Intel i5 2500k stock fläkt hur långt?

Permalänk

Intel i5 2500k stock fläkt hur långt?

Hallå!

Är VÄLDIGT dålig på just överklockning och vet inte hur det funkar till 100, men har gjort några simpla klockiningar tidigare. Nu är det så att jag sitter med en Intel i5 2500k 3.3GHz som jag har slagit på den inbyggda turbo boosten o la den på 4.0GHz och den ligger på 35 C idle. Men har inte prövat den i något slags program som pressar den utan har bara kollat värdena under bf3 på ultra där den då går upp i hela 90-99 C. Sen har jag ingen aning hur värdena ska se ut i CPU-Z. Under idle ligger den på 1.6GHz, Multiplier x16 och vcore 1.0-1.15V. Under tex. bf3 ligger den på exakt 4.0GHz eller just under med multiplier på x40, har dock inte kollat på just vcoren, vilket kan vara lite dumt men ja.

Nu till saken, först och främst så tycker jag personligen att 90C är lite väl högt men som sagt inte alls insatt såpass mycket. Sen hur mycket klarar en i5 med stock fläkt? Har läst att man kan få upp den med manuell klockning till 4.3GHz utan att behöva ändra för mycket mer än multipliern, men hur mycket ska den upp då? Eller ska jag använda mig av det inbyggda turbo boosten?

Mina specs:

Intel i5 2500k
Nvidia GTX 460 SOC 1gb
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz
ASRock P67 Pro3 REV B3

Side note, har även en Zalman CPU kylare som jag använde på min gamla cpu men orkade helt enkelt inte lägga på den. Så nu undrar jag om den skulle göra stor skillnad eller någon skillnad alls från stock fläkten?

Som sagt är helt lost när det gäller detta och vet att det finns hundratals trådar om detta men eftersom jag inte kan allt för mycket så vill jag helst veta vad som skulle funka bäst för mig, helst nån som kör samma setup. Tack så mycket på förhand och hoppas att någon kan ge mig lite tips och hjälp.

Permalänk
Medlem

Ifall den går upp i 90-99 grader efter din klockning så skulle jag nog sluta klocka innan du har sönder den

Eller köra på en sån här http://www.inet.se/artikel/5321833/corsair-cooling-hydro-h60 och fortsätta försiktigt.

Permalänk
Medlem

Skaffa en bra kylare eller klocka ner datorn, betänk att när du når 90c lite drygt så försämras datorns prestanda långt under stock prestanda, inte förbättras och det var väl inte riktigt meningen med din klockning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

sänk din offset, antagligen ligger du på runt 1.35-1.4 på VCore när du maxxar,
jag ligger på 1.24 @ 4500mhz kört lite stresstests inga kraschar än, får väl se om den håller sig såhär stabil, den har varit igång några dagar

Du borde kunna ligga runt 75 grader iaf under full load, med en överklock på 4ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tennsinho:

Side note, har även en Zalman CPU kylare som jag använde på min gamla cpu men orkade helt enkelt inte lägga på den. Så nu undrar jag om den skulle göra stor skillnad eller någon skillnad alls från stock fläkten?

I stort sett alla kylare man köper löst är bättre än stock-kylaren. Att försöka få till en bra överklockning med stock-kylare är som att försöka cykla Tour de France med trehjuling..
Kan garantera dig att din Zalman kylare kommer göra skillnad.
Själv har jag klockat min i5 750 från 2.67 GHz till ~4.0GHz. Tempsen ligger strax under 40grader i idle, samt runt 70grader full load. Tror inte det hade slutat bra om jag provat samma överklockning med stock-kylare.

Visa signatur

i5 4670K @ 4.2 GHz - Corsair H60 - Asus GTX 570 - Corsair AX750

Permalänk

Hur kan du köra BF3 i ULTRA med ett gammalt Nvidia GTX 460 SOC 1gb ??