Uppgradering/nyköp av minne till datorn.

Permalänk
Medlem

Uppgradering/nyköp av minne till datorn.

Hej! Det är dags att uppgradera datorn med lite mer minne! Dock är jag inte så insatt och jag blev inte klok på de trådarna som redans finns här.

Jag hade tänkt mig uppgradera från 4GB till 8 GB minne. Dock finns det lite begränsningar då min CPU-kylare täcker över mina minnen så de kan inte vara för höga.

Min nuvarnade setup är följande:
MOBO: Asus M4A89TD PRO/USB3
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3
CPU: AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition

Det jag undrar över är:
- De minnena jag har är de anpassade för intel processorer?
- I så fall skadar det burken att köra dem med en Phenom II?
- Ifall jag ska komplettera med fler minnen till datorn, vilka bör det då vara?
- Alternativt ifall jag ska köpa helt nya minnen, vilka är då bäst?

Jag har kollat på lite minnen och har kommit fram till att dessa verkar intressanta ifall jag köper helt nya: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Dock känner jag mig lite vilsen när det kommer till att komplettera mina nuvarande minne.

Hade uppskattat olika förslag på minnen för att komplettera och att köpa helt nya.

Tänkte köpa via komplett då jag ska köpa headset(Logitech G35 @ 699:-) därifrån samtidigt.

Tack på förhand!
Mvh Henrik

Permalänk
Master of Overkill

Köp G35 helt awsome jag har dom hur bra ljud som helst. Och nu till dina minnen ja du kan köra med dom helt nya det kommer at funka hur bra som helst

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Köp G35 helt awsome jag har dom hur bra ljud som helst. Och nu till dina minnen ja du kan köra med dom helt nya det kommer at funka hur bra som helst

Okej! Tack för väldigt snabbt svar!

Köper det asap! Hoppas jag får det innan helgen

Mvh!

Permalänk
Master of Overkill

troligtvis inte innan helgen får du dom :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kommer inte att fungera nå vidare med dom minnena du tittat på, skiljer i volt (dom du har 1,65v och dom nya 1,5v) mellan dom du har och dom du funderar på att köpa, sen är det ju olika hastighet oxå så kan bli bekymmer, ska du sätta i mera minne så köp likadana som du har.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Kommer inte att fungera nå vidare med dom minnena du tittat på, skiljer i volt (dom du har 1,65v och dom nya 1,5v) mellan dom du har och dom du funderar på att köpa, sen är det ju olika hastighet oxå så kan bli bekymmer, ska du sätta i mera minne så köp likadana som du har.

MVH Peter

Ifall jag köper de jag kollade på så kastar jag ut mina gamla. Så kör jag endast på de nya. Eller verkar det dumt?

Gillar inte att det står "Core i7/i5/i3" men inget om Phenom II på mina nuvarnade. Det borde väl ha betydelse ifall jag nu har en Phenom II.

Mvh

Permalänk
Medlem

Var bekymmer i början med minnena till I5 och I7 cpuerna man fick höja volten från 1,5 till 1,65 för att få systemet stabilt, så då gjorde tillverkarna minnen som går på 1,65 orginal, om jag minns rätt. Spelar ingen roll om det inte står dom fungerar till din AMD cpu för dom gör de så oroa/bry dig inte om de utan köp 2 likadana som du har.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Var bekymmer i början med minnena till I5 och I7 cpuerna man fick höja volten från 1,5 till 1,65 för att få systemet stabilt, så då gjorde tillverkarna minnen som går på 1,65 orginal, om jag minns rätt. Spelar ingen roll om det inte står dom fungerar till din AMD cpu för dom gör de så oroa/bry dig inte om de utan köp 2 likadana som du har.

MVH Peter

Köpte ändå 8gb minnet. Det andra fanns inte inne i lager förens den 18 nov... Men tack för hjälpen och snabbt svar!

Stort tack för infon angående 1,5 och 1,65v. Sånt är alltid bra att veta!

Mvh Henrik