Permalänk
Medlem

Klocka i7 2600k med ASUS P8P67 LE

Hej,

Jag är ganska ny inom klockning's världen och skulle vilja veta lite mer om detta.

Vad skulle ni rekommendera mig att göra med mitt system?

Läste en del om ASUS AI suite II och det verkade ganska enkelt men blir det stabilt med det?

Eller ska man försöka lära sig mer genom att försöka själv ?

Har prövat lite med ASUS "BIOS" och kört på Performance inställningar.
Men datorn går inte stabilt då den kan dö från och till, beror det då på mitt moderkort?
För läste att LE varianten inte är optimalt för klockning.
men tycker ändå den borde kunna hantera en klockning till 4.5 iallafall.

Tacksam för lite brainstorming!

MVH

Visa signatur

-| Intel i7-2600K @ 4.5GHz | ASUS P8P67 LE | Corsair XMS3 2gbx2 | Corsair Vengeance 4gbx2 | Antec KÜHLER H2O 620 | Corsair Force GT 120gb SSD | WD Green 1TB | Corsair HX750W | Benq 24" LED | Antec Nine Hundred Advanced Gaming Case |-

Permalänk

Klocka SB i UEFI är en barnlek egentligen. Ändra bara multipliern till 45 (rör inte BLCK), vcore kan du börja med att sätta på 1.32-1.33 någonting. Det skiljer sig väldigt mycket från CPU till CPU vad du behöver. CPU PLL voltage kan du också sätta manuellt till 1.7-1.8. VCCIO behöver du egentligen inte ändra, men ska du sätta ett manuellt värde så utgå från 1.05. Är det stabilt efter några timmar prime så kan du antingen överklocka högre, eller sänka vcore för att se hur låg volt du kan köra med just din prolle i 4,5 ghz

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Tack Rickard11!

Prövar nu Asus AI suite II och kommer upp på 4.4 GHz och håller stadiga 40 grader.
Jag kör orthos prime då jag tycker informationen jag får är lättare.
Men ska bara stress testa klart datorn så får vi se ifall det funka.
Funkar det inte, går jag manuel-mode.
Hur mycket är smärt gräns för vcore, värme, CP PLL voltage för i7 2600K?
Vore mycket smidigt att veta vart man ska dra gränsen och sen ställa in efter det.

Visa signatur

-| Intel i7-2600K @ 4.5GHz | ASUS P8P67 LE | Corsair XMS3 2gbx2 | Corsair Vengeance 4gbx2 | Antec KÜHLER H2O 620 | Corsair Force GT 120gb SSD | WD Green 1TB | Corsair HX750W | Benq 24" LED | Antec Nine Hundred Advanced Gaming Case |-

Permalänk
Medlem

Med Asus AI Suite gick det som väntat. datorn hacka sig under testet.
CPU PLL voltage, vart hittar jag så jag kan ändra det manuellt?
Har bara Auto Enable eller disable i UEFI.
har nu på Enable men vet inte vart jag kan ändra den.
Har du något tips på vart jag kan hitta det?

Visa signatur

-| Intel i7-2600K @ 4.5GHz | ASUS P8P67 LE | Corsair XMS3 2gbx2 | Corsair Vengeance 4gbx2 | Antec KÜHLER H2O 620 | Corsair Force GT 120gb SSD | WD Green 1TB | Corsair HX750W | Benq 24" LED | Antec Nine Hundred Advanced Gaming Case |-

Permalänk
Skrivet av PackeP:

Tack Rickard11!

Prövar nu Asus AI suite II och kommer upp på 4.4 GHz och håller stadiga 40 grader.
Jag kör orthos prime då jag tycker informationen jag får är lättare.
Men ska bara stress testa klart datorn så får vi se ifall det funka.
Funkar det inte, går jag manuel-mode.
Hur mycket är smärt gräns för vcore, värme, CP PLL voltage för i7 2600K?
Vore mycket smidigt att veta vart man ska dra gränsen och sen ställa in efter det.

Skrivet av PackeP:

Med Asus AI Suite gick det som väntat. datorn hacka sig under testet.
CPU PLL voltage, vart hittar jag så jag kan ändra det manuellt?
Har bara Auto Enable eller disable i UEFI.
har nu på Enable men vet inte vart jag kan ändra den.
Har du något tips på vart jag kan hitta det?

Gå inte över 1.52 på vcore. Under 1.45 skulle jag säga för 24/7. Gå inte över 80 °C i load, även om processorn klarar det. Under 75 °C för 24/7 (om du foldar tex.) PLL Voltage är max 1.9, VCCIO är 1.2 max. Bra utgångsvärden är 1.8 på PLL och 1.1 på VCCIO.

Angående PLL Voltage så är det troligtvis inställningen PLL Overvoltage, och det är något annat. Den kan du sätta på enable. Men någonstans ska du kunna ändra PLL volten, du får leta lite.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Okej ! tackar för svaren. Ska sitta och pilla här hemma och försöka komma fram till något

Visa signatur

-| Intel i7-2600K @ 4.5GHz | ASUS P8P67 LE | Corsair XMS3 2gbx2 | Corsair Vengeance 4gbx2 | Antec KÜHLER H2O 620 | Corsair Force GT 120gb SSD | WD Green 1TB | Corsair HX750W | Benq 24" LED | Antec Nine Hundred Advanced Gaming Case |-

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag har försökt att overclocka med hjälp av ASUS AI suite II, där jag valde "Auto Tuning" och valde alternativet "Fast". Datorn startade om och visade att klockningen var lyckad. Men när jag nu sätter på datorn, stängs den av efter ca 5 sekunder för att sedan gå igång igen och fungera utan problem. Ska det vara såhär? Skulle gärna vilja ha hjälp med att få tillbaka det på normal igen, så inte datorn startar om sig.

Mvh

Processor: i7 2600k 3.4GHz
Moderkort: ASUS P8P67LE
Grafikkort: ASUS GTX560 Ti DirectCUII TOP