Permalänk
Avstängd

Ang Noctua CPU fläkt

Har en Noctua D14 och eftersom jag för närvarande inte spelar något har jag inte CPUn klockad. Därmed vill jag dra ner RPM på fläkten. Just nu snurrar den på ca 1300 RPM och tycker det låter liiite för mycket. Hur får jag den att snurra saktare? Funkar ej med speedfan och inte heller att ändra till Silent-mode via BIOS.

Några ideér?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Har en Noctua D14 och eftersom jag för närvarande inte spelar något har jag inte CPUn klockad. Därmed vill jag dra ner RPM på fläkten. Just nu snurrar den på ca 1300 RPM och tycker det låter liiite för mycket. Hur får jag den att snurra saktare? Funkar ej med speedfan och inte heller att ändra till Silent-mode via BIOS.

Några ideér?

Borde fungera att sätta dit motstånd, eller en potentioneter. Det senare är nog bättre.

Se: http://www.electrokit.se/item_list.php?maingroup=Motst%E5nd&s...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spXq:

Borde fungera att sätta dit motstånd, eller en potentioneter. Det senare är nog bättre.

Se: http://www.electrokit.se/item_list.php?maingroup=Motst%E5nd&s...

Vad är det där? JAG har en kontroller för att justera chassi fläktarna, men kan väl inte koppla CPU fläkten till den va?

Går det inte lösa enkelt med något program, eller nåt annat i BIOS jag missar?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Vad är det där? JAG har en kontroller för att justera chassi fläktarna, men kan väl inte koppla CPU fläkten till den va?

Går det inte lösa enkelt med något program, eller nåt annat i BIOS jag missar?

Nu ser jag inte problemet. Om du har en controller borde du väl kunna använda den? I annat fall är din controller förmodligen en potentiometer (gissar jag), fast i en snygg förpackning, så om den inte går ner tillräckligt bör du kunna sätta dit en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Vad är det där? JAG har en kontroller för att justera chassi fläktarna, men kan väl inte koppla CPU fläkten till den va?

Går det inte lösa enkelt med något program, eller nåt annat i BIOS jag missar?

Jo, du kan koppla den till kontrollern, det enda som kan krångla till det är varningar för att CPU-fläkten plötsligt har 0 rpm så de varningarna får du stänga av i BIOS.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX