Stängt av fläktarna till h100, dåligt?

Permalänk
Medlem

Stängt av fläktarna till h100, dåligt?

Hej, jag köpte precis en ny dator. Chassit är corsair obsidian 800d med h100 kylning och i7 2600k cpu. Jag blev irriterad av ljudet och bytte ut fläktarna mot 2st scythe gt ap15 eftersom jag läste runt på internet att dom var mycket tystare och bättre. ICKE, man kan inte styra fläktarna genom att trycka på corsair knappen längre och de snurrar på fullvarv, riktigt störigt. Så jag köpte en seperat fläktkontroller (NZXT 2)och märker nu att de "rasslar" när jag minskar hastigheten till minimum. Kul...

Nu har jag stängt av fanskapet helt och kylningen kör utan fläktar och cpu'n ligger på runt 35-40 grader. Sätter jag på fläktarna så går det ner till 27 - 30 grader. Är detta okej? Det enda jag gör är att surfa, kolla på film, vmware och programmerar. Såklart sätter jag på fläktarna om jag ska spela spel eller något.

Permalänk

Jadå, sålänge du inte överklockar går det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Om din CPU skulle bli för varm så slår den av sig själv(hela datorn) innan det blir skadligt som ett inbyggt skydd, så du behöver inte oroa dig för att du skulle skada den på något sätt. Temperaturerna 35-40 är bra, du kan gå upp till 60-70 utan problem under load

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Najs! Tack för svaren, Köpte även 2st thermalright ty-140 som inte passar i lådan, märkte att det är 140mm fläktar med 120mm hål, maximalt otur med fläktarna. Aja nu är det tyst iallafall!