AMD säger upp var tionde anställd

Permalänk
Melding Plague

AMD säger upp var tionde anställd

Processortillverkaren AMD:s nytillträdde vd Rory Read omstrukturerar företaget och planerar att säga upp var tionde anställd. Samtidigt inleds nysatsningar på strömsnåla processorer, tillväxtmarknader och molntjänster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dvs säga att de INTE kommer att satsa på att slå Intel med Prestanda.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

N/A

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot dyra prestanda processorer, eller inte.

Permalänk

Trist för personalen som sagt. Ska bli intressant att se hur Rory Read tänker styra AMD. Han kanske ser till att AMD hoppar på ARM tåget?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De har nog valt att satsa på de mer lönsamma mellanklass och lågklass segmenten. Där ligger de redan bra till med Zacate och Llano. Hoppas att de försöker sig på ARM tåget. Det verkar riktigt lovande om man ser till smartphones och surfplattor

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Är besviken på amd nu. Bulldozern är en flopp,så nästa gång jag bygger nytt så blir det Intel.. bye bye amd

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Är besviken på amd nu. Bulldozern är en flopp,så nästa gång jag bygger nytt så blir det Intel.. bye bye amd

Bulldozern lär ha floppat lite, men Llano blev ju väldigt bra och billigt!:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikeln:

Uppsägningarna tillsammans med andra effektiviseringsåtgärder beräknas leda till besparingar på cirka 200 miljoner dollar under 2012, vilket friger resurser för nysatsningar inom områden som strömsnåla processorer, tillväxtmarknader och molntjänster.

Kan ju hoppas att AMD lyckas på de områden de valt ut. Hade varit kul om de på allvar kunde konkurrera med ARM.

200milj. dollar är en rätt redig peng för utveckling.

Bulldozer är jag, liksom många andra, besviken på. Prestanda-CPU är inte AMDs grej längre. Tyvärr.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tråkigt för all AMD personal

Tur att du skrev det där, swec behöver fler som du som kan räkna ut vad en artikel innebär. Nu när jag tänker efter är det självklart, ja, det är synd om AMDs personal

Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Bulldozern lär ha floppat lite, men Llano blev ju väldigt bra och billigt!:D

Fast är det billigare med Llano? Dyrare moderkort och processorer med sämre prestanda gör ju att man kan ha ett litet skitgrafikkort med samma prestanda som Llano för samma pengar. Sedan så kommer även Fusion få dras med BD-deriverade kärnor framöver.

Nä blir Ivy Bridge för min del. Intel har verkligen gjort allt rätt de senaste åren, dessutom gör de något så ovanligt inom branschen att de brukar leva upp till sina förhandssiffror. AMD har inte gjort mycket rätt sedan X2. Phenom II var en välkommen reparation av Phenom. Men annars inte mycket. Som Intelanvändare sedan 2006 har jag ändå hoppats på AMD av konkurrensskäl, var nöjd med min gamla 939-maskin när det begav sig och skulle gärna prova AMD igen. Kanske blir till HTPCn om de släpper en svalare Llano med lite högre frekvens.

Permalänk
Medlem

Surt. Då blir Intel fria att göra precis vad de känner för framöver, dvs högre priser och enbart kosmetiska förbättringar. Tick-tock kommer bli meh-peh, och ingen blir glad utom Intel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Bulldozern lär ha floppat lite, men Llano blev ju väldigt bra och billigt!:D

Håller med dig, tycker faktiskt att AMD gör rätt i att göra de satsningarna de nu gör. Kan tillägga att jag nu köper min första AMD efter att varit Intel-trogen i många år. Och vad köper jag? Jo, en strömsnål E-350.

Skrivet av Crakso:

Tur att du skrev det där, swec behöver fler som du som kan räkna ut vad en artikel innebär. Nu när jag tänker efter är det självklart, ja, det är synd om AMDs personal

Suck...

Är Crackso lite putt idag? Dålig morgon? Kallt kaffe?

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Entusiast

Läste på en annan sida att det mest var folk från marknadsföring och lite annan administration som får gå. Låter vettigt för folket på marknadsföring har val inte direkt gjort sig förtjänt av sin lön den senaste tiden ändå.

För övrigt missar nog Aleshi lite av charmant med integrerad GPU. Man vill ju ofta slippa behöva köpa en diskret krets i de lägre klasserna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tror de gör rätt.
Jobbar för ett företag som inte haft ekonomin på sin sida, men
på ca 1 år så vände de och går med vinst.
Finns inget som säger att AMD inte kan komma tillbaka som
stark spelare igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Läste på en annan sida att det mest var folk från marknadsföring och lite annan administration som får gå. Låter vettigt för folket på marknadsföring har val inte direkt gjort sig förtjänt av sin lön den senaste tiden ändå.

För övrigt missar nog Aleshi lite av charmant med integrerad GPU. Man vill ju ofta slippa behöva köpa en diskret krets i de lägre klasserna.

Ja det låter rimligt. Kicka lite folk från marknadsavdelningen spara 200 miljoner dollar. Jag tror det är betydligt fler personer som varit med och floppat bulldozer som får kicken också

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Bulldozer gör bara vad en bulldozer ska göra, den river ner företaget

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För övrigt missar nog Aleshi lite av charmant med integrerad GPU. Man vill ju ofta slippa behöva köpa en diskret krets i de lägre klasserna.

Bara om man bygger väldigt litet. Är det i ett minitower som det ändå blir med mATX kort spelar det ingen roll för de flesta om det sitter ett billigt litet grafikkort där också. Allra helst inte om det sparar pengar och blir snabbare.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite synd att de inte kommer försöka på prestanda CPU:er då jag själv som många andra sitter på en lågbudget, AMD's Phenom II och Athlon2 var bra CPU:er för spel i budget klassen, undrar hur det går i framtiden, antingen, fler Prestanda CPU.er från AMd, annars får Intel skapa nya budget-Cpu:er ämnade för just gaming, De kan t.ex ta bort HyperThreading teknologin.

Eller, sänkt priserna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Surt. Då blir Intel fria att göra precis vad de känner för framöver, dvs högre priser och enbart kosmetiska förbättringar. Tick-tock kommer bli meh-peh, och ingen blir glad utom Intel.

Tick-tock är ju redan "meh-peh". Ivy Bridge kommer bara vara upp till 20% snabbare än sandy bridge. Förutom på grafiken, där de stoltserar med upp till 60% bättre. Så grafiken går från katastrofal till usel, yay. Vad hände med 2x förbättringarna man levde med förr i tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast är det billigare med Llano? Dyrare moderkort och processorer med sämre prestanda gör ju att man kan ha ett litet skitgrafikkort med samma prestanda som Llano för samma pengar. Sedan så kommer även Fusion få dras med BD-deriverade kärnor framöver.

Nä blir Ivy Bridge för min del. Intel har verkligen gjort allt rätt de senaste åren, dessutom gör de något så ovanligt inom branschen att de brukar leva upp till sina förhandssiffror. AMD har inte gjort mycket rätt sedan X2. Phenom II var en välkommen reparation av Phenom. Men annars inte mycket. Som Intelanvändare sedan 2006 har jag ändå hoppats på AMD av konkurrensskäl, var nöjd med min gamla 939-maskin när det begav sig och skulle gärna prova AMD igen. Kanske blir till HTPCn om de släpper en svalare Llano med lite högre frekvens.

Llano har en stor fördel för folk som inte är så intresserade av datorbygge. Mycket lättare att bara sätta in en processor och inte krångla med att sätta sig in i vilket grafikkort som behövs. Detta gäller nog framförallt till HTPC om man vill kunna spela lättare 3Dspel också. Sen att i bärbara slippa ha två olika delar att kyla aktivt och bara kyla APUn måste underlätta vid konstruktionen. Det var iaf en tanke som slog mig när jag tittade in i min notebook med IntelcUP+AMD-grafik som jag tycker väsnas lite för mycket.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Tur att du skrev det där, swec behöver fler som du som kan räkna ut vad en artikel innebär. Nu när jag tänker efter är det självklart, ja, det är synd om AMDs personal

Suck...

Nästa gång lovar jag att tillföra en konstruktiv post med en utförlig analys av läget, AMDs strategiska planer, profit & cashflow, intervjuer med aktieägarna med mera. Skall rentav göra en powerpointpresentation med tillhörande appendix i PDF-format. Glöm inte att fortsätta rätta alla andra som också skrivit "onödiga poster" på Swec då de alla hungrar efter din visdom gällande vad man får och inte får skriva på detta forum.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag tror de gör rätt.
Jobbar för ett företag som inte haft ekonomin på sin sida, men
på ca 1 år så vände de och går med vinst.
Finns inget som säger att AMD inte kan komma tillbaka som
stark spelare igen.

Det finns ganska mycket som talar emot AMD tyvärr. Det kostar ofantliga summor pengar att utveckla en processorarkitektur och det tar lång tid. Intel har betydligt mer pengar, kan köpa rätt kompetens, kan göra chansningar och kan konkurrera ut AMD enbart med hjälp av plånboken. AMD behöver en grand-slam i stil med Ahtlon64 för att kunna _konkurrera_ med Intel, nu har det gått två arkitekturer utan att det har hänt. Frågan är hur länge till det finns pengar och vilja inom AMD att försöka skapa en arkitektur som kan konkurrera med Intel generellt. Bulldozer visar tydligt att AMD gett upp enkeltrådat - man satsar fullt ut på flertrådade applikationer vanliga datorer inte kommer köra på många år framöver. Jag tycker det verkar som om AMD lutar åt att börja nischa sig hårdare mot HPC och embedded, vi får se hur länge till de konkurrerar med Intel på konsumentmarknaden. Intel har ett försprång på nästan 2 år, även inom tillverkningsprocessen. Avståndet minskar inte, det ökar. Hur länge till känner investerare att det är lönsamt att plöja ner pengar i AMD om de inte kommer ikapp?

Tyvärr är inte mikroarkitektur likt andra branscher. Det krävs våldsamma summor pengar för att vara relevant och Intel är helt enkelt för stora. Krävs som sagt en fullträff av AMDs R&D och en miss av Intel för att AMD ska kunna knappa in, något som de senaste åren visat inte är särskilt troligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nästa gång lovar jag att tillföra en konstruktiv post med en utförlig analys av läget, AMDs strategiska planer, profit & cashflow, intervjuer med aktieägarna med mera. Skall rentav göra en powerpointpresentation med tillhörande appendix i PDF-format. Glöm inte att fortsätta rätta alla andra som också skrivit "onödiga poster" på Swec då de alla hungrar efter din visdom gällande vad man får och inte får skriva på detta forum.

Nu måste jag bara inflika att ditt första inlägg nog var lite knäppt faktiskt. Du skrev att det var synd om all AMDs personal, men det var ju "bara" 10% som får kicken, resten kanske får friare tyglar (yeah right, får jobba 11% mer istället högst troligen) så att tro att alla får det sämre är ju lite att ta i.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Tick-tock är ju redan "meh-peh". Ivy Bridge kommer bara vara upp till 20% snabbare än sandy bridge. Förutom på grafiken, där de stoltserar med upp till 60% bättre. Så grafiken går från katastrofal till usel, yay. Vad hände med 2x förbättringarna man levde med förr i tiden?

Intel var fram till för några månaders sedan överlägsna konkurrensen på integrerad grafik. Och med Ivy Bridge lär de komma ikapp ganska bra igen. Så om SB är katastrofal så måste ändå Llano vara kass. Vilken integrerad grafik skulle du kalla lyckad?

Skrivet av Videoapan:

Llano har en stor fördel för folk som inte är så intresserade av datorbygge. Mycket lättare att bara sätta in en processor och inte krångla med att sätta sig in i vilket grafikkort som behövs. Detta gäller nog framförallt till HTPC om man vill kunna spela lättare 3Dspel också. Sen att i bärbara slippa ha två olika delar att kyla aktivt och bara kyla APUn måste underlätta vid konstruktionen. Det var iaf en tanke som slog mig när jag tittade in i min notebook med IntelcUP+AMD-grafik som jag tycker väsnas lite för mycket.

Helt sant, men för de flesta hemmabyggen är Phenom II ett mycket bättre val. Små smidiga HTPCs är Llanos enda klara nisch utöver laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Dvs säga att de INTE kommer att satsa på att slå Intel med Prestanda.

Dom talar om vad dom sparade pengarna lär gå till.

Så jag kan inte se hur detta skulle påverka exempelvis Piledriver.

Mer on topic: Inte jätteradikala besparingar, och valen av nysatsningar ser vettiga ut. Så det kan väl bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Dom talar om vad dom sparade pengarna lär gå till.

Så jag kan inte se hur detta skulle påverka exempelvis Piledriver.

Mer on topic: Inte jätteradikala besparingar, och valen av nysatsningar ser vettiga ut. Så det kan väl bli bra.

Jojo, men på den nedre delen av texten stod det...

Edit: "Uppsägningarna tillsammans med andra effektiviseringsåtgärder beräknas leda till besparingar på cirka 200 miljoner dollar under 2012, vilket friger resurser för nysatsningar inom områden som strömsnåla processorer, tillväxtmarknader och molntjänster."

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vexo:

Tick-tock är ju redan "meh-peh". Ivy Bridge kommer bara vara upp till 20% snabbare än sandy bridge. Förutom på grafiken, där de stoltserar med upp till 60% bättre. Så grafiken går från katastrofal till usel, yay. Vad hände med 2x förbättringarna man levde med förr i tiden?

Så stora hopp är väl ändå rätt sällsynta; 20% är väl inte så illa?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Intel var fram till för några månaders sedan överlägsna konkurrensen på integrerad grafik. Och med Ivy Bridge lär de komma ikapp ganska bra igen. Så om SB är katastrofal så måste ändå Llano vara kass. Vilken integrerad grafik skulle du kalla lyckad?

överlägsna? hur mycket bättre än nv amd chips på mobot var intels inbakade cpu gpu?
men men det hade ju inget med artiklen att göra

var ju på tapeten för flera år sedan att amd inte tänkte hänga med i prestanda racet, kommer inte ihåg hur länge sedan det var men en handful år sedan iallafall.

för övrigt tro jag på den modulära iden, ger den ett par förfiningar och det kommer blir bra, se bara på orginal ph, den var varm och almånt dålig men ph2 kunde matcha/överglänsa c2d

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Jojo, men på den nedre delen av texten stod det...

Edit: "Uppsägningarna tillsammans med andra effektiviseringsåtgärder beräknas leda till besparingar på cirka 200 miljoner dollar under 2012, vilket friger resurser för nysatsningar inom områden som strömsnåla processorer, tillväxtmarknader och molntjänster."

Precis. Det säger ju inte att några planer har lagts ner. Nej, pengarna kommer från effektiviseringar.

Därmed inte sagt att jag tror att den snabbaste CPUn kommer att vara en AMD inom några år.