6970 instabilt i bf3?

Permalänk
Medlem

6970 instabilt i bf3?

Har hört att dice tipsar om att man ska klocka ned fabriksöverklockade grafikkort eftersom det kan orsaka krasch.

I mitt fall kraschar spelet ca 1 gång varje kvart och vill så klart ta reda på varför. Blåskärmar med olika meddelanden, en spontan omstart och det vanligaste är att grafiken skär ihop sig och skärmen blir svart (tar ca 0,5 sec, går att trycka ctrl alt delete då).

Jag har ett powercolor PCS+ 6970 2gb med 940/1425mhz.

Har provat klocka gpu i 900 men minnet verkar inte gå att ställa lägre än 1425? Innebär det att det bara är GPU som kommer överklockad? BF kraschar i 900mhz också.

Kör just nu OCCT's test för GPU, men det avbryts av att temperaturen går upp i 87C och då stannar testet pga temp. Blir aldrig varmare än 87c i BF.

Något jag bör tänka på för att få ett fabriksöverklockat kort att gå stabilt? Öka pci-e volt? Energikontrollinställningar? Enligt HW monitor går min 12V i 11.58-11.68V kan detta påverka gfx?

Har kört prime95 en miljon gånger och cpu + minne verkar stabilt. Core Voltage hoppar mellan 1.43 och 1.48 på mitt sabertooth 990fx det oroar jag mig lite för dock. tror jag ställt den på 1.425v. Är det normalt att den hoppar upp ca 0.5v under 100% load? (ursäkta om det är lite off topic men det känns jobbigt att göra en till tråd i ett annat forum ignorera det om inte annat)

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Min bror hade samma problem som du beskriver fast i HoN och med ett 9800gtx.

Han fick oftast omstart men kunde se när det va påväg att hänga sig och alt+tab ur och vänta i några sec för återuppta spelandet.
Problemet var troligtvis pgra överhettning för han installerade något program och drog upp fläkten manuelt eftersom det inte funkade klokt på auto, Sen om det var vram eller gpun som blev för varmt vet jag inte.

Men har för mig att på ditt kort så är det 1 vram rad som inte har någon kylfläns utan endast fläkten som blåser.

Vet inte om det var till nån hjälp riktigt men iaf något.