Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010

Bäst luftflöde till en Define R3?

Hej! Det är så att jag vill förbättra luftflödet i mitt chassi. Ska köpa 2 extra fläktar imorgon men jag vet inte exakt hur jag ska placera alla så att det blir bra. Hjälp?

Jag har Antec Kühler H2O 620 installerat som CPU kylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma (i Stockholm)
Registrerad
Jan 2010

En nere och en framme?

Fractal Design R3╠═►i7 860 3.8GHz╠═►RipjawsX 8GB
Noctua NH-D14╠═►XFX HD7970 (Ac Xtreme)╠═►Asus Xonar DX
Corsair HX 750W╠═►MSI P55A-GD65 1156╠═►Force GT 90GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2005

Två fram som blåser in, en i botten som blåser in (det går väl?) och båda uppe blåser ut.

3570K @4.5GHz, Noctua NH-U12P, 8GB Corsair XMS, HIS 7950@1100/1575, Intel 330 120gb, Intel X25-M G2 80GB, Corsair VX 550W, Asus P8Z77V-PRO, Define R4, Samsung 27" P2770FH.
HTPC: Silverstone Grandia GD05B, Athlon x2 5200+, Scythe Big Shuriken, 2GB RAM, Asus M2N-MX mATX, GeForce 210 512MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2008

ha insug på radiatorn, utblås toppen, insug fram, insug sidan och kanske 1 till insug front.

Acta Non Verba - Stercus accidit sine mora
Citera för svar
Flickr
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av KRQKAN:

ha insug på radiatorn, utblås toppen, insug fram, insug sidan och kanske 1 till insug front.

Exakt så ser min fläktkonfig ut, fungerar svinbra! Blir en +1 på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av KRQKAN:

Aj aj kapten!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2010

Värme stiger, så ha utblås i toppen och Inblås från sidorna och botten. Kan rekommendera att köpa en fläkt till sidopanel på chassit. Den blåser luft på grafikkortet :3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av ViQxD:

Aj aj kapten!

Chief Engineer tack, är ingen måsräknare!

Citera för svar
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Dajms:

Värme stiger, så ha utblås i toppen och Inblås från sidorna och botten. Kan rekommendera att köpa en fläkt till sidopanel på chassit. Den blåser luft på grafikkortet :3

Räcker det inte då med den nedre fläkten O:?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av ViQxD:

Räcker det inte då med den nedre fläkten O:?

räcker alldeles utmärkt med en i botten
fläkt i sidan behöver man i stort sett bara om man kör CF/SLI då det kan bli rätt varmt i mellan korten då

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 3.8GHz (4.4GHz turbo) Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD:OCZ Arc 100 240GB HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Blue 320GB Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: En sån man ringer med? (Xperia M4 Aqua)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Dajms:

Jag tycker det är ganska bra att blåsa ut det varma luften som skapas runt kortet. Speciellt om man inte har referensdesign.
Jag kör utblås på sidopanelen i mitt XL.

Skrivit från min iPhone

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av KRQKAN:

Måste tyvärr låna tråden: Får man fråga vilka fläktar du har, eller några som du kan rekommendera. Även jag har ett Define R3.

Chassi: Fractal Design Define R3 Moderkort: MSI P67A-GD65 B3 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz CPU: Intel Core i5 2500k 3.3ghz GPU: Gigabyte GeForce GTX580 OC, Fabriksklockat Kylare: Corsair Cooling Hydro H80 w/ Schyte Gentle Typhoon 1450rpm PSU: Corsair HX 850W HDD: Samsung 1TB 7200rpm SSD: Kingston HyperX 120gb OS: Windows 7 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Swe91:

Jag tycker det är ganska bra att blåsa ut det varma luften som skapas runt kortet. Speciellt om man inte har referensdesign.
Jag kör utblås på sidopanelen i mitt XL.

Skrivit från min iPhone

Notera att luften stiger, så det är bättre om du blåser luft på kortet / korten

Datorn styr för många!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

Om jag var du skulle jag nöja mig med en extra fläkt - en 140 mm i botten. Sedan flytta frontfläkten till taket, sätta båda takfläktarna på utblås, och bak + bottenfläkten på inblås. Diskarna behöver vanligtvis inte någon egen kylning.

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av KRQKAN:

Vad menas med "radiatorn"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av deviantart:

Vad menas med "radiatorn"?

det är den stora svarta fyrkanten i ena änden på det slutna vattenkylningen..

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av malevolent:

Måste tyvärr låna tråden: Får man fråga vilka fläktar du har, eller några som du kan rekommendera. Även jag har ett Define R3.

har tyvärr inte en R3 själv ^^

Citera för svar
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av malevolent:

Jag har 2 Fractal 120mm fläktar som sitter vid fronten (insug). En Scytche Typhoon 120mm (utblås) toppen och en likadan längst ner (insug). Sedan har jag en 120mm Antec fläkt baksidan som blåser in mot radiatorn. Men känns som att det inte räcker med denna setup. Tror att jag behöver fixa om lite och skaffa en till fläkt som blåser om grafikkortet eller som blåser ut all varm luft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Gs:

Notera att luften stiger, så det är bättre om du blåser luft på kortet / korten

Inte nödvändigtvis om kortet inte är ett referenskort och den varma luften inte försvinner från kortet. Jag har själv provat både och kom fram till att utblås gav bättre temps!

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |