Permalänk
Avstängd

i7 2600k och asus maximus 4

Hejsan jag har överklockat en del förut men la ner när jag köpte senaste datorn , dock ploppade intresset upp igen och idag fick jag mitt nya moderkort.

Ett asus maximus IV gene. jag instalerade om windows la in alla drivare för mobo och grafikkort. sen gick jag in i bios o kollade längst upp i första fliken extreme tweeker, fanns ett ställe man kunde välja i mitt fall 4,2G och 4,6G jag valde 4,2G för mer en detta behöver jag inte.

Min fråga är kan man lita på detta?
cpuns vcore når som mest 1,3volt i load max tempi mitt fall med en corsair H60 65grader (vilket jag tycker rätt ok)

Permalänk
Medlem
Skrivet av temporyman:

Hejsan jag har överklockat en del förut men la ner när jag köpte senaste datorn , dock ploppade intresset upp igen och idag fick jag mitt nya moderkort.

Ett asus maximus IV gene. jag instalerade om windows la in alla drivare för mobo och grafikkort. sen gick jag in i bios o kollade längst upp i första fliken extreme tweeker, fanns ett ställe man kunde välja i mitt fall 4,2G och 4,6G jag valde 4,2G för mer en detta behöver jag inte.

Min fråga är kan man lita på detta?
cpuns vcore når som mest 1,3volt i load max tempi mitt fall med en corsair H60 65grader (vilket jag tycker rätt ok)

När du låter bioset eller andra program klocka processorn så kommer de att slå på mer spänning än det behövs = mer värme utan någon prestanda vinst. Mitt tips att klocka upp den manuellt.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Ja, det låter ju rätt okej. Fast hade du klockat manuellt så hade du säkert kunnat köra lägre volt. 1.3 borde räcka till 4.4 ghz.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarevok:

När du låter bioset eller andra program klocka processorn så kommer de att slå på mer spänning än det behövs = mer värme utan någon prestanda vinst. Mitt tips att klocka upp den manuellt.

jag vet en del om det där med vcore men som jag sa vcoren stiger aldrig över 1,3 volt , jag känner bara det nu its inte sitta 12 timmar med att först sitta och hitta en inställning som funkar sen ska man dessutom köra en massa timmar med occt eller prime. Nu körde jag bara intelburntest och körde ett 5run test och det klarade den. får se sen i framtiden om den blir ostabil (vilket brukar hända mig med dom flesta processorer jag haft på sista tiden)

i allfall ska höra va fler säger innan