Permalänk
Medlem

Skillnad på vattenkylningar

Tjena!
Jag kollar runt lite på cpy kylare och vattenkylning låter intressantast.
Men vad är det för skillnad på en "äkta vattenylning" http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649521 och på en sluten, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635805

Är den "äkta" mycket bättre? skiljer det mycket isåfall?
Jag chansar också helt enkelt på att det är mycket enklare att handskas med en h80 än med ett helt system.

MVH

Visa signatur

P8P67 Pro | Intel Core i5 2500k 4,2Ghz | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB | Corsair H60 | Gigabyte GeForce GTX 580 855Mhz SLI | Corsair AX 1200W PSU | NZXT Phantom Big Tower White

Permalänk

En så kallad riktig har en mer påkostad lösning där man själv får plocka ihop valfria delar.
Med rätt val så får man en tyst effektiv kylning.
Riktar sig till de som vill ha tyst överklockad burk.
Kostar en bit över 2000kr för att kyla enbart cpu...

En färdig lösning med vatten i ett slutet system kan också gå tyst men presterar inte bättre än de bästa luftkylningarna idag.
Men det finns absolut prisvärda alternativ av slutna system. Inet hade förra veckan för 490kr t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

En så kallad riktig har en mer påkostad lösning där man själv får plocka ihop valfria delar.
Med rätt val så får man en tyst effektiv kylning.
Riktar sig till de som vill ha tyst överklockad burk.
Kostar en bit över 2000kr för att kyla enbart cpu...

En färdig lösning med vatten i ett slutet system kan också gå tyst men presterar inte bättre än de bästa luftkylningarna idag.
Men det finns absolut prisvärda alternativ av slutna system. Inet hade förra veckan för 490kr t.ex.

Ok, det riktar nog in sig på en sluten. Har aldrig pillat med ett helt system och är rädd att jag inte gör allting rätt.
Så de presterar lika bra? temperaturen?

Visa signatur

P8P67 Pro | Intel Core i5 2500k 4,2Ghz | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB | Corsair H60 | Gigabyte GeForce GTX 580 855Mhz SLI | Corsair AX 1200W PSU | NZXT Phantom Big Tower White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovkvist:

Så de presterar lika bra? temperaturen?

Det beror väl helt på hur man bygger sitt system, men ska man bara kyla CPU och skiter i bling faktorn så är väl en sluten den bästa lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovkvist:

Tjena!
Jag kollar runt lite på cpy kylare och vattenkylning låter intressantast.
Men vad är det för skillnad på en "äkta vattenylning" http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649521 och på en sluten, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635805

Är den "äkta" mycket bättre? skiljer det mycket isåfall?
Jag chansar också helt enkelt på att det är mycket enklare att handskas med en h80 än med ett helt system.

MVH

En riktig har större (framför allt tjockare) radiator, tjockare slang och större pump för bättre flöde, mer yta i blocket (eftersom det inte behöver sitta en pump där) vilket ger bättre kylning, man kan välja delar själv beroende på hur mycket du vill lägga och hur du vill att den ska se ut och framförallt så är det mycket mycket snyggare!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för svaren. Jag får tänka lite på saken. Hade jag haft ett chassi med ett "fönster" på sidan hade det varit coolt med ett helt system, men nu har jag ej det
Tack åter igen!
MVH

Visa signatur

P8P67 Pro | Intel Core i5 2500k 4,2Ghz | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB | Corsair H60 | Gigabyte GeForce GTX 580 855Mhz SLI | Corsair AX 1200W PSU | NZXT Phantom Big Tower White

Permalänk

Det står i sign att du har en H60 så antar att du redan valt slutet system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Det står i sign att du har en H60 så antar att du redan valt slutet system?

Jo men hade kanske velat testa något nytt..
Men jag håller mig vid sluten, ska skaffa mig en KÜHLER 920 eller en H100 när jag skaffar mig ett nytt chassi.

Visa signatur

P8P67 Pro | Intel Core i5 2500k 4,2Ghz | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB | Corsair H60 | Gigabyte GeForce GTX 580 855Mhz SLI | Corsair AX 1200W PSU | NZXT Phantom Big Tower White

Permalänk
Skrivet av Lovkvist:

Jo men hade kanske velat testa något nytt..
Men jag håller mig vid sluten, ska skaffa mig en KÜHLER 920 eller en H100 när jag skaffar mig ett nytt chassi.

I de tester jag sett med slutna system så skiljer det nära på ingenting när det kommer till att avleda värmen märkligt nog.