Permalänk
Medlem

Pump val till Radiator.

Vet inte om jag skapat tråden på rätt ställe. Men moderator får mer än gärna flytta den till mig.

Litet projekt. Ett av många faktist.
Har en radiator som jag hämtade hos brossan från en mc.
Storleken på den är 200x200x50 ca. Sitter 2st 16mm anslutningar på den (en in, en ut) & en 8mm anslutning ut för luftning.

Min fråga. Hur stor pump bör jag använda till den?
Är inte hemma med detta riktigt. Men tanken är att kyla en 2600K för tillfället. Sen troligen skaffa ett GPU block om allt funkar som det ska & en lika dan radiator till. Han hade 3st lika dana liggande.
Men just nu bara CPU:n som ska kylas.
Vill inte att det ska bli förlite tryck i den & inte för stort så man trycker av slangarna. Kanske man ska välja en EHEIM som är ställbar från 150-1000lh? Eller någon annan pump? Vad bör man ha för liter i timmen till en 200x200 radiator?

Som sagt. Jag har ingen aning & jag hittar inget direkt på nätet. Kanske jag som söker fel.
Eller om någon har någon länk med diagram som man kan följa?

Tacksam för förslag & idéer på detta.
Ska bygga in allt snyggt i någon form av låda jag skär ut i lasern sen på jobb.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen ganska ointressant vilken radiator du har för att välja pump, det viktiga är att den orkar pumpa igenom vattenblocken eftersom det är där motståndet finns. Lägre flöde genom radiatorn påverkar inte dess effektivitet, det gör däremot lågt flöde genom blocken. Ska du köra en loop med CPU+GPU eller dubbla loopar med den andra radiatorn?

Sedan är jag inte säker på att du verkligen behöver två radiatorer för CPU+GPU. Jag kör min i5a på en 2x120 av den tunna modellen och den ligger runt 50 grader i maximal belastning. Med tanke på hur tjock din är kan du mycket väl klara dig på en.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Det är egentligen ganska ointressant vilken radiator du har för att välja pump, det viktiga är att den orkar pumpa igenom vattenblocken eftersom det är där motståndet finns. Lägre flöde genom radiatorn påverkar inte dess effektivitet, det gör däremot lågt flöde genom blocken. Ska du köra en loop med CPU+GPU eller dubbla loopar med den andra radiatorn?

Sedan är jag inte säker på att du verkligen behöver två radiatorer för CPU+GPU. Jag kör min i5a på en 2x120 av den tunna modellen och den ligger runt 50 grader i maximal belastning. Med tanke på hur tjock din är kan du mycket väl klara dig på en.

Som det ser ut nu så kommer jag endast att köra CPU för att testa & se vad jag får ut av det. Luftkylningen räcker nämligen inte till om jag vill köra över 5.2Ghz & jag vill gärna se vad den orkar.
Därför fick jag denna idén.
Men om du säger att motståndet ligger i vattenblocket. Är det på tok för mycket att slänga i en 1000l/h pump? Lr ska man ta en svagare kanske?
Har liggande 320l/h, 700l/h. Brossan har nämligen intresse för fiskar.

Permalänk

Hur ar radden uppbyggd, ar det ett langt ror som gar upp och ner eller flera ror med en uppsamlingstank upp och nere? Om det ar forsta typen behover du en kraftigare pump eftersom motstandet blir stort medan typ 2 (samma byggsatt som en dator rad) behover du ingen monsterpump. Posta garna en bild pa den

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duveke:

Som det ser ut nu så kommer jag endast att köra CPU för att testa & se vad jag får ut av det. Luftkylningen räcker nämligen inte till om jag vill köra över 5.2Ghz & jag vill gärna se vad den orkar.
Därför fick jag denna idén.
Men om du säger att motståndet ligger i vattenblocket. Är det på tok för mycket att slänga i en 1000l/h pump? Lr ska man ta en svagare kanske?
Har liggande 320l/h, 700l/h. Brossan har nämligen intresse för fiskar.

Du klarar dig förmodligen utmärkt på 700l/h pumpen. Det viktigaste är egentligen pumpens tryckpelare, alltså mot hur högt tryck den orkar jobba. Testa och se hur det funkar för dig.

Jag föreslår att du börjar med en radiator och pumpen du har liggande. Flöde lär inte vara ett problem. Känner du att radiatorn blir väldigt varm tyder det på att du kan tjäna på större radiatoryta, lägg då till den andra om du sätter i grafikkortet. Blir processorn väldigt varm utan att du känner motsvarande värmeökning i radiatorn kan det vara så att flödet inte räcker till, kolla dock först att blocket är monterat ordentligt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop