vilken och hur länge bör man köra stabilitytest+vcore höjs

Permalänk
Medlem

vilken och hur länge bör man köra stabilitytest+vcore höjs

hej
jag undrar hur länge man bör köra ett stabilitytest?och vilken är bäst/rekommenderas mest? jag har kört med aida64 i 2min och 30 sek, och har inte fått ett enda error, men det jag märkte vara att vcore höjdes under testet, är det vanligt? kör min 1055t på 1.36 under testet komm det upp till 1.39, det är väll inte vanligt? jag vill sänka vcoren, några tips!!

mvh

Permalänk
Medlem

Minst 2-3 timmar borde du testa och gärna längre helst 24+ ju längre tid desto mer säker kan man ju vara minuter räcker INTE på långa vägar.
Jag brukar köra runt 45min efter varje ändring och när jag väl har fått fel då gå ner nåt,några snäpp (om jag inte redan har kommit upp till den fart jag ville ha) och köra en lång test under natten funkar den farten bra så blir det spikat där.

Och det är inte så ovanligt att volten kan hoppa upp och ner lite och särskilt om det endast är korta "spikar" på nån sek som volten hoppar upp,ner då är det väldigt vanligt.
Sen beror voltens stabiletet mycket på komponenterna på moderkortet har du köpt det billigaste du kan hitta så kommer det inte vara nån stabil volt alls för att bli stabilare ju dyrare moderkorten blir.
Visst har man en otrolig tur kan man ju få ett billigt kort som funkar kanon men den chansen minskar ju väldigt fort ju billigare korten är.

Andra program att testa med är prime95,occt jag föredrar occt då den sparar vcore,temp,etc i bilder efteråt i mina dokument.
http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download
Och det har tydligen kommit en ny ver som jag måste leka lite med nu

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och det är inte så ovanligt att volten kan hoppa upp och ner lite och särskilt om det endast är korta "spikar" på nån sek som volten hoppar upp,ner då är det väldigt vanligt.
Sen beror voltens stabiletet mycket på komponenterna på moderkortet har du köpt det billigaste du kan hitta så kommer det inte vara nån stabil volt alls för att bli stabilare ju dyrare moderkorten blir.
Visst har man en otrolig tur kan man ju få ett billigt kort som funkar kanon men den chansen minskar ju väldigt fort ju billigare korten är.

Och det har tydligen kommit en ny ver som jag måste leka lite med nu

mitt moderkort är ett rätt bra moderkort, såg att någon har kommit upp till 6,5ghz med det moderkortet ;D men jag har rätt stabil nätagg också, min vän har alltid haft problem med vcore, sen visade det sej att det vara nätagget, såg igår att asus har laddat upp ett nytt bios till mitt moderkort, ska jag flasha? kan man flasha till ett annat moderkorts bios? som är stabilare

prime ska jag testa, ska testa köra det programmet jag har i 2 timmar, får se hur instabil min överklockning är

Permalänk
Medlem

Flasha bios heller inte?
Det är inte lätt att svara på då det kan vara väldigt stora skillnader i hur långt man kan klocka och i en del fall så funkar ganska gamla bioser bäst för det men kan då sakna andra saker som tex stöd för minne,cpu.
I vissa fall har jag sett att endast en alpha,beta bios har varit överlägsen vid klockning för att sen när den blev final och släppt vara en av dom sämre.
Sen för att ens fundera på att rekommendera en bios uppgradering så behöver du berätta exakt vad det är för moderkort och vilken revision det är på det.

Tyvärr kan just jag inte svara på bios om asus kort jag har mest kört äldre gigabyte och nu ett asrock.
Så om inte nån annan vet så är det den mysteriska sidan med namnet google som gäller och sen sitta i ett par timmar och läsa för att se vad andra har för erfarenheter.
Om du inte vill chansa och prova vill säga men att flasha firmware innebär alltid en risk på alla hårdvaror.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

När jag överklockade min CPU så kan jag säga att när drog upp den i min önskade hastighet så startade inte datorn. Jag höjde vcore lite och den startade men blåskärmade efter 1minut i stabilitetstest. Jag höjde ännu en gång och fick nu blåskärm efter 10minuter, höjde lite till och fick blåskärm efter 40minuter. Höjde igen och blåskärm efter 2timmar. Höjde igen och TADAA stabilt ever after!

Så även två timmar kan alltså vara för lite för att vara säker.

Nu låter det som att jag bara drog upp min CPU direkt till min önskade hastighet, men riktigt så var det inte.

edit: Jag använde OCCT

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Flasha bios heller inte?

Tyvärr kan just jag inte svara på bios om asus kort jag har mest kört älyte och nu ett asrock.
Så om inte nån annan vet så är det den mysteriska sidan med namnet google som gäller och sen sitta i ett par timmar och läsa för att se vad andra har för erfarenheter.
Om du inte vill chansa och prova vill säga men att flasha firmware innebär alltid en risk på alla hårdvaror.

Jag ska gör som du sa, fråga google och kolla på lite videor, men tror att det är lättare att flasha mitt moderkort än andra, det finns en funktion i moderkortet som gör det lättare, men google och utube först:D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så även två timmar kan alltså vara för lite för att vara säker.

Nu låter det som att jag bara drog upp min CPU direkt till min önskade hastighet, men riktigt så var det inte.

edit: Jag använde OCCT[/quote]

Körde det programmet jag har i en och en halv timme utan problem, stoppade testet för att jag inte klarade av att inte spela och förresten ska man stänga alla program och tjänster i bakgrunden? För att jag surfade lyssnade på musik och snackade med en vän på skype:D jag vill ha så låg vcore som möjligt för att båda minska strömförbrukningen och ha mitt cpu kvar,och vet du med hur mycket man ska minska volten för varje gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Så även två timmar kan alltså vara för lite för att vara säker.

Nu låter det som att jag bara drog upp min CPU direkt till min önskade hastighet, men riktigt så var det inte.

edit: Jag använde OCCT

Körde det programmet jag har i en och en halv timme utan problem, stoppade testet för att jag inte klarade av att inte spela och förresten ska man stänga alla program och tjänster i bakgrunden? För att jag surfade lyssnade på musik och snackade med en vän på skype:D jag vill ha så låg vcore som möjligt för att båda minska strömförbrukningen och ha mitt cpu kvar,och vet du med hur mycket man ska minska volten för varje gång?

Skickades från m.sweclockers.com[/QUOTE]

Minska volten med så lite det bara går (förutsatt att ditt BIOS låter dig ändra din vcore i steg t ex 0,01v per gång). Min rekommendation är dock att köra rätt långa stabilitetstest efter varje steg du går ner. Jag brukar köra 6-8 timmar, men flera här på forumet skull säkert inte göra annat än att köra 24timmar per steg.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.