Fläktar damm och fläkten i botten på chassit

Permalänk
Medlem

Fläktar damm och fläkten i botten på chassit

Hej, jag skaffade under sommaren ett NZXT HD2 chassi, och är mycket nöjd, otroligt tyst och sval dator efter jag installerade en extra fläkt i botten och byte gpu kylare.

Sen tänkte jag på damm. mitt gamla chassi fungerade som en extra dammsugare verkar det som, och det underviker jag gärna.

Om man sätter bottenfläkten som ut-blås borde det väl fungera för att förhindra att damm kommer in i datorn underifrån, även till PSUn som tar in luft från undersidan genom att det blåser bort dammer (kör på lägsta fläktnivåerna, så det blåser inte så mycket, men lite "motvind" istället för medvind borde ju hjälpa). Fläktfilter i all ära, men burken står lite dumt för att lätt kunna rengöra det.

Tankar, tips och funderingar? Det enda jag tänker på är att jag skulle förlora övertrycket iom att det blir två fläktar in/två fläktar ut.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Absolut, utblås! Men vad jag först skulle överväga är dammfilter. Man kan göra själv om du nu inte vill köpa. Kolla upp DemciFlex, de gör! På mitt 700D så är det som en ram med filter på som man kan ta av och enkelt rengöra med dammsugaren.

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem

Det finns dammfilter på insugen, men datorn står inte optimalt för att lätta göra rent det (botten filtret på H2 är över 30cm långt).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |