Permalänk
Medlem

Noctua Nh D14 vs Corsair H100

Fastnat lite för slutna vattenkylningssystem men funderar hur säkra dessa är och hur noctua luftkylning står mot vattenkylning ?

Vilken hade ni valt ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Jag har alltid gillat luftkylning, är dock sugen på att skaffa ett H100 för att den är mycket mindre än min 1 kilos processorfläkt, Den tar verkligen upp mycket plats och om jag hade något mindre chassi eller högre ram-minnen så skulle den inte få plats!

Jag skulle nog säga att vattenkylningen fungerar bättre! dock så får du betala en hel del och jag gissar på att radiatorfläktarna kan låta en hel del!

Stillanatt.

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Skrivet av Citat från anandtech's forum.:

If you want to stick with air cooling, I'd go for the D14. The H100 should perform a bit better than the D14 with its 2x120 radiator, but it will be louder because you have 4 fans and a pump running. Unless you have a 990X or something, a D14 is more than sufficient. I've had my 2500K @ 4.8 GHz, 1.45V with the D14 and max load temps in Prime95 were well under 70C.

Så om du vill klocka kör på H100, men kom ihåg att du måste ha ganska maffigt chassi då den har dubbla radiatorblock.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem

kör med nzxt phantom chassi som är förberätt för radiator i taket så inga problem att få dit. så blir nog att man satsar på den kylning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

H100 men det är för att man är en H2O geek, men sedan tycker jag det är bättre när man skall frakta lådan också, inte lika kul med Noctuan..

Permalänk
Medlem

Fortsätter i denna tråd då......Har haft en del problem med minnena som varit för höga men har tagit bort sidorna på dom för att kunna köra vilken lösning som ja vill.

Så är mellan dessa ja väljer fortfarande och har köpt ett H100 en gång och lämnat tillbaka för att minnena var ivägen och de ja reta mig en hel del på detta pkt var att skruvarna som medföljde vid fläktarna var aldeles för långa så att dom kommer hänga ner en bra bit från radiatorn och detta kan inte vara så bra för systemet och har ni själva kapat dessa skruvar då ??

Även hur säkert de är i längden med slutna vattenkylningslösningar och hur blir de om de skulle börja läcka och förstöra andra komponenter i burken är de nått corsair tar ??? hur lång tid räcker denna garanti isådanafall ??

Sett att cdon har grym rea på båda kylarna och vill att cpu ska vara kall vid överklockning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.