Har jag lyckats klocka sönder min processor? Behöver hjälp!!!

Permalänk
Medlem

Har jag lyckats klocka sönder min processor? Behöver hjälp!!!

Ni ser mitt system nedan.

Tankade ner nya bios till moderkortet, so far so good. Verision F6. Denna gjorde att den ökade min standard kraft på vad jag förstod från 3,4 ghz till 3,8 ghz. Jag gick då in och checkade ET6 och kolla lite på de olika klockningarna där.

Det finns ju grön, gul och röd knapp beroende på hur mycket man vill pressa upp. Jag testar att ta gröna och klocka upp den lite endast, från 3,8 till 3,88 ghz. Tidigare så har det aldrig varit problem med den typen av klockning då jag även körde 4,2 ghz innan.

Problemet är att den vill ju att man ska starta om datorn för att det ska gälla, jag går med på det självklart. Och sen nu klarar den inte att starta upp, den säger att nått är fel och om jag vill "repair" eller starta windows normalt. Inget av dessa funkar. Då testar jag att gå in i Bios men den klarar inte ens av att ladda BIOS????

Hur fan löser jag detta isf??

Alla grymmaste grymma människor help meee

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

clear cmos vet du ej hur man gör det står det i manulaen .. går ju annars dra ut strömsladden och ta ut batteriet från moderkortet låta den stå en stund :=)

edit: glömde skriva då nollställer den bios till orginal inställningarna!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

När du uppdaterade bios kan det ha ändrats från ahci till ide eller tvärtom, kolla upp ďet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Ni ser mitt system nedan.

Tankade ner nya bios till moderkortet, so far so good. Verision F6. Denna gjorde att den ökade min standard kraft på vad jag förstod från 3,4 ghz till 3,8 ghz. Jag gick då in och checkade ET6 och kolla lite på de olika klockningarna där.

Det finns ju grön, gul och röd knapp beroende på hur mycket man vill pressa upp. Jag testar att ta gröna och klocka upp den lite endast, från 3,8 till 3,88 ghz. Tidigare så har det aldrig varit problem med den typen av klockning då jag även körde 4,2 ghz innan.

Problemet är att den vill ju att man ska starta om datorn för att det ska gälla, jag går med på det självklart. Och sen nu klarar den inte att starta upp, den säger att nått är fel och om jag vill "repair" eller starta windows normalt. Inget av dessa funkar. Då testar jag att gå in i Bios men den klarar inte ens av att ladda BIOS????

Hur fan löser jag detta isf??

Alla grymmaste grymma människor help meee

Laddar den verkligen inte BIOS? Du är säker på att du inte trycker på fel knapp? Men testa att köra en reset av biosen.

Permalänk
Medlem

Ingen fara, du behöver bara köra clear cmos. Antingen tar du ut det lilla batteriet du har på moderkortet och sätter tillbaka det, eller så lokaliseras du den lilla bygeln där det står just clear cmos.

Detta kommer återställa ditt moderkort till standard inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Läste lite om överklockningstråden som är klistrad i forumet. Där tipsar dom också om att man ska köra cmos eller aa reset av bios.

Men hur gör jag de isf?

Nej trycker jag delete som är knappen till bios så laddar den bara sen svart skärm och datorn är igång med fläktar o allt men det händer inget.

Tack för svar alla.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Ingen fara, du behöver bara köra clear cmos. Antingen tar du ut det lilla batteriet du har på moderkortet och sätter tillbaka det, eller så lokaliseras du den lilla bygeln där det står just clear cmos.

Detta kommer återställa ditt moderkort till standard inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tvärtack!! Men ska cleara cmos så måste jag öppna datorn alltså och där finns en knapp till det?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Ok tvärtack!! Men ska cleara cmos så måste jag öppna datorn alltså och där finns en knapp till det?

Oftast är det tre piggar varav det sitter en blå plastbit på två utav dom. Låt oss säga att den sitter på den vänstra och mittersta piggen, då flyttar du den till den mittersta och högra piggen i några sekunder och sen flyttar du tillbaka den så är det klart alternativt batteriet! Glöm inte dra ur nätsladden. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av Kvarnan:

Ok tvärtack!! Men ska cleara cmos så måste jag öppna datorn alltså och där finns en knapp till det?

Ja, på ditt moderkort (antar att det är det du har skrivet i signatur) så finns det en knapp som resetar ditt bios. Har ringat in knappen på följande bild

Öppna upp datorn, tryck på knappen och datorn startas med cmos resetat. Du kommer troligen behöva ladda "failsafe settings" vilket man brukar göra genom att trycka f2 under "splashscreen".

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Oftast är det tre piggar varav det sitter en blå plastbit på två utav dom. Låt oss säga att den sitter på den vänstra och mittersta piggen, då flyttar du den till den mittersta och högra piggen i några sekunder och sen flyttar du tillbaka den så är det klart alternativt batteriet! Glöm inte dra ur nätsladden. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Ok har koll på båda delarna, har fått göra sådär med batteriet en gång tidigare då min lägenhets strömbrytare slog av och datorn var i sleepmode. Då hände nå knas också :P.

Men satans så pillrigt det är, går ju inte att komma åt knappt.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Ja, på ditt moderkort (antar att det är det du har skrivet i signatur) så finns det en knapp som resetar ditt bios. Har ringat in knappen på följande bild

http://i43.tinypic.com/1zw1dms.jpg

Öppna upp datorn, tryck på knappen och datorn startas med cmos resetat. Du kommer troligen behöva ladda "failsafe settings" vilket man brukar göra genom att trycka f2 under "splashscreen".

Ah jag trodde jag hade koll men tydligen inte! Men för detta behöver jag ström visst? Jag ryckte ut allt nu nämligen i mån om att försöka plocka batteriet. Men detta kanske är enklast att fixa. Ström på?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Skrivet av Kvarnan:

Ah jag trodde jag hade koll men tydligen inte! Men för detta behöver jag ström visst? Jag ryckte ut allt nu nämligen i mån om att försöka plocka batteriet. Men detta kanske är enklast att fixa. Ström på?

Självfallet, du kan ju inte starta datorn utan ström

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Ja men du har ju till och med en knapp! Vilken lyx

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Självfallet, du kan ju inte starta datorn utan ström

Haha nej det är såklart, men tänkte när man trycker på den där knappen. :P. Men antog såklart att ström ska va på men lika bra att va säker. Men då testar jag! Återkommer!

Edit: Fungerar nu, galet tack alla! Bra bild. Bara en fråga nu när det tidigare fungeratutan problem att klocka till 4,2. Bör jag köra med F1 biosen eller med det senaste F6? Kanske fler som fått problem med dessa bios och dom kanske släpper nå nya snart igen?

Just nu så är det fortfarande F6 ser jag. Det funkar sålänge jag inte pillrar med nått :P.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

Har du elkablen i när du ska nollställer CMOS blir det oftast ingen nollställning.

Dra ut elkabeln, tryck på startknappen. Oftast rycker fläktarna till, det är när den sista strömmen i nätaggets kondensatorer förbrukas. Därefter trycker du in Clear CMOS-knappen några sekunder. Återanslut strömmen och starta datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har du elkablen i när du ska nollställer CMOS blir det oftast ingen nollställning.

Dra ut elkabeln, tryck på startknappen. Oftast rycker fläktarna till, det är när den sista strömmen i nätaggets kondensatorer förbrukas. Därefter trycker du in Clear CMOS-knappen några sekunder. Återanslut strömmen och starta datorn.

Shit jag kopplade i strömmen och tryckte på knappen. Men det fungerade ändå, så inget konstigt verkar ha hänt! Dock så kopplade jag ur allt utom batteriet en längre tid innan jag kopplade in allt igen.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator