Svenska mobiloperatörer i gemensam satsning på mobilen som plånbok

Permalänk
Melding Plague

Svenska mobiloperatörer i gemensam satsning på mobilen som plånbok

Telia, Tele2, Telenor och 3 bildar ett gemensamt bolag för mobila betalningar. Redan nästa sommar ska alla svenska mobiltelefonikunder kunna använda det nya bolagets betaltjänster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

NFC please?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Kan se både positiva och negativa aspekter. Smidigt om inte annat att kunna pröjsa med mobilen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Undrar också om de blir NFC eller vanligt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Gillar starkt när företag för en gångs skull kan enas om en standard!!!

(även om det i detta fallet förmodligen varit ogenomförbart annars)

Permalänk
Medlem

Grymt najs!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Det lär ju vara NFC, med tanke på att Telia sonera har gått in i den nya NFC-standarden för simkort, dvs att alla simkort kommer ha NFC-krets i framtiden.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Shit va nice!

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte bli NFC finns för många mobiler som saknar det för att det ska kunna bli lönsant, i dags läget iaf men hoppas hoppas att det kommer mer NFC snart!

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

Undrar också om de blir NFC eller vanligt.

Låter tvivelaktigt med tanke på hur få mobiler det finns som har NFC idag. Men samtidigt är det dumt om de INTE skulle ordna stöd för det i en stor-satsning likt denna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Pumbi:

Det lär ju inte bli NFC finns för många mobiler som saknar det för att det ska kunna bli lönsant, i dags läget iaf men hoppas hoppas att det kommer mer NFC snart!

Det är ett klassiskt hönan eller ägget-problem, någon ände måste börja.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Skön bild

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

liknande tekniker har förmodligen funnits i Japan länge

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kan jag göra när jag betalar genom mobilen som jag inte kan göra med ett visakort idag?

Måste vara något riktigt bra då batteriet i telefonen kan ta slut vilket stänger ute en från handel dessutom ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gött! Då kan man betala smidigt om man glömt plånboken hemma, eller bara ska ha något litet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

hehe på bilden till artikeln..

Själv tycker jag det är väldigt kul att operatörerna går ihop och bestämmer sig för EN standard och troligtvis anser dem att det finns mycket pengar att hämta! Självklart kommer detta gå genom NFC direkt från början för att få med sig mobiltillverkarna, allt annat hade varit korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad kan jag göra när jag betalar genom mobilen som jag inte kan göra med ett visakort idag?

Måste vara något riktigt bra då batteriet i telefonen kan ta slut vilket stänger ute en från handel dessutom ;).

Betala från vilken telefon som helst i hela världen.
Slippa byta kort om dina kort-uppgifter blir stulna, de kan ju ändras rent elektroniskt.
Koppla oändligt många kort till samma konto, till slut kanske slippa plånboken helt?
Koppla alla olika sorters bonuscheckar, rabattkuponger etc. till samma tjänst.

Möjligheterna är oändliga skulle jag vilja säga.. :>

Permalänk
Skrivet av xobust:

liknande tekniker har förmodligen funnits i Japan länge

Faktum är att det i Japan till och med kan vara lurigt att betala med kort. Det brukar rekommenderas ifall man reser till just Japan att ta ut pengar.

Visa signatur

kaffesump

Permalänk

Vilka är det på bilden?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rådström:

Betala från vilken telefon som helst i hela världen.
Slippa byta kort om dina kort-uppgifter blir stulna, de kan ju ändras rent elektroniskt.
Koppla oändligt många kort till samma konto, till slut kanske slippa plånboken helt?
Koppla alla olika sorters bonuscheckar, rabattkuponger etc. till samma tjänst.

Möjligheterna är oändliga skulle jag vilja säga.. :>

Intressant!
Men... betala från vilken telefon som helst... låter inte så säkert (vilket det såklart är). Men det måste ju vara bundet med ett säkerhetssystem på något sätt så riktigt så enkelt är det ju inte ;).

Aja. Som jag ser det så finns det en del mindre fördelar och några mindre nackdelar.
Men framförallt kostar det pengar att bygga ut detta system och det får ju någon betala (vi).
Fast det är ju alltid kul med nya teknikskiften. Intressant!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intressant!
Men... betala från vilken telefon som helst... låter inte så säkert (vilket det såklart är). Men det måste ju vara bundet med ett säkerhetssystem på något sätt så riktigt så enkelt är det ju inte ;).

Aja. Som jag ser det så finns det en del mindre fördelar och några mindre nackdelar.
Men framförallt kostar det pengar att bygga ut detta system och det får ju någon betala (vi).
Fast det är ju alltid kul med nya teknikskiften. Intressant!

Obviously pinkod på din telefon
Med tanke på att du kan wipa och spärra alla telefoner över internet nu utan problem så ser jag verkligen fram emot NFC i butikerna
Särskilt då mitt kreditkort går av var tredje månad pga att jag har det i plånboken i bakfickan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Obviously pinkod på din telefon
Med tanke på att du kan wipa och spärra alla telefoner över internet nu utan problem så ser jag verkligen fram emot NFC i butikerna
Särskilt då mitt kreditkort går av var tredje månad pga att jag har det i plånboken i bakfickan

Ja självfallet med någon form av kodsystem. Men det här med att jag kan betala med vilken telefon som helst... Kan jag då handla med din telefon på mitt konto och hur är då säkerhetsfrågan med identifiering löst? Eller missförstod jag denna fördel?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja självfallet med någon form av kodsystem. Men det här med att jag kan betala med vilken telefon som helst... Kan jag då handla med din telefon på mitt konto och hur är då säkerhetsfrågan med identifiering löst? Eller missförstod jag denna fördel?

Ja men kommer väl på mobilräkningen? Det blir ju lite som ett kreditkort med ingen kreditgräns. Finns ju ingen spärr idag vad jag vet. Därför har jag spärrat betalsamtal.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sifear:

Ja men kommer väl på mobilräkningen? Det blir ju lite som ett kreditkort med ingen kreditgräns. Finns ju ingen spärr idag vad jag vet. Därför har jag spärrat betalsamtal.

Ja fast då är det ju ändå knutet till varje telefon vilket är samma typ av förbindelse till ett kreditkort vilket egentligen inte är någon fördel då.
Sedan finns det andra fördelar, i know, i know. Det var dock just precis denna smala sak jag var intresserad av att veta mer om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta har ju redan funnits ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Ja men kommer väl på mobilräkningen? Det blir ju lite som ett kreditkort med ingen kreditgräns. Finns ju ingen spärr idag vad jag vet. Därför har jag spärrat betalsamtal.

Skrivet av Söderbäck:

Ja fast då är det ju ändå knutet till varje telefon vilket är samma typ av förbindelse till ett kreditkort vilket egentligen inte är någon fördel då.
Sedan finns det andra fördelar, i know, i know. Det var dock just precis denna smala sak jag var intresserad av att veta mer om.

Jag pratade helt och hållet konceptuellt, jag har inte sett några planer på hur det ska fungera. Däremot vet jag ju att Google har sin wallet och i den kan man ju attacha presentkort och rabattkuponger hur som helst.

Vi får se!

Permalänk
Medlem

Det känns som om det bara är jag som fruktar en annalkande katastrof med att allt ska göras med mobilen idag. Tycker det känns lite riskabelt att ha hela sitt liv kopplat till en apparat.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som jobbar med sånna system. Som han har förklarat så kan man ha lite olika varianter.

Betala med kort och godkänna med mobilen. Dvs. ingen kan använda kortet utan att du vet om det.
Betala små-summor med mobilen som är kopplad till kortet. Man väljer en gräns helt enkelt.

Det var lite fler alternativ, men jag kommer inte ihåg eftersom det var ju som vanligt på en fest vi satt och snackade om detta.

Hur som helst får man bättre kontroll. Och jag tror att man kanske kommer skippa kort och gå över till att betala igenom banken med själva telefonen som "dosan/digipass".

Permalänk
Medlem

Det kommer väl också att lyda under EUs "PSD" vilket innebär att man måste registrera sitt kontantkort för att det ska fungera.

Permalänk

Telia och Tele2 kan satsa pengar på att få deras nät att fungera som de ska INNAN de börjar med sånt här.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |