Är min Q8200 ett måndags exemplar? Väldigt dåliga resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Är min Q8200 ett måndags exemplar? Väldigt dåliga resultat.

Specs:

PSU: Corsair TX 650W
Mobo: msi p45-neo 7519, bios version: 1.5
CPU: Q8200, stepping: M1
RAM: Kingston HyperX 2x2gb 8500 [6,6,6,15] @ 2.22V
GPU: Geforce 580 gtx

Sitter på en stabil OC @ 2758Ghz med allt på auto just nu, temps når 62c som högst efter 20 minuter i Intel burn test på high. Det är ju en rätt låg OC för processorn, som i de flesta fall ska kunna nå 3.2Ghz+ utan problem.

Har som sagt allt på auto just nu, med spread spectrum av. Vcore ligger runt 1.35 som är väldigt högt för frekvensen, men verkar nästan behövas här, sätter jag den manuellt till 1.3 kommer jag inte ens förbi POST.

Manuell Vcore @ 1.35 och FSB vid 400 (2800Ghz) lyckas inte heller boota. Har testat att köra minnena i 1:1, långt under vad dom är gjord för. Det är garanterat inte det som är problemet. Vad tror ni, måndagsexemplar av moderkort eller cpu? Eller är det nåt jag missat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

borja med att stang av allt auto. Med den generationen maste du hoja volten till nb, du kommer formodligen behova pilla med offsets eller delay nanting, var lange sen jag pillade med dom. Du kommer behova hoja fsb termination voltage, kanske pll osv. Borja om fran borjan helt enkelt. Satt allt pa manuellt och borja pa standard och sen hoj varje grej lite sa ser du vad som fungerar., det kravs bara mycket talamod med en lite aldre cpu eftersom det ar mer att pilla pa

Simlärare