Råd/Tips köp av vattenkylning önskas

Permalänk
Medlem

Råd/Tips köp av vattenkylning önskas

Tjena SweC!

Jag planerar ett vattenkylningsbygge och behöver lite köpråd. Målet är att få ner tempsen avsevärt på grafikort/CPU så man kan klocka lite.

Det som skall kylas är följande:

2xHD6970 ref design
Intel I7 920
Chassi: Fractal Design Arc

Krav/Önskemål: Så effektiv kylning som möjigt. Ljudet är skitsamma. Kan även tänka mig att ha prylar utanför burken

Jag har läst lite trådar om vattenkylning och detta är en djungel. Slangdimentioner, tillsatser i vattnet, flöde, Olika material i blocken (vad är bäst?)
Ni som redan kör vattenkylning får gärna komma med förslag så slipper jag köpa hem fel saker.

mvh // Linus

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk

Om du vill ha sa effektiv kylning som mojligt vill du ha tva loopar men det ar bokigt, dyrt och mer jobb for ett par grader lagre temp. Om du inte bryr dig sa mycket om ljud skaffa gentle typhoon 1850rpm eller snabbare rent av, dock later det mycket. Las lite recensioner pa tex skinneelabs.com och klura lite pa vad du vill ha, du behover forsta helt vad du ger dig in pa. Plocka ihop ett paket sa kollar vi sa du inte gort nagra uppenbara misstag

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Om du vill ha sa effektiv kylning som mojligt vill du ha tva loopar men det ar bokigt, dyrt och mer jobb for ett par grader lagre temp. Om du inte bryr dig sa mycket om ljud skaffa gentle typhoon 1850rpm eller snabbare rent av, dock later det mycket. Las lite recensioner pa tex skinneelabs.com och klura lite pa vad du vill ha, du behover forsta helt vad du ger dig in pa. Plocka ihop ett paket sa kollar vi sa du inte gort nagra uppenbara misstag

Ok jag fixar det

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Ok jag fixar det

Gör precis som Inveramsey sa. Om du ska ha en bra kylning så är mitt förslag (om chassit stödjer det) en 360 rad + en 120 rad + gentle typhoon.

/Bearbot

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem

Slängde ihop det jag tror jag behöver. ni får kika lite.

Ev en till radiator (120mm). Hur skall dessa loopar se ut då?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearbot:

Gör precis som Inveramsey sa. Om du ska ha en bra kylning så är mitt förslag (om chassit stödjer det) en 360 rad + en 120 rad + gentle typhoon.

/Bearbot

Fractal Design Arc har plats för en 240 rad men man kan modda och få in en 120 också. Annars får jag ha en radiator utanför chassit. 240 + 360. Fler radiatorer = bättre temp?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar INTE XSPC res/pump kombon.. den är som en gammal 740. mycket ljud å liten verkstad.. Den jag en gång ägde å skickade sedan tillbaka lade av efter 1.5 månad - obra!

Permalänk

Ta en ordentlig laing pump, kostar nagra pix mer men du kommer bli gladare i langden. Du har valt en valdigt bra rad, men det ar alldeles for lite yta for vad du ska kyla. 3x120 (har ingen betydelse av kombination av raddar) ar minimum och mer ar bara bra, kan du fa plats med en till dubbelrad eller hanga en trippel bakpa ladan? Ju mer yta, ju mindre behover flaktarna snurra for att halla tempen nere. Lite att lasa http://forum.overclock3d.net/index.php?/topic/37973-a-guidein...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Ta en ordentlig laing pump, kostar nagra pix mer men du kommer bli gladare i langden. Du har valt en valdigt bra rad, men det ar alldeles for lite yta for vad du ska kyla. 3x120 (har ingen betydelse av kombination av raddar) ar minimum och mer ar bara bra, kan du fa plats med en till dubbelrad eller hanga en trippel bakpa ladan? Ju mer yta, ju mindre behover flaktarna snurra for att halla tempen nere. Lite att lasa http://forum.overclock3d.net/index.php?/topic/37973-a-guidein...

Tack för dina råd. Skall kika på sidan du länkade. Som jag sa, så kan jag tänka mig ha saker utanför burken. Så jag kan ha i princip vilken rad jag vill

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Ta en ordentlig laing pump, kostar nagra pix mer men du kommer bli gladare i langden. Du har valt en valdigt bra rad, men det ar alldeles for lite yta for vad du ska kyla. 3x120 (har ingen betydelse av kombination av raddar) ar minimum och mer ar bara bra, kan du fa plats med en till dubbelrad eller hanga en trippel bakpa ladan? Ju mer yta, ju mindre behover flaktarna snurra for att halla tempen nere. Lite att lasa http://forum.overclock3d.net/index.php?/topic/37973-a-guidein...

Påstod inte att kombinationen hade någon betydelse bara att som du säger 360+120 är minimum speciellt vid en sli/xfire lösning.

/Bearbot

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem

jag sitter på samma setup du visade bild på, minus grafikkortet. jag rekomenderar inte pumpen heller. den för en del oväsen. just nu är det just pumpen som låter mest i datorn, så det är en stor besvikelse.

jag fick upp intresset av vattenkylning igen efter att ha diskuterat med en vän, så jag tog min gammla 120 xtreame ice och köpte pump och ett EK Supreme HF block.
jag låg på runt 25 idle och strax under 50 grader efter en tids bf3. med 120 radiatorn (kollade inte prime) (i7 2600k @ 4,6 1,3 vcore)
med xspcn kan jag fläska på med en vcore på 1,45v då får jag en temp på 23 grader idle och når ca 62 grader i prime efter en timme. (i7 2600k @ 4,8)
jag kyler den med två stycken noctua NF-s12B som snurrar i 900rpm. Jag kan återkomma med temp efter jag spelat någon timme om du vill det.

Lite synd att det inte går att ta bort nedre HDD hållarna på Arc chassit, annars hade du kanske fått in två 240 radiatorer en i toppen och en i botten?

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Hej, är det lugnt om jag lånar tråden och ber om råd om vattenkylning?

Skramlade ihop detta och undrar om ni har invändningar på det, datorn som skall kylas är den i sign,

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Hej, är det lugnt om jag lånar tråden och ber om råd om vattenkylning?

Skramlade ihop detta och undrar om ni har invändningar på det, datorn som skall kylas är den i sign,
http://img46.imageshack.us/img46/1655/captureaav.png

om du läst tråden bör du välja en annan pump om du vill ha ett tyst system.

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |