Anses processorn stabil eller är det för hög temp? i7 920

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Anses processorn stabil eller är det för hög temp? i7 920

Hallåja!

Jag undrar om min intel i7 920 som är klockad till 3,20 ghz med originalfläkt har alldeles för hög temp eller om den är stabil?
Jag har kört prime95 ett bra tag nu och när det är igång ligger tempen på relativt stabila 79-83 grader på varje kärna.
Annars ligger tempen på ungefär 45 - 50 grader.

Är det en för hög temperatur för processorn, eller kommer det fungera bra?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Viola:

Hallåja!

Jag undrar om min intel i7 920 som är klockad till 3,20 ghz med originalfläkt har alldeles för hög temp eller om den är stabil?
Jag har kört prime95 ett bra tag nu och när det är igång ligger tempen på relativt stabila 79-83 grader på varje kärna.
Annars ligger tempen på ungefär 45 - 50 grader.

Är det en för hög temperatur för processorn, eller kommer det fungera bra?

Tack på förhand!

Själv skulle jag inte låta min cpu gå över 75c, "max tempen borde" ligga runt 70-90c vad jag har hört, dock olika från cpu till cpu.
Men 45-50c funkar när du spelar så då borde den vara stabil, men själv hade jag köpt en kylare till den som passar nya CPU:er med bara för att få så bra temps som möjligt.

Edit: Min temp är max är 60c med NH-12P se2 och i7 2600K O.C 4.5Ghz 1.288v, Max 48c med stock inställningar bara som exempel.

Mvh

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av BlueTesta:

Själv skulle jag inte låta min cpu gå över 75c, "max tempen borde" ligga runt 70-90c vad jag har hört, dock olika från cpu till cpu.
Men 45-50c funkar när du spelar så då borde den vara stabil, men själv hade jag köpt en kylare till den som passar nya CPU:er med bara för att få så bra temps som möjligt.

Edit: Min temp är max är 60c med NH-12P se2 och i7 2600K O.C 4.5Ghz 1.288v, Max 48c med stock inställningar bara som exempel.

Mvh

Jag förstår! Tack så jättemycket för svar! Verkar som att de flesta använder just den kylningen. Har du några tips på hur jag kan få ner tempen genom enbart inställningar tills vidare innan jag köper mig en rejäl fläkt?

Mvh Andreas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Din CPU är inte farligt varm, men se till att volten inte står på auto, kör manuelt

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2011

hej!
jag har själv en i7 920 som lär klockad till 3,8Ghz med HT off och den ligger runt 45 i idle och går upp på närmare 60-65 när jag pressar den i tex bf3.
jag har en cm hyper 212+
och denna cpu ska väl tåla allt upp till 100 grader, så de borde vara lugnt för din del. så länge du inte får blåskärmar titt som tätt

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Viola:

Jag förstår! Tack så jättemycket för svar! Verkar som att de flesta använder just den kylningen. Har du några tips på hur jag kan få ner tempen genom enbart inställningar tills vidare innan jag köper mig en rejäl fläkt?

Mvh Andreas

har du tweakat så att du kör på den lägsta spänningen som din cpu går stabil på med din överklockning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av ggustavsson:

Din CPU är inte farligt varm, men se till att volten inte står på auto, kör manuelt

Jo precis! Jag kör manuellt... har en D0-processor vilket gör att man kasnke inte behöver använda så mycket volt för bara 3,2 ghz. Kör just nu på 1.040 v!

Har provat lägre men då är det blue screen som gäller..
Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av mattoys:

har du tweakat så att du kör på den lägsta spänningen som din cpu går stabil på med din överklockning?

som jag skrev innan:
Jo precis! Jag kör manuellt... har en D0-processor vilket gör att man kasnke inte behöver använda så mycket volt för bara 3,2 ghz. Kör just nu på 1.040 v!
Men kanske går att sänka något? Kanske till 1.015 eller linkande?
Har provat lägre men då är det blue screen som gäller..
Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av mattoys:

Skrivet av SuperMupster:

hej!
jag har själv en i7 920 som lär klockad till 3,8Ghz med HT off och den ligger runt 45 i idle och går upp på närmare 60-65 när jag pressar den i tex bf3.
jag har en cm hyper 212+
och denna cpu ska väl tåla allt upp till 100 grader, så de borde vara lugnt för din del. så länge du inte får blåskärmar titt som tätt

Tack så mycket för infon! Kanske kan sänka volt något, får prova lite till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Viola:

Tack så mycket för infon! Kanske kan sänka volt något, får prova lite till!

för varje steg du kan minska spänningen så kommer temperaturen att minska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av mattoys:

för varje steg du kan minska spänningen så kommer temperaturen att minska.

Ja precis, försöker minska lite åt gången.. fick blue screen när jag minska under 1 volt..
Tack för svar!