Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

i5 2500k, noctua d14 höga temps?

Halloj,

Processorn är inte överclockad.
Chassi: Cooler master miditower elite 430 atx.
Processor: i5 2500k (ej överclockad) 3.3ghz
Kylare: Noctua nh-d14
Övrigt: har kvar originalfläkten som följde med chassit (insug), samt en viper fläkt 120mm (600-1900 rpm) bak i chassit som utblås.
PS: Min viper fläkt beter sig en aning skumt, den ligger och puttrar på 700-800 rpm vad jag än gör, kan detta vara problemet? Dvs skulle det göra stor skillnad (CPU temp) om den gick på t.ex. 1700rpm?

Ligger mellan 34-40 grader i idle (oftast kring 37). Samt kring 50 med intel burntest.
Kollar tempen med HWMonitor. Är dessa normala temps? Känns som att dem är en aning höga.
Bör jag ligga på lägre temps? Isåfall vad lär det bero på? För dålig luftcirkulation i chassit eller dålig montering av kylaren?
Vill helst inte göra om hela proceduren med att installera kylaren, men om det gör stor skillnad så antar jag att det är värt det.
Förslag?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Nej, dem är bra.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Bredvid Ljusnan
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av BukLau:

Halloj,

Processorn är inte överclockad.
Chassi: Cooler master miditower elite 430 atx.
Processor: i5 2500k (ej överclockad) 3.3ghz
Kylare: Noctua nh-d14
Övrigt: har kvar originalfläkten som följde med chassit (insug), samt en viper fläkt 120mm (600-1900 rpm) bak i chassit som utblås.
PS: Min viper fläkt beter sig en aning skumt, den ligger och puttrar på 700-800 rpm vad jag än gör, kan detta vara problemet? Dvs skulle det göra stor skillnad (CPU temp) om den gick på t.ex. 1700rpm?

Ligger mellan 34-40 grader i idle (oftast kring 37). Samt kring 50 med intel burntest.
Kollar tempen med HWMonitor. Är dessa normala temps? Känns som att dem är en aning höga.
Bör jag ligga på lägre temps? Isåfall vad lär det bero på? För dålig luftcirkulation i chassit eller dålig montering av kylaren?
Vill helst inte göra om hela proceduren med att installera kylaren, men om det gör stor skillnad så antar jag att det är värt det.
Förslag?

Tack på förhand!

Ingen fara med den tempen, men skrota kylaren, den är inget vidare..

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av grottslampan:

Ingen fara med den tempen, men skrota kylaren, den är inget vidare..

Jaså? Vad rekommenderar du då?

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz