Permalänk
Medlem

Vad har serienummret för betydelse?

Hej!

Min gamla Acer laptop har slutat fungera förmodligen på grund av ett överhettat moderkort. Bröjade leta efter ett fungerande moderkort på nätet och lyckades hitta ett billigt erbjudande på ebay. Då datorn är ganska gammal har jag ingen lust att slänga upp mer än 2000 kronor, för större summor kan man köpa en ny lika gärna.

Enligt återfösäljaren har moderkortet serienumret MBFR506002 medans mitt har MBFR506005. Vad innebär denna skillnad i serienummrena?

Min tanke är att det kan har med det medföljande operativsystems licensen att göra. Om så är fallet så använder jag med min egna Windows 7 licens, och då borde det väl inte spela någon roll?

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Serienummer är ett löpande nummer på produkten
serienummer har tillverkaren för att snabbt kunna backa om det blir nåt fel sen för garanti
sen har du produkt nummer den bruka vara lika om det är samma produkt eller samma saker i burkarna

att flytta över op borde gå samma tillverkare helst samma år
dom bruka ha masslicens på OP till laptop den bruka täcka flera modeller med samma kort

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Har jämfört båda moderkorten och det verkar inte vara någon skillnad på dem hårdvarumässigt. Tar och slår till på erbjudandet (72$ plus frakt). Känns som att man inte har så mycket att förlora på det i vilket fall som helst.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD