Kan någon hjälpa mig att överklocka min CPU? :D

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig att överklocka min CPU? :D

Hej.

Jag vet inte särskilt mycket om överklockning, men behöver överklocka min CPU så jag kan spela bf3.
jag har: AMD Athlon 64 X2 5000+ 2,6 GHz
Moderkort: MSI K9NGM3-FIH

jag vet inte riktigt hur jag skall börja, men jag har all info från BIOS

FBS: 200
CPU RATIO: AUTO
DRAM: 650
PCIE: 100
MEMORY VOLTAGE: 1,90
CHIPSET CORE VOLTAGE 1,2

vad skall jag börja att öka på?
hur mycket skall jag öka?
vad skall jag inte pilla på?

(jag vet att jag skall stress testa datorn efteråt)

om någon hade kunnat hjälpa mig hade det vart underbart!

Permalänk

Spelar ingen roll om du överklockar, du kommer ändå inte kunna köra BF3. Du får nog köpa ny processor istället.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

först cpu ratio till va du nu vill ha (skulle rekommendera att börja med små steg)
sedan cpu voltage
gör så öka mutipeln (cpu ratio) några steg
förslags vis till 3.0GHz
sedan ökar du volten något steg kör en test runda i tex prime 95 eller något annat test program som stressar datorn lite
kika lite här på sweclockers egna Athlon x2 tråd så får du se vad dom adnra medlemmarna kör sina med för inställningar
AMD 64 X2 tråd
här är 2 program som är bra att ha
CPUID visar info om cpu med hastigheter (GHz) och en massa annat smått och gott och
core temp visar temperaturen på cpu'n

båda länkarna tagna från överklocknings FAQ'n här på sweclockers
det är mycket att läsa men det är bra att läsa igenom även om den är ganska djupgående

Skrivet av Rickard11:

Spelar ingen roll om du överklockar, du kommer ändå inte kunna köra BF3. Du får nog köpa ny processor istället.

*sarkasm* nämen titta ett seriöst svar på en seriös fråga va roligt */sarkasm*

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Spelar ingen roll om du överklockar, du kommer ändå inte kunna köra BF3. Du får nog köpa ny processor istället.

jo, jag borde göra det
fast det roliga är, jag kan spela bf3 som det är nu, men inte alls särskilt bra
så om jag kan överklocka processorn så kan jag nog få det att fungera bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

först cpu ratio till va du nu vill ha (skulle rekommendera att börja med små steg)
sedan cpu voltage
gör så öka mutipeln (cpu ratio) några steg
förslags vis till 3.0GHz
sedan ökar du volten något steg kör en test runda i tex prime 95 eller något annat test program som stressar datorn lite
kika lite här på sweclockers egna Athlon x2 tråd så får du se vad dom adnra medlemmarna kör sina med för inställningar
AMD 64 X2 tråd
här är 2 program som är bra att ha
CPUID visar info om cpu med hastigheter (GHz) och en massa annat smått och gott och
core temp visar temperaturen på cpu'n

båda länkarna tagna från överklocknings FAQ'n här på sweclockers
det är mycket att läsa men det är bra att läsa igenom även om den är ganska djupgående

*sarkasm* nämen titta ett seriöst svar på en seriös fråga va roligt */sarkasm*

tack så mycket :D:D:D

kan spela bf3 på ca 30 fps nu