Montera slangar på reservoaren, topp + botten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2010

Montera slangar på reservoaren, topp + botten?

Tjenna

Går det att kopppla slangarna i botten och 1 i toppen på reservoaren ( reservoaren skall vara stående) eller måste både vara kopplade under för att ständigt ligga under vatten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjärås
Registrerad
Dec 2005

beror på hur du tänker. pumpen måste "alltid" vara under reservare dvs att den bara suger vatten och ingen luft. så om du planerat att ha bottennippeln till pumpen och återflödet till övre nippeln fungerar detta utmärkt.

sålänge ingen luft/luftbubblor sugs in av pumpen så systemet knastrar och bubblar så går alla lösningar

/ Lycka till

Mvh Soulblade

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

In behover inte ligga under vatten men det blir tystare om den gor den, annars kan du fa porlande vilket kan vara trevligt i tva minuter innan du behover springa pa dass. Ut maste ligga under vattenyta

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av soulblade:

beror på hur du tänker. pumpen måste "alltid" vara under reservare dvs att den bara suger vatten och ingen luft. så om du planerat att ha bottennippeln till pumpen och återflödet till övre nippeln fungerar detta utmärkt.

sålänge ingen luft/luftbubblor sugs in av pumpen så systemet knastrar och bubblar så går alla lösningar

/ Lycka till

Mvh Soulblade

Skrivet av Inveramsay:

In behover inte ligga under vatten men det blir tystare om den gor den, annars kan du fa porlande vilket kan vara trevligt i tva minuter innan du behover springa pa dass. Ut maste ligga under vattenyta

Sådär har jag tänkt mig placera sakerna, funkar det då att slangarna monteras topp och bott och hur mycket vätska ska fyllas i reservoaren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2009

Kommer att fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Goldyz:

Kommer att fungera.

okej men när jag ska strömma igenom vätskan så kommer ju reservoaren trycksättas när all luft pressas dit... hur löser man det då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

iom att det ar ett slutet system kommer samma volym knuffas in som sugs ut

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Inveramsay:

iom att det ar ett slutet system kommer samma volym knuffas in som sugs ut

ja men n'r jag häller i vätska i systemet och ska pressa ur luften ur slangarna, det är då som den där reservoaren kommer att trycksättas om den inte är öppen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

hur har du tänkt att hälla i vatten om den inte är öppen?

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av frankof:

hur har du tänkt att hälla i vatten om den inte är öppen?

Nej ja vet men ja tror jag fattar hur det går till nu iaf:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av P!ngv!N:

Tjenna

Går det att kopppla slangarna i botten och 1 i toppen på reservoaren ( reservoaren skall vara stående) eller måste både vara kopplade under för att ständigt ligga under vatten?

Du kan ta en koll på denna bilden i mitt galleri:
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/09/30/Dscn0783....

vattnet går in på ovansidan och skapar en liten vattenfallseffekt och pumpen suger in vatten från undersidan av reservoaren. Det krävs lite extra förberedelser när man ska fylla på med vatten, men jag har inga andra problem med att ha det kopplat på detta viset.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Jag rekommenderar inte din variant.
Luften stiger som bekant uppåt och därför kommer luften i toppen på reservoaren att flyta upp till radiatorn när pumpen slutar gå och det kommer leda till luftbubblor i radiatorn.
Sen hoppas jag att du är medveten om att hårddiskburen där du tänkt placera pumpen är popnitad, så att ta bort den är en "permanent" åtgärd.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.