Överklockning av processor samt ram minnen

Permalänk
Medlem

Överklockning av processor samt ram minnen

Tjenare, har nu gett mig in på överklockning (är lite ny på det här).

Satte mig idag och klockade min CPU till 3.4 GHz, sen vågade jag inte mer eftersom den gick upp till 60 grader. Har ingen CPU-kylare.
Gjorde inget annat, men såg att man kan överklocka ram minnen också, skulle vilja testa det, men vad gör det egentligen?
Vad mer kan överklockas och hur mycket eftersom det enda jag har är ca 5 fläktar på hela datorn?
Kan jag överklocka mer? Vad får graderna gå upp i innan det börjar bli farligt?

EDIT: 55 Idle och 61-66 load.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att ge lite information om vad du har för hårdvara så är det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

CPU AMD Phenom II X4 945
Moderkort ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3
RAM Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,
Grafikkort XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Beroende på stepping så är rekommenderad max temp är 55-62 eller 55-71 på den processorn. Kolla och jämför vilken du har mer exakt här: http://www.cpu-world.com/CPUs/K10/TYPE-Phenom%20II%20X4.html

Iaf så skulle det inte ge något att överklocka minnena i ditt fall. De är redan tillräckligt snabba. Om inte annat kan du ju försöka få ner timingsen lite för skojs skull. Grafikkortet går också att klocka, vilket kan ge en del prestanda-ökning i spel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hur överklockar man grafikkortet?
Timings? Läste om det i överklockningstråden men fattade inte så jättemycket. Vad gör det? Och hur gör man det?

EDIT: Tror du jag kan klocka min processor till 3.6 utan att behöva oroa mig för graderna? Kanske eventuell volt-höjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Hur överklockar man grafikkortet?
Timings? Läste om det i överklockningstråden men fattade inte så jättemycket. Vad gör det? Och hur gör man det?

EDIT: Tror du jag kan klocka min processor till 3.6 utan att behöva oroa mig för graderna? Kanske eventuell volt-höjning?

Om du redan har över 62 grader i full load så är kylningen lite för klen som det är. Med "ingen kylare" antar jag att du menar att du kör orginal, för helt utan skulle nog CPUn vägrat starta

Iaf, en billig Coolermaster Hyper TX3 (sitter en 92mm-fläkt på) går ju på kanske 160-170kr + eventuell frakt, sitter med samma klämfäste som orginalkylaren och blir både tystare och kallare. Med en sån så kan du köra upp till 3,6 utan att oroa dig.

Grafikkortet är lätt att överklocka lite, du går in i Catalyst/AMD inställningarna för grafikkortet och går ner till Overdrive på vänstermenyn. Klicka på lås upp och så ska det finnas reglage för att höja. Du kan ju prova att dra upp GPUn med kanske 25MHz till att börja med, sen öka och testa i spel så det inte blir konstiga effekter.

Ska finnas någon auto-trimning, men den funkar inte alltid så bra.

Man brukar kunna få iaf 8-10% ökning, så om GPUn går på 800MHz går man upp till 880MHz. Minnet från 1000 till 1100. Ungefärliga värden iaf bara för att jämföra lite.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Om du redan har över 62 grader i full load så är kylningen lite för klen som det är. Med "ingen kylare" antar jag att du menar att du kör orginal, för helt utan skulle nog CPUn vägrat starta

Iaf, en billig Coolermaster Hyper TX3 (sitter en 92mm-fläkt på) går ju på kanske 160-170kr + eventuell frakt, sitter med samma klämfäste som orginalkylaren och blir både tystare och kallare. Med en sån så kan du köra upp till 3,6 utan att oroa dig.

Grafikkortet är lätt att överklocka lite, du går in i Catalyst/AMD inställningarna för grafikkortet och går ner till Overdrive på vänstermenyn. Klicka på lås upp och så ska det finnas reglage för att höja. Du kan ju prova att dra upp GPUn med kanske 25MHz till att börja med, sen öka och testa i spel så det inte blir konstiga effekter.

Ska finnas någon auto-trimning, men den funkar inte alltid så bra.

Man brukar kunna få iaf 8-10% ökning, så om GPUn går på 800MHz går man upp till 880MHz. Minnet från 1000 till 1100. Ungefärliga värden iaf bara för att jämföra lite.

Den ligger på 52 grader just nu, inga spel på eller något sådant. Ganska kallt i mitt rum dock, kanske funkar bättre om jag tar av sidodelen på chassit?

EDIT: Vet inte om det är full load, men det gick upp i det igår när jag hade GTA 4 på

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Den ligger på 52 grader just nu, inga spel på eller något sådant. Ganska kallt i mitt rum dock, kanske funkar bättre om jag tar av sidodelen på chassit?

EDIT: Vet inte om det är full load, men det gick upp i det igår när jag hade GTA 4 på

Ta man bort sidodelen så får man sämre temperaturer vanligtvis, eftersom man förstör luftflödet.

Har du ca 20-22 grader i rummet som jag bör idle ligga runt 30-40 grader, annars har du för dåligt luftflöde i lådan eller igendammad/dålig kylare till CPUn.

Går den upp över 60 grader när du "bara" har load från ett spel är det inte alls bra, då är nog iaf en TX3 för 160kr en bra idé. Se till att allt är urblåst på damm med.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Om du redan har över 62 grader i full load så är kylningen lite för klen som det är.

Beror helt på vilken stepping han har. Om det är en nyare version är 62 grader helt ok och han kan rent av gå lite högre.

Förutsätter dock att "load" är under stress ifrån t.ex. Prime95 och inte bara i spel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Beror helt på vilken stepping han har. Om det är en nyare version är 62 grader helt ok och han kan rent av gå lite högre.

Förutsätter dock att "load" är under stress ifrån t.ex. Prime95 och inte bara i spel.

Fattar inte riktigt vad stepping är, men på CPU-Z så står det "stepping 3" Betyder det något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Fattar inte riktigt vad stepping är, men på CPU-Z så står det "stepping 3" Betyder det något?

Ladda ned CPU-Z och kolla vad det står under Stepping och Revision.

Stepping är "version" av processorn. Nyare versioner är ofta lite bättre, kan dra mindre ström och klocka bättre. Som i detta fallet ska processorn även tåla högre värme (om det är den nyare).

Börja med att kolla om processorn är C2 eller C3 och så får vi underöka mer efter det.

EDIT: Oj, läste för fort! Ja, om du redan har CPU-Z så kan du kolla efter C2/3 som jag nämnde.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ladda ned CPU-Z och kolla vad det står under Stepping och Revision.

Stepping är "version" av processorn. Nyare versioner är ofta lite bättre, kan dra mindre ström och klocka bättre. Som i detta fallet ska processorn även tåla högre värme (om det är den nyare).

Börja med att kolla om processorn är C2 eller C3 och så får vi underöka mer efter det.

EDIT: Oj, läste för fort! Ja, om du redan har CPU-Z så kan du kolla efter C2/3 som jag nämnde.

Stepping: 3
Revision: RB-C3

C3 antagligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Stepping: 3
Revision: RB-C3

C3 antagligen?

Yes, då tål den upp till ~70 grader!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Yes, då tål den upp till ~70 grader!

Nice! Så jag skulle kunna klocka den till 3.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Nice! Så jag skulle kunna klocka den till 3.5?

Det kan jag däremot inte svara på då jag inte "känner" din hårdvara. Du får försöka så långt det går. Var försiktig med att höja Vcore så går det säkert lite längre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det kan jag däremot inte svara på då jag inte "känner" din hårdvara. Du får försöka så långt det går. Var försiktig med att höja Vcore så går det säkert lite längre.

Har inte höjt vcore förut? Är det volt eller? Vad gör det? ^^

Permalänk
Medlem

Har en fråga till. När jag tar bort sidodelen sjunker temperaturen på CPU:n med typ 10 grader? Är det inte bättre att köra utan sidodelen då?

Nu ligger den på 45 idle, så man borde väl kunna överklocka till 3.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Nu ligger den på 45 idle, så man borde väl kunna överklocka till 3.5?

Du måste testa dig fram. Börja med att skaffa Intel Burn Test eller Prime95. Dom programmen kan användas till att belasta CPUn väldigt mkt. Med dom kan du se hur varm den blir när den belastas fullt & om den är stabil under hög last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Har inte höjt vcore förut? Är det volt eller? Vad gör det? ^^

Skrivet av cALLEE-:

Har en fråga till. När jag tar bort sidodelen sjunker temperaturen på CPU:n med typ 10 grader? Är det inte bättre att köra utan sidodelen då?

Nu ligger den på 45 idle, så man borde väl kunna överklocka till 3.5?

Vcore är spänning (mäts i Volt) till processorn, ja. Om tempen är bättre utan sidan får du väl välja själv hur du vill ha det. Sen är det små höjningar som gäller och hela tiden observera tempen under stress av t.ex. Prime95 efter varje höjning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vcore är spänning (mäts i Volt) till processorn, ja. Om tempen är bättre utan sidan får du väl välja själv hur du vill ha det. Sen är det små höjningar som gäller och hela tiden observera tempen under stress av t.ex. Prime95 efter varje höjning.

Hur vet jag om jag behöver höja Vcore då? Och hur lite ska jag höja varje gång?

EDIT: Drog prime95 nyss och det verkade absolut INTE bra, den gick upp i typ 67 sen stängde jag ner :S Det var dock torture test så vet inte..
EDIT2: Det var 4 workers, tar jag 1 worker går graderna upp i typ 53.
Vad är bäst 1,2,3 eller 4 workers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Hur vet jag om jag behöver höja Vcore då? Och hur lite ska jag höja varje gång?

EDIT: Drog prime95 nyss och det verkade absolut INTE bra, den gick upp i typ 67 sen stängde jag ner :S Det var dock torture test så vet inte..
EDIT2: Det var 4 workers, tar jag 1 worker går graderna upp i typ 53.
Vad är bäst 1,2,3 eller 4 workers?

Du ska köra med 4 workers. (En kör på varje processorkärna)

67 är ingen fara. Kör torture test i typ 20minuter, och se hur varmt det hinner bli. Testet kan påvisa fel hos CPU och RAM, men förhoppningsvis funkar allt som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Hur vet jag om jag behöver höja Vcore då? Och hur lite ska jag höja varje gång?

EDIT: Drog prime95 nyss och det verkade absolut INTE bra, den gick upp i typ 67 sen stängde jag ner :S Det var dock torture test så vet inte..
EDIT2: Det var 4 workers, tar jag 1 worker går graderna upp i typ 53.
Vad är bäst 1,2,3 eller 4 workers?

Jag föreslår att du läser guiden som finns om överklockning lite mer ingående. Du bör kanske inte ändra saker utan att veta vad du faktiskt gör.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag föreslår att du läser guiden som finns om överklockning lite mer ingående. Du bör kanske inte ändra saker utan att veta vad du faktiskt gör.

Hmm, jag gjorde rent CPU-kylaren på damm idag och temperaturen sänktes med 10 grader IDLE, (ca 32°C)
Gick in i BIOS och höjde vcore med 0.04, drog upp FSB till 230 och nu har jag 3.5 ghz på 39-40°C IDLE

Verkar som min kylare som kom med datorn verkar ganska hyfsad ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Hmm, jag gjorde rent CPU-kylaren på damm idag och temperaturen sänktes med 10 grader IDLE, (ca 32°C)
Gick in i BIOS och höjde vcore med 0.04, drog upp FSB till 230 och nu har jag 3.5 ghz på 39-40°C IDLE

Verkar som min kylare som kom med datorn verkar ganska hyfsad ändå!

Det är temperaturen under belastning som räknas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Hmm, jag gjorde rent CPU-kylaren på damm idag och temperaturen sänktes med 10 grader IDLE, (ca 32°C)
Gick in i BIOS och höjde vcore med 0.04, drog upp FSB till 230 och nu har jag 3.5 ghz på 39-40°C IDLE

Verkar som min kylare som kom med datorn verkar ganska hyfsad ändå!

ett tips är att byta båda fläkten och kylpastan på kylaren, jag kör med stockkylaren på min phenom x6, som körs på 3.65ghz och har alldrig gått över 52c ett annat tips är att flytta på ram minnet från kylaren. och du undrade hur man överklockar grafikkortet, och det gör man med ett program, som msi afterburner eller genom att flasha bioset. stäng av turbo mod och låt inte vcoren på auto för att höjer vcore skit mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Har en fråga till. När jag tar bort sidodelen sjunker temperaturen på CPU:n med typ 10 grader? Är det inte bättre att köra utan sidodelen då?

Nu ligger den på 45 idle, så man borde väl kunna överklocka till 3.5?

Om CPUn blir kallare utan sidodelen så har du fel på luftflödet någonstans, vad har du för låda och hur sitter fläktarna som blåser in/ut?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tja igen, 3510 MHz nu (234*15) 35-40 idle, 60-63 LOAD (Prime95)
Vcore: 1.312

Verkar som jag har lyckats rätt bra för att ha en stockkylare, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Tja igen, 3510 MHz nu (234*15) 35-40 idle, 60-63 LOAD (Prime95)
Vcore: 1.312

Verkar som jag har lyckats rätt bra för att ha en stockkylare, eller?

Låter bra ja

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, körde nyss 1 timmes OCCT Linpack med frekvens 4.6 ghz och v-core 1.35, maxtemp 60 grader betyder det att jag har en säker klock och kanske till och med kan ta mig upp till 5.0 strecket?

Permalänk
Skrivet av scienta:

Yes, då tål den upp till ~70 grader!

Den tål inte 70°

62° är max, den klockar ner sig efter 62°

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296