Permalänk

Vattenblock med lock av plexiglas ?

Jag håller på att bygga ett komplett vattenkylnings-system till min dator.

Och nu håller jag på att tillverka kylblocken.

Och till min fråga, vad är anledningen till att alla kylblock som man kan köpa (både till cpu och gpu) har ett lock av plexi, och inte av koppar eller aluminium ?

Permalänk
Medlem

Antagligen billigare, och så kanske det ser fräsigare ut om man har någon färgad vätska.
Men dom flesta finns ju i antingen plexi, acetal eller nickel.

Permalänk

Ja ,det borde bara vara för utseendet.

Då jag inte har någon koppar, utan bara aluminium.

Så borde det ju inte vara någon nackdel för mig att tillverka hela blocken i aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Ja ,det borde bara vara för utseendet.

Det borde ju inte vara någon nackdel att tillverka hela blocken i aluminium.

Fast aluminium bör man inte blanda med kopparradiatorer eller andra koppardelar då det blir någon sorts reaktion. Vet inte exakt vad som händer men det är inte rekommenderat iaf.

Permalänk

Min radiator är i aluminium, så hela systemet kommer att tillverkas i enbart aluminium.

Permalänk
Medlem

Då kommer det inte bli någon oxidation eller liknande om det bara är aluminium i loppen.

Visa signatur

| FD Arc | I5 2500k | Asus P6P67 Pro | KFA2 560Ti | 8GB Corsair Vengeance | Seagate 500GB | FPS Aurum 700W |
| Benq GL2240 | Windows 7 | Ikari Optical | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Fast aluminium bör man inte blanda med kopparradiatorer eller andra koppardelar då det blir någon sorts reaktion. Vet inte exakt vad som händer men det är inte rekommenderat iaf.

Koppar är en ädlare metall änn aluminium så det som händer är att aluminiumet bryts ner, så efter ett tag så har man massa slam och skit i loppen och efter tillrekligt med tid så är aluminumet helt borta.

Permalänk

Har för mig att aluminium inte är världens bästa värmeledare.
Men det är ett underbart material att arbeta med annars.

Lite autosol och en putsmaskin så har du chrome looken också

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Min radiator är i aluminium, så hela systemet kommer att tillverkas i enbart aluminium.

Jaha dåså

Permalänk

Oki, så om jag kör allt med aluminium slipper jag glykol eller ?

Permalänk

Du kan köpa vätskor annars (EK Koolance tror jag en heter), då kan du blanda koppar och aluminium i samma loop.

Permalänk
Medlem

glykol smörja pumpen med utöver de andra egenskaperna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz