Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2009

Vattenblock med lock av plexiglas ?

Jag håller på att bygga ett komplett vattenkylnings-system till min dator.

Och nu håller jag på att tillverka kylblocken.

Och till min fråga, vad är anledningen till att alla kylblock som man kan köpa (både till cpu och gpu) har ett lock av plexi, och inte av koppar eller aluminium ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009

Antagligen billigare, och så kanske det ser fräsigare ut om man har någon färgad vätska.
Men dom flesta finns ju i antingen plexi, acetal eller nickel.

Stationär: | Phenom II X4 955, ASUS 6950, Intel 160GB SSD, Obsidian 800D, Vattenkyld CPU+GPU, QNIX QX2710 @120HZ |
Ultrabook: | ASUS UX31A |
Mobil: | Samsung Galaxy Note 4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2009

Ja ,det borde bara vara för utseendet.

Då jag inte har någon koppar, utan bara aluminium.

Så borde det ju inte vara någon nackdel för mig att tillverka hela blocken i aluminium.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av atiradeon:

Ja ,det borde bara vara för utseendet.

Det borde ju inte vara någon nackdel att tillverka hela blocken i aluminium.

Fast aluminium bör man inte blanda med kopparradiatorer eller andra koppardelar då det blir någon sorts reaktion. Vet inte exakt vad som händer men det är inte rekommenderat iaf.

Stationär: | Phenom II X4 955, ASUS 6950, Intel 160GB SSD, Obsidian 800D, Vattenkyld CPU+GPU, QNIX QX2710 @120HZ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2009

Min radiator är i aluminium, så hela systemet kommer att tillverkas i enbart aluminium.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2011

Då kommer det inte bli någon oxidation eller liknande om det bara är aluminium i loppen.

| FD Arc | I5 2500k | Asus P6P67 Pro | KFA2 560Ti | 8GB Corsair Vengeance | Seagate 500GB | FPS Aurum 700W |
| Benq GL2240 | Windows 7 | Ikari Optical | Sidewinder X4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundbyberg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av voro12:

Fast aluminium bör man inte blanda med kopparradiatorer eller andra koppardelar då det blir någon sorts reaktion. Vet inte exakt vad som händer men det är inte rekommenderat iaf.

Koppar är en ädlare metall änn aluminium så det som händer är att aluminiumet bryts ner, så efter ett tag så har man massa slam och skit i loppen och efter tillrekligt med tid så är aluminumet helt borta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Apr 2010

Har för mig att aluminium inte är världens bästa värmeledare.
Men det är ett underbart material att arbeta med annars.

Lite autosol och en putsmaskin så har du chrome looken också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av atiradeon:

Min radiator är i aluminium, så hela systemet kommer att tillverkas i enbart aluminium.

Jaha dåså

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2009

Oki, så om jag kör allt med aluminium slipper jag glykol eller ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008

Du kan köpa vätskor annars (EK Koolance tror jag en heter), då kan du blanda koppar och aluminium i samma loop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

glykol smörja pumpen med utöver de andra egenskaperna

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT