10 år gammal kylpasta, behöver jag köpa nytt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

10 år gammal kylpasta, behöver jag köpa nytt?

Hej, ska strax lägga en beställning på nya delar och när jag tittade på kylpasta kom jag på att jag hade kvar sen innan.
Rotade runt i en låda med datorprylar och hittade en liten Arctic Cooling MX-1 och en Arctic Silver Ceramique.

Ceramique har jag förstått är riktigt bra men jag köpte den för nästan 10 år sedan.
Frågan lyder alltså, köra på den jag har eller köpa MX-2?

Tack på förhand / Johnny

Fractal Design R3 Arctic White | i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2
Asrock Z75 Pro 3 | Intel 330 120gb | 2x Intel 520 240gb
Corsair 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | EVGA GTX 970 SSC 2.0
Corsair TX650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemavan
Registrerad
Okt 2009

Ta inte detta som ett bestämmande svar men. Om den har varit försluten helt & hållet hela tiden som den förvarats och fortfarande är "hanterbar" så ser jag inget problem med att köra på den gamla.
Det kanske beror lite på vad du har för dator också... om du vill "riskera" gammal kylpasta på din nya bulldozer kan ju diskuteras. Du förstår vad jag menar
Lycka till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Jag hade plockat med en ny "tub". När jag nångång under förra året skulle byta kylare så slängde jag på en 1år gammal tub av hyfsad kvalla (zalman) och fick ganska kassa temperaturer innan jag smetade på AS5.

Dock så var den nog öppnad innan, men var inte precis stel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungshamn
Registrerad
Okt 2011

köp en ny istället för att chansa, kylpasta kostar ju ingenting ändå

don't hate the game hate the players

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skånesfagerhult
Registrerad
Aug 2010

Ibland får man kylpasta med kylaren som tex noctua. Hur bra den är ingen anning..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungshamn
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Madmoremax:

Ibland får man kylpasta med kylaren som tex noctua. Hur bra den är ingen anning..

jag har noctua och den pastan funkar bra, de e relativt låg temp

don't hate the game hate the players

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008

Köp ny! Min MX-3 hade legat i typ 3månader försluten och den första halv centimetern var lite torrare än resten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Jag hade nog köpt ny också. Med tanke på att det inte är någon större utgift :P.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Tack för alla snabba svar. Blir en ny tub MX-2'a.

Fractal Design R3 Arctic White | i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2
Asrock Z75 Pro 3 | Intel 330 120gb | 2x Intel 520 240gb
Corsair 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | EVGA GTX 970 SSC 2.0
Corsair TX650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Madmoremax:

Skrivet av Cagyiceman:

jag har noctua och den pastan funkar bra, de e relativt låg temp

Noctua-pastan ger lägre temp än många andra välkända märken som oftast anses vara bättre (har bättre rykte). Såg detta i ett test för något år sedan.

3570K @4.5GHz, Noctua NH-U12P, 8GB Corsair XMS, HIS 7950@1100/1575, Intel 330 120gb, Intel X25-M G2 80GB, Corsair VX 550W, Asus P8Z77V-PRO, Define R4, Samsung 27" P2770FH.
HTPC: Silverstone Grandia GD05B, Athlon x2 5200+, Scythe Big Shuriken, 2GB RAM, Asus M2N-MX mATX, GeForce 210 512MB