Permalänk

Anslutning av Antec Kühler till P8Z68

Antec Kühler har en 3-polig kontakt. Moderkortets kontakt är 4-polig.
Behöver jag konvertera Kühler-kontakten eller är det bara att ansluta?

Stene

Visa signatur

stene

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenekson:

Antec Kühler har en 3-polig kontakt. Moderkortets kontakt är 4-polig.
Behöver jag konvertera Kühler-kontakten eller är det bara att ansluta?

Stene

Du behöver inte göra något, men du borde koppla pumpen till "PWR FAN" istället för CPU fan. Hastigheten ska inte styras av moderkortet.

Permalänk

Man tackar för tipset. Ansluter till PWR FAN. Nu är det så att jag har två fläktar i 'push-pull' runt radiatorn Alltså kopplar jag båda till varsin PWR FAN. På kortet finns två CPU anslutningar : CPU FAN och CPU FAN OPTIONAL - varför ?

Stene

Visa signatur

stene

Permalänk
Medlem

skulle vilja låna tråden i samam veva. Kommer köra push and pull fans på min kuhler, dock vill jag styra fläktarna av min fläktkontroller, från pumpen är det 2 kontakter, 1 till fläkt antar jag och en till pump, hur går man tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenekson:

Man tackar för tipset. Ansluter till PWR FAN. Nu är det så att jag har två fläktar i 'push-pull' runt radiatorn Alltså kopplar jag båda till varsin PWR FAN. På kortet finns två CPU anslutningar : CPU FAN och CPU FAN OPTIONAL - varför ?

Stene

Pumpen till PWR o antingen en fläkt kopplat t pumpen den andra till CPU lr PWR (spelar ingen roll om du har 3-pins fläkt de kommer gå på max oavsett vilken du kopplar dem till) har du 4-pins PWM så kopplar du dem till CPU_FAN o CPU_FAN_OPT så styr moderkortet rpmen i förhållande till tempen...

Skrivet av sushi84:

skulle vilja låna tråden i samam veva. Kommer köra push and pull fans på min kuhler, dock vill jag styra fläktarna av min fläktkontroller, från pumpen är det 2 kontakter, 1 till fläkt antar jag och en till pump, hur går man tillväga?

Koppla pumpen till PWR så får du konstant 12v o sen fläktarna t fläktkontrollen

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Pumpen till PWR o antingen en fläkt kopplat t pumpen den andra till CPU lr PWR (spelar ingen roll om du har 3-pins fläkt de kommer gå på max oavsett vilken du kopplar dem till) har du 4-pins PWM så kopplar du dem till CPU_FAN o CPU_FAN_OPT så styr moderkortet rpmen i förhållande till tempen...

Koppla pumpen till PWR så får du konstant 12v o sen fläktarna t fläktkontrollen

Tack för hjälpen, vad kör du dina fläktar i för rpm när du kör pnp?

Permalänk
Medlem

För tillfället sitter jag me 2 Noctua NF-P12 (https://www.inet.se/artikel/6308505/noctua-nf-p12-1300-silent...) med max rpm 1300 o eftersom dom e 3-pins o ej PWM går dom på max hela tiden... Du kan även kika på tråden ja skapat om just radiator fläktar (http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...)

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Asus Maximus Gene-Z kort och jag kan inte hitta någon pwr plats :S vart ska jag koppla tro. Har till CPU i dagsläget.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Jag sitter på ett Asus Maximus Gene-Z kort och jag kan inte hitta någon pwr plats :S vart ska jag koppla tro. Har till CPU i dagsläget.

Du kan ha d kopplat som du har

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!