Lägre priser på hårddiskar i december

Permalänk
Melding Plague

Lägre priser på hårddiskar i december

Efter översvämningarna i Thailand har priserna på hårddiskar mer än fördubblats, men nu kan en vändning vara i sikte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice, äntligen kan man köpa hårddiska dårå

FÖRST

Permalänk
Avstängd

ojoj Som jag sa ;D

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Härligt!

Permalänk
Medlem

Har vattnet börjat rinna undan nu då eller?
Har inte sett något om det på flera dagar... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Det är väl ingen i princip som köper en HD för dom pengarna, så utslaget var väl väntat

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

"på grund av minskad efterfrågan från konsumenter"

Jävligt märkligt när priserna dubblats i princip... *ironi*

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Återförsäljare som hamstrat hårddiskar? Är rätt säker på att det är datortillverkare som köpt upp varenda hårddisk.
Vi får nog vänta ett tag till...

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket det sänks. Inte till i närheten av de förra priserna väl?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Klassisk psykologi. Tillgång och efterfrågan. Fast vi entusiaster är endast en liten del av marknaden. Tänk på att datortillverkarna måste ha en hårddisk i varje dator. Oavsett om det är en 500GB eller 2TB. Man kanske kan passa på att släppa ett par hårddiskar på Tradera innan Dreamhack ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Klassisk psykologi. Tillgång och efterfrågan. Fast vi entusiaster är endast en liten del av marknaden. Tänk på att datortillverkarna måste ha en hårddisk i varje dator. Oavsett om det är en 500GB eller 2TB. Man kanske kan passa på att släppa ett par hårddiskar på Tradera innan Dreamhack ^^

Eller bara sälja på dreamhack?

Permalänk
Medlem

Detta är marknadsekonomi i dess fulla charm. Vore pricken över i om nu folk som raljerar om när företag så som Microsoft, AMD, Intel får för stor marknadsandel (monopol) skulle psierna chockhöjas. Det fungerar inte riktigt så. Är inte markanden (vi konsumenter) inte berädda att betala ett pris så får dom ingenting sålt.

Ett litet frågeexempel, vad tror Ni skulle hända om Google Chrome som många använder, anses bra/bäst. Vad skulle hända om dom skulle ta betalt för sin webläsare?
Jag skulle i alla fall våga sätta min högra hand att dom skulle tappa marknadsandelar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Det kan man tro, men det är bara ett fåtal som ligger runt 1000-1100kr, resten skjuter upp och ligger mellan 1200-1700kr. Däremot så såg jag att det fortfarande fanns externa Seagate för ca 700kr i lager, men då får man väl vara beredd på att några är sönder, för produkten har kasst omdöme.

Permalänk
Inaktiv

cider123: Bara öppna och slakta. Det sitter en 2TB 5900rpm i de. Det är kontrollern som dör i förtid och AC-adaptern eftersom den inte dimensionerad för att belastningen som sker vid uppstart. Men den inbyggda "featuren" där disken somnar var 10-minut så sliter man ut den i förtid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Detta är marknadsekonomi i dess fulla charm. Vore pricken över i om nu folk som raljerar om när företag så som Microsoft, AMD, Intel får för stor marknadsandel (monopol) skulle psierna chockhöjas. Det fungerar inte riktigt så. Är inte markanden (vi konsumenter) inte berädda att betala ett pris så får dom ingenting sålt.

Ett litet frågeexempel, vad tror Ni skulle hända om Google Chrome som många använder, anses bra/bäst. Vad skulle hända om dom skulle ta betalt för sin webläsare?
Jag skulle i alla fall våga sätta min högra hand att dom skulle tappa marknadsandelar.

Nautilus011: Nu är hårddiskarna inte livsnödvändiga, men ett företag strävar ju efter att tjäna pengar. Skulle Intel/Microsoft få monopol med stora mängder ekonomiska resurser så stämmer man de mindre tillverkarna tills de går i konkurs. Därav Anti-trustlagar i USA. Skulle jag få en sån möjlighet så skulle jag ABSOLUT göra det. Se på Apple. Om Samsung/HTC/Google ha mindre muskler. Tror du inte de skulle gå i konkurs.

Monopol är varken bra för dig eller mig. Ponera att Arla kontrollerar produktionen av mjölk och mjölkersättningsprodukter. Slutar du dricka mjölk då?

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter!

Skrivet av simme300:

nice, äntligen kan man köpa hårddiska dårå

FÖRST

Vad fan har det blivit för jävla trend att skriva "först" till varenda nyhet? Tycker att moderatorerna ska ta bort liknande inlägg och förbjuda dem, precis som med "+1".

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Trevliga nyheter!

Vad fan har det blivit för jävla trend att skriva "först" till varenda nyhet? Tycker att moderatorerna ska ta bort liknande inlägg och förbjuda dem, precis som med "+1".

Håller med om detta, förstår verkligen inte grejen med det.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Håller med om detta, förstår verkligen inte grejen med det.

Vädligt gammal trend förvisso, men fortfarande totalt poänglös..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ett litet frågeexempel, vad tror Ni skulle hända om Google Chrome som många använder, anses bra/bäst. Vad skulle hända om dom skulle ta betalt för sin webläsare?
Jag skulle i alla fall våga sätta min högra hand att dom skulle tappa marknadsandelar.

De flesta skulle nog betala, i alla fall om man skall tro kommentarerna här på forumet. så som "alla andra browsers är värdelösa" och "Chrome är för mig det enda alternativet" och "Alla andra browsers tar tusen år att ladda mina fyrtio miljarder flikar".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Trevliga nyheter!

Vad fan har det blivit för jävla trend att skriva "först" till varenda nyhet? Tycker att moderatorerna ska ta bort liknande inlägg och förbjuda dem, precis som med "+1".

För att SweC blivit översvämat med P12:or som inte är torra bakom öronen. Och ja det är förbjudet och efter tillräcklig många regelbrott blir det lite tillfällig uppstädning av moderatorena

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nautilus011: Nu är hårddiskarna inte livsnödvändiga, men ett företag strävar ju efter att tjäna pengar. Skulle Intel/Microsoft få monopol med stora mängder ekonomiska resurser så stämmer man de mindre tillverkarna tills de går i konkurs. Därav Anti-trustlagar i USA. Skulle jag få en sån möjlighet så skulle jag ABSOLUT göra det. Se på Apple. Om Samsung/HTC/Google ha mindre muskler. Tror du inte de skulle gå i konkurs.

Monopol är varken bra för dig eller mig. Ponera att Arla kontrollerar produktionen av mjölk och mjölkersättningsprodukter. Slutar du dricka mjölk då?

Dessutom, om nu efterfrågan är på väg ner på grund av att priserna höjdes så mycket på kort tid, vad skulle hända om priserna låg kvar på samma nivå om ett år?

Då skulle förmodligen många fler känna sig "tvungna" att köpa en ny hårddisk, trots det höga priset. Och då skulle efterfrågan gå upp igen...

Om jag skulle gissa så tror jag nog det är rätt många som skulle betala 3-4000kr/TB om priserna i genomsnitt låg på den nivån och gjorde det tillräckligt lång tid. Men bara för att jag tror det så tycker jag inte att det är ett rimligt pris.

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Trevliga nyheter!

Vad fan har det blivit för jävla trend att skriva "först" till varenda nyhet? Tycker att moderatorerna ska ta bort liknande inlägg och förbjuda dem, precis som med "+1".

take a chill pill
hade han bara skrivit först så hade jag reagerat...

om mina spider sensors är rätt ute kommer det blir en över produktion, vilket leder till dumpnings priser...bra för konsumenten värdelöst för producenten...bara spekulationer från El Fluffo.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Trevliga nyheter!

Vad fan har det blivit för jävla trend att skriva "först" till varenda nyhet? Tycker att moderatorerna ska ta bort liknande inlägg och förbjuda dem, precis som med "+1".

Att endast skriva först/+1 är meningslöst, men att klämma in det i slutet av ett normalt inlägg ser jag inget större problem med. Slappna av.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Dessutom, om nu efterfrågan är på väg ner på grund av att priserna höjdes så mycket på kort tid, vad skulle hända om priserna låg kvar på samma nivå om ett år?

Då skulle förmodligen många fler känna sig "tvungna" att köpa en ny hårddisk, trots det höga priset. Och då skulle efterfrågan gå upp igen...

Om jag skulle gissa så tror jag nog det är rätt många som skulle betala 3-4000kr/TB om priserna i genomsnitt låg på den nivån och gjorde det tillräckligt lång tid. Men bara för att jag tror det så tycker jag inte att det är ett rimligt pris.

Men då blir det ju som sagt att man köper för att man måste, den man har kanske kraschar helt. Inte direkt att man spontan-köper 2-4TB till NASen eller köper en ny när det börjar bli fullt Många (iaf jag) skulle rensa duktigt på spel osv för att frigöra space innan det blir ny inköp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att som säljer halvtrasiga diskar ..... för att komma igång

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Tror inte på detta. Tyvärr.
Räkna snarare med laptopdiskar i servrar och annat konstigt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi-bastard:

kan tänka mig att som säljer halvtrasiga diskar ..... för att komma igång

Varför då? Då skjuter RMA/DoA i höjden och varumärket tappar förtroende snabbt som 17 => ingen kommer vilja köpa av märke XXX i framtiden (även när översvämningarna är över). Att ge konkurrenterna kunder och marknadsandelar på det sätter vill ingen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Lär nog köpa 2TB till så fort priset går under tusenlappen för en EARS/EARX. Löjligt dyrt just nu, men jag behöver en disk till för att bli färdig med mitt NAS. Nuvarande disken hänger på USB då jag inte kan låta NASet omformatera den tills jag har en annan disk att lägga allt på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Varför då? Då skjuter RMA/DoA i höjden och varumärket tappar förtroende snabbt som 17 => ingen kommer vilja köpa av märke XXX i framtiden (även när översvämningarna är över). Att ge konkurrenterna kunder och marknadsandelar på det sätter vill ingen

Skickades från m.sweclockers.com

känns som det :/

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Tur att jag redan har så mycket utrymme att jag inte behöver mer för tillfället.
har diskar som bara ligger och skräpar, och använder tillochmed några som backup för backupens backup (om ni fattar hur jag menar).