Permalänk

Frågor ang. damm i dator fläkt !

Hej !

Jag har ett HAF X chassi
På sidan har jag en 200 mm fläkt som kyler mitt grafikkort, och där har nu blivit rätt mkt damm, så min fråga är :

- måste man skruva loss fläkt o allt annat för att ta bort dammet,

eller kan man :

- Stänga av all ström till datorn och ta och dammsuga upp det ?

mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

sen som sitter på chassi dörren som går att öppna?

då är det ju bara o tabort dörren och damsuga ja men försök inte att damsuga inärheten av resten av skiten i datorn

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Skrivet av Gathor:

sen som sitter på chassi dörren som går att öppna?

då är det ju bara o tabort dörren och damsuga ja men försök inte att damsuga inärheten av resten av skiten i datorn

Ja alltså den som sitter vid "fönnster" eller vad man nu ska säga ja jo så kan man ju också göra, ta bort "sido panaelen " med fläkten o dammsuga

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Dra ur kabeln till datorn och damsug. Dock så borde du hålla i fläktarna när du dammsuger, annars kan de gå sönder.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Dra ur kabeln till datorn och damsug. Dock så borde du hålla i fläktarna när du dammsuger, annars kan de gå sönder.

Ja ja självklart, stänger av all el till datorn !

okej , de visste jag inte men tack för tipset !;)

schysst ! , kan man damsuga "hela datron" då eller ?.. om man stänger av all el ? ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

Ja ja självklart, stänger av all el till datorn !

okej , de visste jag inte men tack för tipset !;)

schysst ! , kan man damsuga "hela datron" då eller ?.. om man stänger av all el ? ..

Damsug aldrig datorn, risken att du får en ESD skada är då stor..
(hoppas inte det blir världens diskussion nu)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk

ska du ta bort all damm i datorn så använd tryckluft isåfall

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Skrivet av superdupernemo:

Damsug aldrig datorn, risken att du får en ESD skada är då stor..
(hoppas inte det blir världens diskussion nu)

okej så inte damsuga i datorn , men är det okej om jag bara damsuger just den 200 mm fläkten då? ..

Jag tar ju bort fläktsladden och plockar bort själva sidopanelen med fläkten helt från datorn?

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

okej så inte damsuga i datorn , men är det okej om jag bara damsuger just den 200 mm fläkten då? ..

Jag tar ju bort fläktsladden och plockar bort själva sidopanelen med fläkten helt från datorn?

Fläktarna är absolut inga problem att dammsuga. Kom bara ihåg som någon tidigare skrev att du får hålla fast fläkten så den inte börjar snurra snabbare än vad den är byggd för.
Det du inte får göra är att komma nära några kretskort med munstycket.

Om du vill ha rent även inne i datorn, på grafikkort och så vidare, så köp luft på burk, det är det bästa. Om ni inte har en vatten- och oljefri kompressor du kan köra med.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Fläktarna är absolut inga problem att dammsuga. Kom bara ihåg som någon tidigare skrev att du får hålla fast fläkten så den inte börjar snurra snabbare än vad den är byggd för.
Det du inte får göra är att komma nära några kretskort med munstycket.

Om du vill ha rent även inne i datorn, på grafikkort och så vidare, så köp luft på burk, det är det bästa. Om ni inte har en vatten- och oljefri kompressor du kan köra med.

Ja okej Tack för tipset

då får det nog bli tryckluft men tack för alla svar !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Ja okej Tack för tipset

då får det nog bli tryckluft men tack för alla svar !

tips, håll tryckluft burken rakt när du använder den.. annars.. BLÖTT xD

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Ursäkta "kapningen", men varför är egentligen ESD ett problem med dammsugare?

För att dammet dras längs plaströrets insida och därmed muckar med elektronerna? Jag har lite svårt för att tro på det... mycket dammsugande har jag gjort under åren, även i knastertorr vinterluft, men aldrig någonsin har jag ens hört talas om en elektrostatisk urladdning från en dammsugare?

Eller är det för att dammpartiklarna dras längs elektronikkomponenterna som dammsugs, och att det är komponenterna som bygger upp en statisk laddning?

Inte för att jag har tänkt dammsuga datorn, men jag har aldrig fått någon förklaring på ESD-risken i detta sammanhang.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ursäkta "kapningen", men varför är egentligen ESD ett problem med dammsugare?

För att dammet dras längs plaströrets insida och därmed muckar med elektronerna? Jag har lite svårt för att tro på det... mycket dammsugande har jag gjort under åren, även i knastertorr vinterluft, men aldrig någonsin har jag ens hört talas om en elektrostatisk urladdning från en dammsugare?

Eller är det för att dammpartiklarna dras längs elektronikkomponenterna som dammsugs, och att det är komponenterna som bygger upp en statisk laddning?

Inte för att jag har tänkt dammsuga datorn, men jag har aldrig fått någon förklaring på ESD-risken i detta sammanhang.

Tja är ingen expert men smuts och partiklar som åker längsmed dammsugarmunstycket kan bygga upp en statisk laddning, risken att man lyckas bygga upp en elektrisk laddning är väll inte så jätte stor men risken finns. Sedan kan det ju finnas elektriska laddningar kvar i moderkortet som laddas ur mot dammsugaren om spänningarna är tillräckligt olika och du kommer för nära, detta är ju inte heller bra.

ESD-armband (inte många jag känner som vet om detta) är ju inte till för att du ska laddas ur som ett batteri utan för att se till att du och den komponent som du jobbar med ska ha en så lika laddning som möjligt. Detta för att undvika urladdningar åt något håll mellan dig och komponenten. Hålla i ett element hjälper alltså inte då din komponent och elementet med största sannolikhet inte har samma laddning, skulle dock inte skada om man råkat springa runt med yllestrumpor på en ryamatta och inte har något alternativ

Därför rekommenderar jag alltid att man använder sig av tryckluft på burk (kompressor skapar kondens som kan leda till kortslutning om man blåser på komponenter).

Bästa och säkraste lösningen = http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Tillbehor/Dust-Off-36520/

Mina tankar och åsikter...