Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2006

Ang Noctua CPU fläkt

Har en Noctua D14 och eftersom jag för närvarande inte spelar något har jag inte CPUn klockad. Därmed vill jag dra ner RPM på fläkten. Just nu snurrar den på ca 1300 RPM och tycker det låter liiite för mycket. Hur får jag den att snurra saktare? Funkar ej med speedfan och inte heller att ändra till Silent-mode via BIOS.

Några ideér?

[ Asus P7P55D PRO ][ Intel Core i5 750 ][ Noctua NH-D14 ][ PowerColor Radeon HD5850 PCS+1GB ][ Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz XMS3 ][ Corsair HX 650W 80+ (modulärt) ][ Fractal Design Define R2 ][ 4x120mm Fractal Design Silent Series ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Ext13:

Har en Noctua D14 och eftersom jag för närvarande inte spelar något har jag inte CPUn klockad. Därmed vill jag dra ner RPM på fläkten. Just nu snurrar den på ca 1300 RPM och tycker det låter liiite för mycket. Hur får jag den att snurra saktare? Funkar ej med speedfan och inte heller att ändra till Silent-mode via BIOS.

Några ideér?

Borde fungera att sätta dit motstånd, eller en potentioneter. Det senare är nog bättre.

Se: http://www.electrokit.se/item_list.php?maingroup=Motst%E5nd&s...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av spXq:

Borde fungera att sätta dit motstånd, eller en potentioneter. Det senare är nog bättre.

Se: http://www.electrokit.se/item_list.php?maingroup=Motst%E5nd&s...

Vad är det där? JAG har en kontroller för att justera chassi fläktarna, men kan väl inte koppla CPU fläkten till den va?

Går det inte lösa enkelt med något program, eller nåt annat i BIOS jag missar?

[ Asus P7P55D PRO ][ Intel Core i5 750 ][ Noctua NH-D14 ][ PowerColor Radeon HD5850 PCS+1GB ][ Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz XMS3 ][ Corsair HX 650W 80+ (modulärt) ][ Fractal Design Define R2 ][ 4x120mm Fractal Design Silent Series ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Ext13:

Vad är det där? JAG har en kontroller för att justera chassi fläktarna, men kan väl inte koppla CPU fläkten till den va?

Nu ser jag inte problemet. Om du har en controller borde du väl kunna använda den? I annat fall är din controller förmodligen en potentiometer (gissar jag), fast i en snygg förpackning, så om den inte går ner tillräckligt bör du kunna sätta dit en annan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Ext13:

Jo, du kan koppla den till kontrollern, det enda som kan krångla till det är varningar för att CPU-fläkten plötsligt har 0 rpm så de varningarna får du stänga av i BIOS.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD