Hjälp med att överklocka bärbar dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Hjälp med att överklocka bärbar dator

Hej,

Funderar på att överklocka min bärbara dator. Det jag har är:

Pentium Dual Core T4200 2.00 ghz 4 GB Ram
NVIDIA® GeForce® G102M 512MB Dedicated

Då är min frågor alltså: Går det att överklocka den här datorn något? Jag menar, jag bör ju kunna överklocka processorn några mhz? Vilket program bör jag använda?

Gällande grafikkortet: Går det att överklocka den? Hur mycket bör jag satsa på i sådana fall? Vilket program bör jag använda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Överklocka processorn är inget bra val då kylaren är liten samt volten låst + att minnet ökar samtidigt.
Där imot grafikkortet kan du säker överklocka, hur mycket kan man inte säga utan höj 5mhz i taget, när den blir instabil eller startar om sig sänker du 10mhz.
Msi afterburner är bra för o klocka grafikkort samt så ser du tempen

Men det är ett väldigt svagt grafikkort med enbart 16sp så du kommer som mest tjäna 10% o dom flesta nyare spel är fortfarande ospelbara..

ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming - Intel i7 4790K@4.6GHz - MSI Gaming Z87 - 16GB Corsair Vengeance 2133MHz CL9 - Kingston HyperX Fury 240GB SSD - 8TB Seagate Barracuda HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone Tundra TD03 - Samsung Bluray - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Warrior28:

Överklocka processorn är inget bra val då kylaren är liten samt volten låst + att minnet ökar samtidigt.
Där imot grafikkortet kan du säker överklocka, hur mycket kan man inte säga utan höj 5mhz i taget, när den blir instabil eller startar om sig sänker du 10mhz.
Msi afterburner är bra för o klocka grafikkort samt så ser du tempen

Men det är ett väldigt svagt grafikkort med enbart 16sp så du kommer som mest tjäna 10% o dom flesta nyare spel är fortfarande ospelbara..

Tack för svaret! Undviker att klocka den då. En helt annan fråga då, jag har en Macbook pro med följande specifikationer:

Intel Core i5 Processor/2.4 GHz
Intel HD 3000 Graphics 384 MB
4 GB RAM & 500 GB HDD.

Hur bra tror du att jag kan köra spel som Skyrim och SWTOR?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av TrixxieTricks:

Tack för svaret! Undviker att klocka den då. En helt annan fråga då, jag har en Macbook pro med följande specifikationer:

Intel Core i5 Processor/2.4 GHz
Intel HD 3000 Graphics 384 MB
4 GB RAM & 500 GB HDD.

Hur bra tror du att jag kan köra spel som Skyrim och SWTOR?

Det är samma sak där, det processor integrerade Intel 3000 chipet är också svagt, den klarar vissa spel på låga inställningar men dom flesta nya spel är ospelbara som tex Skyrim.
SWTOR kan du nog spela på låg inställning.
Intel 3000 i sig bör klara 95% av alla nyare spel på låg inställning men pga att den bara har 384MB i minne så blir det ännu sämre.

Ingen av dom korten du har är gjorda för spel utan för Aero i windows, HD osv..

http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h...
Du har lite tester längre ner på sidan, den är dock lite snabbare än ditt G102M kort

ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming - Intel i7 4790K@4.6GHz - MSI Gaming Z87 - 16GB Corsair Vengeance 2133MHz CL9 - Kingston HyperX Fury 240GB SSD - 8TB Seagate Barracuda HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone Tundra TD03 - Samsung Bluray - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.