Tyngd på CPU kylare och dess eventuella konsekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Moderkort är väl ändå Kisel ;P Inte Glasfiber?

Ja det skulle ju funkat jättrebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

frågan är ju måste du ha en torn kylare? finns ju alla dessa slutna små goa vattensystem som kyler ungefär lika bra och bättre i vissa fall ^^

Okej. Har kikat väldigt vagt på sådana system. Sett att Antec och Corsair har flera modeller. Men var moterar man radiatorn i så fall?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Okej. Har kikat väldigt vagt på sådana system. Sett att Antec och Corsair har flera modeller. Men var moterar man radiatorn i så fall?

I ett vanligt 120mm hål i chassit

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Okej. Har kikat väldigt vagt på sådana system. Sett att Antec och Corsair har flera modeller. Men var moterar man radiatorn i så fall?

På chassiefläktsutloppet förslagsvis, större chassien kan ha smartare platser, men bakre 120/140mm fläktplatsen brukar vara en bra lösning. Topfläktsplatsen kan också fungera.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/6322023773/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

I ett vanligt 120mm hål i chassit

Skrivet av bengt-re:

På chassiefläktsutloppet förslagsvis, större chassien kan ha smartare platser, men bakre 120/140mm fläktplatsen brukar vara en bra lösning. Topfläktsplatsen kan också fungera.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/6322023773/

Ok!

Snyggt!

Behöver man "sköta om" ett sådant? Byta vatten osv? Finns det risk för läckage?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Ok!

Snyggt!

Behöver man "sköta om" ett sådant? Byta vatten osv? Finns det risk för läckage?

Nejdå. De är slutna och avdunstningen skall vara så låg att de håller i minst 5 år - har du kvar datorn efter det kanske man bör fundera på att köpa en ny kylare möjligen, men nej - inget underhåll skall man göra (jo, damma av skadar väl inte...)

Risk för läckage finns kanske, men tja... Något får man väl riskera ibland - se bara till att koppla in sakerna rätt så att pumpen får 12V och montera ordentligt så skall det fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Ok!

Snyggt!

Behöver man "sköta om" ett sådant? Byta vatten osv? Finns det risk för läckage?

När de fungerar så gör de det bra, vad jag har hört, men visst du har alltid risk för läckage, även om den är väldigt liten. Ingen påfyllning behövs, därför de kallas slutna system.

De kyler ungefär i klass med de stora luftkylarna, och låter mer eller mindre beroende på vad du har för fläktar på dem. Inga uppenbara fördelar utom just storleken på själva processor-delen.

En möjlig nackdel är luftflödet i chassit i övrigt. Har du en med enkel 120mm-radiator rekommenderas man sätta den som inblås för att få bäst kylning med kalluft rakt på, men du får ju varmluft inblåst över utrymmet vid Processorn i övrigt med minnen och så, då gäller det att du har dubbla 120mm eller en 200mm i toppen som utblås för att orka få ut all varmluft.

Jag funderade på dem lite när jag har letat ny kylare senaste månaden eller så, men kom fram till att eftersom det alltid finns en liten risk för läckage, de inte kyler märkbart bättre (ibland sämre) och de medför konstig fläktplacering så ville jag hellre ha en dubbeltornkylare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

När de fungerar så gör de det bra, vad jag har hört, men visst du har alltid risk för läckage, även om den är väldigt liten. Ingen påfyllning behövs, därför de kallas slutna system.

De kyler ungefär i klass med de stora luftkylarna, och låter mer eller mindre beroende på vad du har för fläktar på dem. Inga uppenbara fördelar utom just storleken på själva processor-delen.

En möjlig nackdel är luftflödet i chassit i övrigt. Har du en med enkel 120mm-radiator rekommenderas man sätta den som inblås för att få bäst kylning med kalluft rakt på, men du får ju varmluft inblåst över utrymmet vid Processorn i övrigt med minnen och så, då gäller det att du har dubbla 120mm eller en 200mm i toppen som utblås för att orka få ut all varmluft.

Jag funderade på dem lite när jag har letat ny kylare senaste månaden eller så, men kom fram till att eftersom det alltid finns en liten risk för läckage, de inte kyler märkbart bättre (ibland sämre) och de medför konstig fläktplacering så ville jag hellre ha en dubbeltornkylare.

Intressant input.
Jag skulle kunna montera i toppen utan problem i mitt Fractal Design Define R3. En sluten vattenkylare verkar iaf som ett rimligt alternativ. Annars så blir det nog en Zalman CNPS11X Extreme för min del.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

i ditt fdr3 så har du iallafall 3platser du kan montera radiatorn på ^^ som kommer nå cpu utan problem,.. ^^

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Har tittat på Corsair H-serien lite nu. Men är osäker på vad jag vinner mellan H40/H60/H80? Användarkritiken verkar också vara att fläktarna låter illa.

Men för övrigt verkar dessa vara det bästa hittills utefter vad jag vill ha. Någon som har någon åsikt?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Har tittat på Corsair H-serien lite nu. Men är osäker på vad jag vinner mellan H40/H60/H80? Användarkritiken verkar också vara att fläktarna låter illa.

Men för övrigt verkar dessa vara det bästa hittills utefter vad jag vill ha. Någon som har någon åsikt?

Enda åsikten är att om du vill ha det tyst så är det feta dubbeltorn som gäller, då de kör med tysta 140mm-fläktar, men vill du inte klogga upp minnesplatser m.m. så verkar vatten-systemen vara fina.

Jag gissar på att det är bäst att sätta radiatorn i bakre platsen som inblås och ha en starkare utblåsfläkt (eller två) i toppen så att varmluften åker ut på en gång.

Det du vinner på H80 mot H60/H40 är bättre prestanda såklart, de har gjort radiatorn bättre eller använder bättre vattenmix osv för att få ner temperaturen ytterligare, sen hänger det ju på vilken fläkt du får med som standard, ska du byta fläktar till t.ex. Gentle Typhoon som många kör med, räkna då in 100-125kr extra per fläkt i priset på kylaren, så att det blir rättvis jämförelse.

Jag brukar jämföra luftkylare på den här sidan för att få ett hum om kylning/ljudnivå, sen kollar jag vidare på andra recensioner för att se om de håller samma klass vid överklockning. http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Gentle Typhoon som många kör med

Jag har kikat lite på sådana faktiskt. Räknade lite på luftflöde/ljudnivo ratio på alla olika modeller. Vet inte hur lågt varvtal man vågar gå ner i innan de blåser för dåligt. Den med högst varvtal har ju gankska saftig ljudnivå med, enligt pappret iaf.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum