstunga program (videoredigering) då och då. Även efter det jag läst har jag förstått att SB klockar förvånansvärt bra, vilket också är en god anledning till att jag väljer denna CPU. Om det däremot skulle finnas nåt som ger mer prestanda till en något högre prislapp kan jag gärna granska det förslaget.

Moderkort
Jag kommer alltid att köra min dator på ett separat grafikkort, så ett Z68-moderkort är inget för mig. Den enda gången jag faktiskt använt det inbyggda var när mitt grafikkort krånglade lite, men har aldrig permanent kört på ett sådant.

Angående valet av detta moderkort tar jag mer än gärna emot kritik då ni på SweC antagligen är bättre än mig på att hitta ett passande moderkort. Kriterierna är att det ska stödja SLI (med god hastighet) samt kraftigare överklockning på CPU'n, och allt detta till ett förmånligt pris.

Grafikkort
På just denna fronten har jag ingen aning om vad jag ska välja. Det ska vara ett grafikkort som klarar dagens (och även lite av framtidens spel) på de höga/högsta grafikinställningarna, med god fps. Ett alternativ är även att köpa 2 st och köra SLI, men då behöver jag även tips på ett passande nätaggregat.

Mitt aktuella Radeon 5850 klarar med aktuell rigg ofta spel på höga grafikinställningar (BF3 var ett undantag då kortet endast har 1024MB VRAM och får då nöja sig med medium). Trots att mitt nätaggregat (600W) må vara överdimensionerat för min aktuella rigg skulle det antagligen inte klara av ett kraftigare grafikkort, mao ett som faktiskt ger en märkbar prestandaskjuts.

Jag har bestämt mig, jag vill ha en Intel CPU och ett Nvidia-kort (har inga trevliga minnen med ATI och Ubuntu). Budgeten för CPU+moderkort ligger mellan 3-4000kr, grafikkort och nätagg beror helt på vad ni anser. Kanske nästa generation kort är något att satsa på?

Tack på förhand.

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2003

Som jag skrivit tidigare i andra inlägg så har inte GPU minnet den största betydelsen utan det är Grafikprocessorn som är viktigast. Så även om du skulle ha 2 GB på ditt grafikkort som du har nu så skulle du inte kunna köra på ULTRA eller High för att få bra och smidighet i spelet. Vet inte varför alla hakar upp sig på minnet? Men tror det beror på SweC testet men detta berör mest grafikkorten som är betydligt mer avancerade.

Så mitt tips för grafikkort är inte SLI eller CF pga. att som just nu verkar det inte vara något för BF3 men kan ju bli bättre med patch i framtiden. Dock mitt heta tips är beroende på din budget ett GTX 580 ca 4200 kr. Är det för mycket så kanske ett 6970 som nästan är som GTX 570, båda för ca 3000 kr. Men kolla prestandaanlys testet så får du svar.

I5 räcker nog plus dina 8GB ram minne. Andra saker får andra kommentera om nättagg o moderkort.

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit