Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2007

Kan man diska CPU kylare?

Har den något speciellt material som kan försvinna om man gör det?

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i skogen nära Örebro
Registrerad
Mar 2011

varför skulle du vilja göra det i första fallet?

Citera så jag hittar tillbaka
Lé Station: Fractal Design R4 | EVGA P67 SLI ATX | i5 2500K @ 4.2GHz | Cooler Master V8 | EVGA 780 SC ACX | Corsair 16GB 1600MHz LP | Corsair Force GT 120GB & WDC Green 1TB | Corsair AX 860W Platinum
Lé Shit: ASUS K56CB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2007

Vet att ingen kommer tro mig därför jag inte skrev varför i första inlägget. Men den låg iaf på köksbordet , håller på att röja bland gamla grejer, så tyckte min mamma det var kul att använda den som äggdelare.

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Smart morsa, håll i dina grejer!

Man kan troligen diska en CPU-kylare utan problem, så det är bara att torka den helt torr och stoppa tillbaks in i datorn.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av scarface1999:

Vet att ingen kommer tro mig därför jag inte skrev varför i första inlägget. Men den låg iaf på köksbordet , håller på att röja bland gamla grejer, så tyckte min mamma det var kul att använda den som äggdelare.

dagens!

Skulle hjälpa om du meddelar vilken kylare det gäller, men ja, troligen problemfritt

Kom bara ihåg att byta kylpasta om den ska tbx ngnstans sen aldrig bra att använda samma pasta om och om igen

Lé Station: Fractal Design R4 | EVGA P67 SLI ATX | i5 2500K @ 4.2GHz | Cooler Master V8 | EVGA 780 SC ACX | Corsair 16GB 1600MHz LP | Corsair Force GT 120GB & WDC Green 1TB | Corsair AX 860W Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av scarface1999:

HAHAHAHAHAHA dagens asgarv

den borde säkert gå att diska, fläkten kan du ju skippa men annars så ska det inte vara några problem. se till att den är helt torr innan du stopppar tillbaka den bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av scarface1999:

Har den något speciellt material som kan försvinna om man gör det?

Vilket material är den gjord av? Aluminium borde gå bra, men finns det inte en risk för att en kopparkylare ärgar?
Borde ju gå att spola den med nån typ av sprit annars.

Eller så ger du den till din kära mor att ha i köket och ber henna skaffa en ny åt dig

Desktop: i5 2500k@5,0GHz | 4x4GB@1600MHz | GTX 980ti@Stock | EK HF på CPU/GPU + 3.140 rad.
Frugans: i7 920@3,2GHz | 3x2GB@1600MHz | GTX 580 @Stock
Server: AMD 3850 @Stock | 2x4GB@1600MHz | ~3,5TB HDD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Aluminium i dislmaskinen ger ett tjockare oxidationslager som inte är så bra för värmeledningsförmågan. Kolla på hur vitlökspressen ser ut exempelvis ;).

Jag hade inte kört den i maskin. Tvätta för hand rekommenderar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2007

Det är en kylare från Nexus. FLC tror jag modellen heter. Mm litar på er då, den ska förmodligen in i en back-up rigg eller något.

EDIT: Hmm det där med alluminum lät ju logiskt. Väntar på mer svar.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Aluminium skall absolut inte köras i diskmaskin, avråder även maskindisk från koppar.

Däremot handdisk med YES eller liknande är bara att köra på. Torka gärna av kylpasta etc först för att bespara diskborsten och kommande middagar eventuella bismaker.

EDIT;
Naturligtvis skall ev fläkt eller annan elektronik avlägsnas innan man diskar den.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Fluf:

Aluminium skall absolut inte köras i diskmaskin, avråder även maskindisk från koppar.

Däremot handdisk med YES eller liknande är bara att köra på. Torka gärna av kylpasta etc först för att bespara diskborsten och kommande middagar eventuella bismaker.

EDIT;
Naturligtvis skall ev fläkt eller annan elektronik avlägsnas innan man diskar den.

Okej, låter som att du vet vad du snackar om. Tack för det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2011

Koppar kan hålla i flera årtionden bland annat som tak på byggnader. Men en diskmaskin torkar även disken så det borde inte vara ett problem i alla fall. Att kapa kopparplattan kan man göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2004

Det går att diska, men tänk bara på att rengöra kontaktytan emot processorn med isopropanol, teknisk bensin motsv. och lägg på ny kylpasta. Självklara saker, men tänkte bara nämna utifall att...

Asus P8Z77 V-Pro|Intel i5 3570K|16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz 9-9-9-24|2x HD7970 Crossfire GHz. Edt. flashade|Fractal Design R4|PHILIPS 273E3LHSB 27"|Qpad MK-50|Logitech G400|Samsung 225BW 22" Wide 5ms|Corsair H100i|CM Silent Pro 1kW|Samsung 830 256GB|Corsair Force SSD 80 (90)GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Fluf:

EDIT;

exakt, handdisk is he shit ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2010

HAHAHAHAHAHAHAHAHA pic?:D haha

Calle SEMPLEZZ Östlind

Twitch.tv OfficialSEMPLEZZ
Twitter @SEMPLEZZCS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

haha, då måste ju ägget ha fastnat imellan "springorna" på kylaren också ju

MODERMODEM: Asus P8P67 PRO | i5 2500K @4.5GHz | 16GB RAM | R9 290 OC | 500GB SSD |
NAS 30TB: 8x3TB RAIDz2 | 2x3TB Mirrored | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av scarface1999:

Hahaha, made my day!

| Core i5 2500K @ 4.4Ghz | Corsair H80 PnP| 16GB Corsair Vengeance CL9 1600MHz | ASUS Sabertooth P67| Gigabyte radeon HD 6950 Crossfire @ 925/5400 | BenQ G2222HDL | NZXT Switch 810| 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Corsair tx 850W M |
Fraktfritt Inet
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010

[Moderkort: ASUS P8Z68-V] - [CPU: Intel i5 2500k] - [Minnen: Corsair CL9] - [GPU 1: XFX Radeon HD6970] - [GPU 2: XFX Radeon HD6970] - [SSD: Intel X25 G2 80GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: LG Flatron W2240T x2] - [Skärm: Samsung SA700 x1]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Mar 2011

so true!