Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
DF0
Registrerad
Mar 2007

Instabil spänning, vems fel?

Hej gott folk..

Sitter just nu med en QX9650 som jag har försökt att få stabil i 3.6ghz, vilket jag inte alls lyckas med, för andra verkar inte detta vara nåt problem alls då man kan hitta folk som kör dessa i 4ghz+ utan problem.

För att Windows överhuvudtaget ska starta när den går i 3.6 blir jag tvungen att sätta vcore i bios på ungefär 1,45 volt (vansinnigt?). Väl inne i windows ligger då spänningen på 1.35-37. Då kör jag igång OCCT/linpack och det sjunker genast, först 1.25-28, sen går det ner mot 1.19-1.23 (som väl är lite lågt för 3600mhz?) och sedan stannar OCCT med en "error" eller så kraschar hela windows (bsod).

Bild vid test av 3.4: http://piclair.com/bam22

Varför krånglar det på detta vis? Ställer jag vcore i bios på 1.45 borde det väl inte gå ner mot 1.20 överhuvudtaget?
Jag vet att det ska "droppa" en aning, men så mycket??

Hade en E8400 för ett tag sen, körde den i 3.6ghz med vcore på 1.26 och den hade aldrig några som helst stabilitetsproblem. QX9650 är väl i princip två E8400 och borde väl knappast kräva mer? Eller är det nåt jag inte förstått...

Hursomhelst, är det någon som kanske kan ge mig lite tips om vilka inställningar jag bör köra med i bios för att det ska fungera stabilt?
Eller någon annan lösning.

Moderkort är ett P5KC med bios 1203.

Kan tillägga att 3.0 och 3.2 med vcore på auto fungerar helt stabilt i OCCT. Men vid 3.4 och högre så börjar det kräva sjuka mängder spänning (enl bios iaf..)