Kylning till HD5850CF?

Permalänk
Medlem

Kylning till HD5850CF?

Köpte nyligen ett ytterligare 5850 för en ynka tusing för att köra CF. När jag satte i det nya kortet (som är pcs+, mitt gamla är det vanliga 5850) så tyckte jag att det lät väldigt mycket. Okej, tänkte jag och trodde att det berodde på att fläktarna drog igång mer med CF. Ljudet var riktigt irriterande när jag inte hade musik/spel igång så när jag skulle fixa skolarbete drog jag ut det nya kortet. Upptäckte då att det var mitt gamla kort som lät som satan (var väldigt tyst tidigare).

Jag misstänker att det är fläkten som har gett sig och behöver då hitta en ny till kortet. Nu till frågan: Vet någon om det finns någon typ av kylning som passar 5850 i CF? Korten sitter väldigt nära varandra som bilden visar:

Har köpt ett nytt chassi (Fractal Design R3) så det kommer kanske finnas liite mer plats under det lägre kortet men förmodligen inte mycket. Vill såklart inte köpa ett helt nytt kort när jag precis har lagt ut pengar för att köra CF.

Eller har någon ett gammalt referensex av 5850 kvar (sånt här: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141311...) där de kan skänka/sälja fläkten till mig för en billig peng?

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

byt plats på korten, referens underst. Sen gällande kylning så finns de hål i sidan på R3 där du kan sätta en 120/140mm som blåser på korten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

byt plats på korten, referens underst. Sen gällande kylning så finns de hål i sidan på R3 där du kan sätta en 120/140mm som blåser på korten!

Men räcker det? Måste jag inte ha en fläkt på kortet också? Och varför ska referens vara underst förresten? För att det är lite sämre?

Permalänk
Medlem

ja de ska räcka med en fläkt i sidan av chassit som blåser kall luft på korten. Sen beror de på hur bra kylning du har i resten av burken. Referenskortet ska va underst därför att de blåser ut varmluften ur chassit och därför slipper de övre kortet få den varma luften på sig. Varm luft stiger:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vianbo:

Men räcker det? Måste jag inte ha en fläkt på kortet också? Och varför ska referens vara underst förresten? För att det är lite sämre?

För att referens kortet blåser ut mycket av värmen ur lådan direkt, vilket borde göra det lite trevligare för kortet ovanför som slipper dra in en massa varmluft från ett kort som spyr ut varmlift åt alla håll.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Läste denna tråden precis innan jag läste din. Killen verkar ju ha en referenskylare över i alla fall:

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1056446-har-jag-f...

Permalänk
Medlem

Okej, då kopplar jag istället bara ur referensfläkten och förlitar mig på chassifläktarna alltså? I det nyinköpta chassit har jag totalt sex fläktar. 4st på 140mm/1200 rpm och 2 120mm på 1350 rpm. Borde räcka, yes?
En följdfråga isf: Hur bör jag positionera fläktarna? Vilka ska alltså dra in/ut luft? Gissar att de i toppen ska dra ut t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vianbo:

Okej, då kopplar jag istället bara ur referensfläkten och förlitar mig på chassifläktarna alltså? I det nyinköpta chassit har jag totalt sex fläktar. 4st på 140mm/1200 rpm och 2 120mm på 1350 rpm. Borde räcka, yes?
En följdfråga isf: Hur bör jag positionera fläktarna? Vilka ska alltså dra in/ut luft? Gissar att de i toppen ska dra ut t.ex?

Koppla ur referensfläkten? Nu tror jag du har missuppfattat totalt. De du ska göra är att byta plats på grafikkorten. Och sätta en 120 eller 140 mm fläkt i sidan på ditt chassi! Eller missförstår jag dig?

Permalänk
Medlem

Sorry för offtopic men fungerar CF med bara 1 brygga? Jag har 2st i min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Koppla ur referensfläkten? Nu tror jag du har missuppfattat totalt. De du ska göra är att byta plats på grafikkorten. Och sätta en 120 eller 140 mm fläkt i sidan på ditt chassi! Eller missförstår jag dig?

Grejen är att referensfläkten är problemet eftersom den inte vill fungera som den ska. Den låter fruktansvärt mycket, och inte på grund av att den har ett högt varvtal utan förmodligen på grund av trasiga lager. Jag vet inte heller om jag har plats att sätta på en annan fläkt på kortet eftersom jag kör CF. Eller finns det någon liten fläkt man kan dra på?

Permalänk
Medlem

Jag har moddat ett av mina Radeon HD5850 med en kylare från Scythe.
Jag har dock bytt original fläktarna på min kylare mot ett par likandan fast med PWM-styrning för att kunna koppla dem direkt till grafikkortet och slippa använd en extra fläkt-kontroller. Jag mailade Scythe och köpte fläktarna direkt av dem då de då inte gick att köpa löst.

Nu görs inte den kylaren längre utan den har blivit ersatt med denna http://www.scythe-eu.com/no_cache/en/pressrelease/product/scy... finns på inet.se och är kompatibel med de flästa kort..

Mitt andra kort är ett Sapphire HD 5850 Toxic med Vapor-X kylare som är tyst från original. Dock inte lika effektiv eller tyst som Scythe kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boldtaar:

http://img850.imageshack.us/img850/6827/imag0075k.th.jpg

Jag har moddat ett av mina Radeon HD5850 med en kylare från Scythe.
Jag har dock bytt original fläktarna på min kylare mot ett par likandan fast med PWM-styrning för att kunna koppla dem direkt till grafikkortet och slippa använd en extra fläkt-kontroller. Jag mailade Scythe och köpte fläktarna direkt av dem då de då inte gick att köpa löst.

Nu görs inte den kylaren längre utan den har blivit ersatt med denna http://www.scythe-eu.com/no_cache/en/pressrelease/product/scy... finns på inet.se och är kompatibel med de flästa kort..

Mitt andra kort är ett Sapphire HD 5850 Toxic med Vapor-X kylare som är tyst från original. Dock inte lika effektiv eller tyst som Scythe kylaren.

Men den tar upp rätt mycket plats va? Med tanke på att jag har så lite utrymme så vet jag inte om det går. Får se när jag får det nya chassit isf... men annars verkar det vara en liten och bra kylare ju!

Permalänk
Medlem

Det är ett Fractal Design Define R2 jag har på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Sorry för offtopic men fungerar CF med bara 1 brygga? Jag har 2st i min.

En brygga räcker för två kort! DU kan lugnt ta bort en.
Ska du sett in fler kort så behöver använde mer än en brygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boldtaar:

Det är ett Fractal Design Define R2 jag har på bilden.

Okej, vad har du för moderkort? tycker att dina sitter längre ifrån varandra än vad mina gör...