Permalänk
Medlem

Hjälp med Fan error!

Tjena
Installerade nyligen Antec kühler 920 och får ett Fan Error när jag startar datorn, SKit irriterande...Är de farligt? Har jag lagt de fel? Eller är de så för att jag har vattenkylning nu?

Permalänk

Det beror lite på var du kopplar vattenpumpen och dess fläktar.
BIOS ligger och kollar varvtalet på inkopplade fläktar och larmar om de är stoppade eller har onormalt lågt varvtal.
När datorn är nystartad och kall så körs fläktarna på lägsta varvtal 700rpm (efter en snabb uppvarvning).

Du kan gå in i BIOS via upprepade tryck på <Del> i starten och ändra hur fläktar övervakas.
Beroende på moderkort och BIOS ligger denna inställning under fliken POWER (eller liknande).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det beror lite på var du kopplar vattenpumpen och dess fläktar.
BIOS ligger och kollar varvtalet på inkopplade fläktar och larmar om de är stoppade eller har onormalt lågt varvtal.
När datorn är nystartad och kall så körs fläktarna på lägsta varvtal 700rpm (efter en snabb uppvarvning).

Du kan gå in i BIOS via upprepade tryck på <Del> i starten och ändra hur fläktar övervakas.
Beroende på moderkort och BIOS ligger denna inställning under fliken POWER (eller liknande).

Fixade de, strömsaldden till pumpen hade 3 pins, och cpun hade 4...så jag la in den i en annan 3pin slot, df stod de att jag saknade cpu fan...la in den i 4 pin sloten och den funka datorn kände av att de satt en 3 pinare i 4 pins sloten Tack endå:P