Vad är relevanta temperaturer vid stabilitetstest?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Vad är relevanta temperaturer vid stabilitetstest?

Hej!

Har datorn i sign som jag klockat lite. Jag undrar dock vilket som är det mest relevanta sättet att kolla stabiliteten på. Kylaren är en Coolermaster 212+
Idle temp är strax över 30 C.

Jag har testat klocken med både Orthos (på alla kärnor), OCCT samt IntelBurnTest.

Intel Burn Test ger mig ca 10 C högre temperatur i Load än de andra programmen. När jag körde i 4 GHz låg tempen på strax över 70 C i IntelBurnTest, men då givetvis lägre i de andra programmen. Men jag har kört den stabilt i flera timmar på den inställningen, så processorn verkar "ha det i sig".

I min nuvarande klock (3.8 GHz) så maxar jag 60C i load i intelburntest (kör på "high") MEN när jag kör Battlefield 3 så ser jag efteråt att maxtempen var 50 C. Jag har alltså under "verklighetstrogna" förhållanden en mycket lägre loadtemp än vad Intelburntest påvisar.

Detta innebär ju också att jag vill hitta en inställning som tillåter en maxtemp på 60 C i BF3, och jag hoppas då på att nå 4 GHz eller så.

Man använder ju inte datorn till att köra stabilitetstester hela dagarna, men jag vill ju fortfarande testa min stabilitet på ett tillförlitligt sätt. Dock så vill jag ju få liknande load-temps som de jag faktiskt får när jag anstränger datorn till max, vilket ju är vid spel.

Så; hur ska jag bära mig åt för att faktiskt få ut det mesta av processorn? Vad ska jag lita på?

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Funkificator:

Hej!

Har datorn i sign som jag klockat lite. Jag undrar dock vilket som är det mest relevanta sättet att kolla stabiliteten på. Kylaren är en Coolermaster 212+
Idle temp är strax över 30 C.

Jag har testat klocken med både Orthos (på alla kärnor), OCCT samt IntelBurnTest.

Intel Burn Test ger mig ca 10 C högre temperatur i Load än de andra programmen. När jag körde i 4 GHz låg tempen på strax över 70 C i IntelBurnTest, men då givetvis lägre i de andra programmen. Men jag har kört den stabilt i flera timmar på den inställningen, så processorn verkar "ha det i sig".

I min nuvarande klock (3.8 GHz) så maxar jag 60C i load i intelburntest (kör på "high") MEN när jag kör Battlefield 3 så ser jag efteråt att maxtempen var 50 C. Jag har alltså under "verklighetstrogna" förhållanden en mycket lägre loadtemp än vad Intelburntest påvisar.

Detta innebär ju också att jag vill hitta en inställning som tillåter en maxtemp på 60 C i BF3, och jag hoppas då på att nå 4 GHz eller så.

Man använder ju inte datorn till att köra stabilitetstester hela dagarna, men jag vill ju fortfarande testa min stabilitet på ett tillförlitligt sätt. Dock så vill jag ju få liknande load-temps som de jag faktiskt får när jag anstränger datorn till max, vilket ju är vid spel.

Så; hur ska jag bära mig åt för att faktiskt få ut det mesta av processorn? Vad ska jag lita på?

Att du får 50 grader max vid spel är ju för att spelet inte belastar alla kärnor till max, så det är irrelevant. Man ska ju gå på full belastning för att vara säker, inte optimera för hur ditt spel "brukar belasta".

Om du gör så att spelet tar CPUn till 60 grader vid normalt spelande, innebär det ju att ifall du skulle t.ex. komma till ställen i spelet där det krävs mer beräkningar, eller om du har andra program igång samtidigt någon gång så att belastningen ökar till max så går tempen upp över den säkra nivån.

Helt enkelt, om IBT tar dig till max 62 grader ska du inte klocka högre utan att skaffa bättre kylning.

Jag körde upp min 1090t till 3,75GHz med min nya Phanteks och då låg full load på max 57 grader, så lite spelrum till har jag, men då är Phanteks en av de stora dubbel-torn-kylarna. 4GHz är mycket värme helt enkelt.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD