Permalänk
Medlem

Stämmer dessa grader verkligen?

Hej, en polare köpte en ny dator med i5 cpu (2500K) som ligger på ca 60 grader i bios med stockkylare medan min bror som köpte samma cpu, dock en annan kylare (Cooler Master Hyper 212 Plus) ligger på 30-35 i spel...

Skulle man kunnat få ner graderna något nämnvärt endast genom att byta kylpasta eller är det ny kylning som gäller? Jag tycker själv det låter mycket men jag vet iofs inte hur stockkylare mäter sig med t.ex Cooler Master Hyper 212 Plus och jag vet inte heller vad CPU bör ligga på med stockkylare.

MVH//kr0owe

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

man ska inte lita på bios, ladda ner tex Real temp 3.60 eller senare. Och kolla med det.
30-35 i spel? vilket spel? har 30-35 i idle. och 40-45 i spel. men ja kylarn/kylpastan gör stor skillnad

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

60 grader låter högt. Din polare borde öppna och kolla att alla push-pins sitter i som de ska.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

man ska inte lita på bios, ladda ner tex Real temp 3.60 eller senare. Och kolla med det.
30-35 i spel? vilket spel? har 30-35 i idle. och 40-45 i spel. men ja kylarn/kylpastan gör stor skillnad

Battlefield 3, min bror använder dock programmet man fick till moderkortet, om det stämmer vet jag dock inte, moderkortet är MSI P67A-GD55 REV B3 om det är till någon hjälp.

Skrivet av Mattsingen:

60 grader låter högt. Din polare borde öppna och kolla att alla push-pins sitter i som de ska.

Push-pins? Men ja även jag tycker det låter mycket. :/

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Min gick på 60c idle. Fick läsa runt lite och hörde att stock kylarna är skit till dom processorerna. Så jag köpte en noctua och tempen föll till 28-33c idle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL - Black Pearl, 3x Noctua 140mm | Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 (CL9) | CPU: i7 2600K @ 4.5 Ghz, Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2 | MB: ASRock P67 EXTREME6 | PSU: Corsair HX 1050W | GPU: Gigabyte GTX 580 OC Windforce x3 SLI | HDD: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT | TFT: Samsung 22'' S22A350B LED HDMI

Permalänk
Skrivet av kr0owe:

Hej, en polare köpte en ny dator med i5 cpu (2500K) som ligger på ca 60 grader i bios med stockkylare medan min bror som köpte samma cpu, dock en annan kylare (Cooler Master Hyper 212 Plus) ligger på 30-35 i spel...

Skulle man kunnat få ner graderna något nämnvärt endast genom att byta kylpasta eller är det ny kylning som gäller? Jag tycker själv det låter mycket men jag vet iofs inte hur stockkylare mäter sig med t.ex Cooler Master Hyper 212 Plus och jag vet inte heller vad CPU bör ligga på med stockkylare.

MVH//kr0owe

60 grader är ungefär vad den ska ligga på under press, dock har bios tempen varit lite skum när jag mätt med den, den sa att min tjejs i5a med stockkylare låg på 105 grader, men när vi kollade med t.ex real temp med datorn påslagen så låg den på 35-40 i idle.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

60 grader är ungefär vad den ska ligga på under press, dock har bios tempen varit lite skum när jag mätt med den, den sa att min tjejs i5a med stockkylare låg på 105 grader, men när vi kollade med t.ex real temp med datorn påslagen så låg den på 35-40 i idle.

Temperaturen i bios är helt åt skogen, min visar alltid 42 grader trots att den oftast ligger kring 28-32 när den varit igång länge. Kallboot, alltid 42 i bios

Permalänk

Brukar ligga på lägre har varit nere i
14
18
18
16
dock oftast när datorn är på när jag sover och vaknar,
Sen så svar nej har inte kallt hemma hos mig runt 20 grader

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Har du "runt 20 grader" i ditt rum så kommer din CPU inte bli kallare än så.
Om du inte använder nån AC lösning eller liknande.
Men jag tror din tempmätning är rejält felkalibrerad.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har du "runt 20 grader" i ditt rum så kommer din CPU inte bli kallare än så.
Om du inte använder nån AC lösning eller liknande.
Men jag tror din tempmätning är rejält felkalibrerad.

skit samma om det är Realtemp eller Everest Ultimate eller Core temp dom visar identiska värden.
Visst Tempen i rummet (temp givare vid huvud höjd kanske inte mäter samma temp som vid golvet. så kan ju vara där det spökar.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

skit samma om det är Realtemp eller Everest Ultimate eller Core temp dom visar identiska värden.
Visst Tempen i rummet (temp givare vid huvud höjd kanske inte mäter samma temp som vid golvet. så kan ju vara där det spökar.

Dina sensorer ar kalibrerade efter tjmax 98* och nar dom kommer ner at 25 sa blir det sa langt ifran kalibreringstempen att det visar fel helt enkelt. 7.5w ar valdigt lite strom och kommer knappast vara mycket varmare an rumstemp

Visa signatur

Simlärare