Överklocka Gigabyte HD6870 OC Med Catalyst 11.10

Permalänk
Medlem

Överklocka Gigabyte HD6870 OC Med Catalyst 11.10

Hallå. För skojs skull klockade jag upp min Phenom II 955 från 3.6 GHZ till stabila 3.8GHZ (Load temp på runt 55C)

Tyvärr ökade inte detta FPS i BF3, de ligger kvar på solida 40 när jag kör High i 1080p.

Har någon en "tutorial" hur man säkert manuellt överklockar ett grafikkort. Tidigare har jag använt catalyst auto funktion, men denna funktion finns inte i 11.10 versionen som jag installerade nyss.

BTW, är catalyst och VISION Engine Control Center detsamma?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Avstängd

tyvärr så är det så dåligt att du måste byta kort. Jag kan rekommendera gtx 570 för nvidia är bäst. Phenom 2 är en svag processorlinje, den måste du genast slänga bort, det är stor risk att windows bestämmer sig för att sluta tolerera den rent av avskyvärda processorn. Jag kan rekommendera en intel i5 som ett snabbt utbyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1321:

tyvärr så är det så dåligt att du måste byta kort. Jag kan rekommendera gtx 570 för nvidia är bäst. Phenom 2 är en svag processorlinje, den måste du genast slänga bort, det är stor risk att windows bestämmer sig för att sluta tolerera den rent av avskyvärda processorn. Jag kan rekommendera en intel i5 som ett snabbt utbyte

Är du dum i huvudet? Det är inget fel på hans processor. Gå och dra något gammalt över dig. Jävlar troll.
Han behöver inte byta grafikkort, idot.

Till trådskaparen: Varför inte göra det via mjukvara?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

OM man skiter pengar och är märkeskåt så kan man säkert göra så som Johan1321 förslår.... Eller så kan man kanske värdera saker och ting lite annorlunda.. Hoppas inte någon som läser Johan1321 inlägg blir ledsen.

Åter till ämnet, men är det bara att dra lite i GPU clock spaken samt memory clock spaken och hoppas på det bästa. Eller finns det någon taktik att öka med ex 20MHZ åt gången för att köra benchmark mellan varje ökning?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Hedersmedlem

MSI Afterburner är ett program som kan gör susen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1321:

tyvärr så är det så dåligt att du måste byta kort. Jag kan rekommendera gtx 570 för nvidia är bäst. Phenom 2 är en svag processorlinje, den måste du genast slänga bort, det är stor risk att windows bestämmer sig för att sluta tolerera den rent av avskyvärda processorn. Jag kan rekommendera en intel i5 som ett snabbt utbyte

Intel trollfanboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

MSI Afterburner är ett program som kan gör susen.

Tack för tipset.

Jag antar att det inte är någon skillnad melllan Afterburner och catalyst spakar, mer än att det är lättare att hålla koll på grafikkortet med Afterburners monitor?

Vilka värden är realistiska att eftersträva för grafikkortet? Någon som vill dela med sig?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av Oneoff:

Tack för tipset.

Jag antar att det inte är någon skillnad melllan Afterburner och catalyst spakar, mer än att det är lättare att hålla koll på grafikkortet med Afterburners monitor?

Vilka värden är realistiska att eftersträva för grafikkortet? Någon som vill dela med sig?

olika från kort till kort börja hoppa 10 mhz spel lite höj 10 mhz igen osv

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Vilken frekvens är mest avgörande för FPS: Core Clock eller Memory Clock?

Eller ska jag öka båda successivt.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Jag är ingen jätte erfaren klockare men det jag vart med om så spelar det ingen roll vilken du börjar med för det finns bara så fort som varje minne kan läsa i.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneoff:

Vilken frekvens är mest avgörande för FPS: Core Clock eller Memory Clock?

Eller ska jag öka båda successivt.

Core clock brukar ge mest men om du inte får problem med pixlarna så lägg även lite på minnet. Kolla stabiliteten med MSI Kombustor.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det var en spännande dag.
Jag lyckades med följande:

Tidigare:
GPU 915
Minne 1050

Stabil överklockning:
GPU 970
Minne 1095

Tack för hjälpen.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Btw, GPU voltage var utgråat i Afterburner. Är detta för att avterburner inte stödjer reglering av voltage för mitt kort? Eller kan man öppna upp det på något sätt.

Eller är det en settings som jag kan reglera i BIOS? (M4A89GTDPRO/USB3)

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)